Annons

Annons

Therese Albrechtson

... kvinnan bakom självförsvarssprayen.

Så vad gör du hela dagarna som vd för Bodyguard Säkerhetsprodukter AB?

– Ingen dag är den andra lik. När jag är på kontoret sitter jag mycket vid datorn och i telefon, har kontakt med säljarna och med kunder. Ibland reser jag på kundbesök eller på mässor. På senaste tiden har jag hållit på mycket med produktutveckling. Jag har fått en ny idé som också handlar om personsäkerhet. Jag håller på och diskuterar med forskare men inget är klart ännu, så det är fortfarande hemligt.

Bodyguards självförsvarssprej har blivit en storsäljare. Har du anställt någon?

Annons

Annons

– Tolv säljare är knutna till Bodyguard. Men de är inte anställda av mig utan jobbar som egenföretagare och säljer på provision.

Hur hittade du rätt tillverkare?

– Det fanns redan en tillverkare i Skepplanda utanför Göteborg när jag köpte patentet. De är bra. Jag har ändå funderat ibland på att tillverka i Kina. Det låga priset vore självklart en fördel. Men det finns många nackdelar också, som att jag inte skulle kunna ha ett lika litet lager längre.

Hur stort lager har du nu?

– 4 000–5 000 produkter, ungefär. Det tar två veckor för tillverkaren att leverera från det att jag lägger en order, så det behövs inte mer.

Har du funderat på att sälja sprejen på internet?

– Ja, jag gjorde det tidigare. Visst blir det större marginaler, men jag ville inte konkurrera med återförsäljarna. Och det är en massa jobb med att packa och skicka en eller två sprejer, istället för att återförsäljaren köper en låda på 200–300 och sköter försäljningen.

Vem är stackaren som är rödfärgad försökskanin på bilden på Bodyguards hemsida?

– Min kompis. Tyvärr hade jag glömt berätta att färgen sitter i 5–7 dagar, så han kunde inte gå på en fest som han tänkt gå på.

Har du testat själv?

– Ja, men bara med den ofärgade varianten. Det kändes ju. Men det är meningen också.

Vet du om sprejen hjälpt någon som blivit attackerad?

– Ja, flera gånger. En busschaufför mejlade och berättade hur han klarat sig från ett gäng som skulle råna honom. Och för någon månad sedan kom en 16-årig tjej i Tullinge undan en våldtäktsman genom att spreja honom i ansiktet.

Kan man utnyttja en sådan sak kommersiellt?

– Ja, jag gjorde radioreklam genast efteråt och det märktes på försäljningen. Jag är inte glad över våldtäktsförsöket, men glad att tjejen kunde försvara sig.

Räcker tiden till för allt du ska hinna med som egenföretagare?

– Nej. Verkligen inte. Nästa steg är att börja sälja sprejen i Danmark, och det tar tid att få allt klart. Man måste sortera och välja bort vissa saker för att hinna med. Jag kämpar med det, men jag har inte riktigt lärt mig hur man gör ännu.

Lena Kvist

Frilansjournalist

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons