Finans Nyhet

Timbuktu stödjer The Pirate Bays nya sajt

Publicerad

UPPDATERAD Timbuktu med skivbolag stödjer The Pirate Bays kommande satsning. Även The Ark och distributören bakom ettan på engelska albumlistan sällar sig till den nya sajten Playbles vänner.

Sveriges Eurovisions-företrädare The Ark är bara ett av många tunga namn som ställer upp för The Pirate Bay-anknutna nya musiksajten Playble.com. Realtid.se kunde förra veckan presentera en intervju med Kristopher Stenkula-Wilbur, vd för Playble, som har premiär i september.

Playble har haft MySpace-sida sedan den 21 februari och har i skrivande stund (eller snarare i uppdaterande stund) 63 vänner, som alla tackat ja till att bli sammanlänkade med en sida som uttalat kommer från Pirate Bay-håll. Sajtens alla MySpace-friends har tackat ja att vara kompisar med en satsning där första meningen i dess MySpace-profil lyder:

”The Pirate Bay has started a unique collaboration with the members of the Swedish rock band Lamont and their manager Kristopher S. Wilbur.”

Annons

På Playble.com ska musiken vara gratis för användaren. Annonsintäkter ska stå för det ekonomiska inflödet.

Förutom albumlistans etta The Ark finns Timbuktu (nummer 21 på albumlistan), liksom Timbuktus skivbolag JuJu Records bland de som stöttar satsningen genom att bli ”addade” hos Playble.

– Vi är alla av den åsikten att nedladdning är positivt. Det är klart att vi vill att så många som möjligt ska köpa våra skivor men huvudsaken är att de får höra musiken. Den kommer ju ut på torrents ändå. Att försöka stoppa det är inte lönt, säger Mikael Wadström som är en av dem som driver JuJu Records ihop med Timbuktu.

Annons

Aktade musikbranschnamn som musikförlaget Warner/Chappell Music Scandinavia och Playground Musics danska avdelning är också Playble-vänner. Playground distribuerar bland annat Arctic Monkeys, etta på brittiska albumlistan just nu, och på plats 27 i Sverige. Bolaget ansvarar också för JuJu Records distribution.

– Det som artisterna du räknar upp har gemensamt är att de numera är independent, de ger inte ut skivor på de stora bolagen längre. Då är man snabbare på att ta till sig nya sätt att få ut musiken, säger Mikael Wadström från JuJu.

Till helt nyligen – lunchtid tisdag – var även Sahara Hotnights (tvåa på albumlistan med en skiva som distribueras av stora Universal) och deras manager Hansi Friberg vänner till Playble på MySpace. Efter morgonens artikel har de dock valt att bli raderade från vänlistan. Mer om det i en ny artikel på Realtid.se.

Annons

Andra artister som är kompisar med Pirate Bays nya påhitt är Slagsmålsklubben (som nyligen släppte ett album på EMI), The Whyte Seeds (Stockholm Records/Universal), det i pressen uppskrivna Steso Songs (förband åt Marit Bergman nyligen) och Sofia Talvik.

Vad tror du om idén bakom Playble?

– Jag tror att det kan bli svårt. Det är klart att mindre artister som desperat vill nå ut kan dra nytta av sajten, men sedan finns det ju Stim och NCB, mekaniska rättigheter till låtskrivaren, och annat att betala, säger Mikael Wadström.

Kan du se framför dig att The Pirate Bay betalar pengar till Stim?

– Nej, det kan jag inte.

Skulle JuJu Records acceptera även The Pirate Bay – alltså inte Playble – som MySpace-vän om ni fick förfrågan?

– Jo, vi skulle tacka ja.

Mest förvånande är kanske att tunga branschaktörer ställer upp som piratvänner. Här märks The Agency Group Scandinavia, bokningsbolag åt en lång rad svenska artister: Laleh, The Hives, bob hund, In Flames, The Soundtrack Of Our Lives, Europe, Frida Hyvönen, Entombed, Weeping Willows och Millencolin.

Hultsfredsfestivalens stora satsning på artister på väg upp, Rookiefestivalen, är också MySpace-vän med Playble. Rookie har haft artister som Lisa Miskovsky, Backyard Babies och Cat5 på sina festivaler och viktigt branschfolk från EMA Telstar och Warner Music har hjälpt i Rookies demojury.

Fotnot:

DigiListan är den officiella svenska topplistan för nedladdade låtar. DigiListan baseras på försäljning till datorer, mediespelare och mobiltelefoner. Där ligger just nu Sahara Hotnights på plats 6, The Ark på plats 13 och Timbuktu på plats 31.

Annons