Finans Nyhet

Svensk modell på export till USA

Publicerad

New Orleans betraktas som funkens hemstad. Nu exporteras det svenska FUNK-konceptet till USA. Amerikanerna är tända på tänket om Forskning-Utbildning-Näring-Kultur.

På fredag ska en delegation svenskar presentera FUNK i funkens hemstad New Orleans. Men det är inte den mustiga musikstilen det handlar om, utan en tillväxtmodell för upplevelseindustrin och kreativa näringar.

Två representanter från Hultsfred, där musikfestivalen och byggnaden Rock City är kända representanter för det här tänket, finns på plats för att snacka svensk FUNK. Tillsammans med representanter från svenska ambassaden i Washington och för Kalmar län.

Tilldragelsen är det första World Culture Economic Forum i New Orleans, sponsrat av bland annat Nasdaq-OMX. Det är en del av stadens satsning på att dra nytta av dess ansenliga kulturarv och minst lika levande kulturliv. New Orleans vill säkra och öka tillväxten i uppbyggnadsarbetet.

Annons

Då vill de lyssna på några frusna svenskar.

Civilekonomen tillika skribenten Tobias Nielsén är en av författarna till boken FUNK, som nu översatts och släpps i USA. Somliga har dubbat honom ”chefsideolog för upplevelseindustrin”.

– Huvudpoängen med FUNK är att skapa grogrund för att nya talanger och nya innovationer ska få komma fram. Synen på upplevelseindustrin har inte varit sådan tidigare. Det gäller att få folk att att inse att detta är viktiga branscher, som under lång tid fallit mellan närings- och kulturpolitiken. Vi vill stärka denna samverkan, liksom mellan företagen i de här branscherna och kulturlivet. På så sätt kan det växa fram en ökad förståelse för sambanden och en ny policy, med ett större perspektiv – folk får större perspekiv än bara utifrån sin egen lilla låda.

Annons

Den svenska ”invasionen” av New Orleans sker samma vecka som UK Music presenterats – en paraplyorganisation för den brittiska musikindustrin, som ska kämpa för att ta tillvara denna viktiga exportindutris status. Inte minst bland politiker.

– Vad som sker i musikbranschen just nu är hyperintressant, till exempel vilka nya aktörer som blir starka och som kommer ta hand om nya talanger när skivbolagen inte längre har de musklerna, säger Tobias Nielsén.

FUNK är en fortkortning av Forskning-Utbildning-Näring-Kultur. Boken skrevs med stöd av svenska KK-stiftelsen.

Annons

– I USA är de väldigt intresserade. De har ju ingen kulturminister eller kulturpolitik. Problemet för dem är att de levt på råvaror i form av nya talanger och innhåll som strömmat in från övriga världen. Frågan är hur länge till? Asien tar en allt större plats i den globala handeln med kreativa produkter. Även karaktärer gjorda av svenska spelproducenter får asiatiskt utseende. Förändringen har pågått ett tag och med finanskrisen accelerar den. Så USA måste börja fundera över hela sitt system för att fortsätta ligga i täten i underhållningsindustrin, säger Tobias Nielsén.

I samband med det amerikanska seminariet utkommer en engelskspråkig version av boken under namnet ERIBA.

– Egentligen är Hultsfred ett väldigt bra exempel på hela FUNK-grejen. En ort på 5.000 invånare med året-runt-verksamhet inom upplevelseindustrin. Även om rockfestivalen haft det problematiskt några somrar så är Hultsfred ändå en framgångssaga. Det har växt från en tiopersoners organisation till att vara ett hundratal personer som jobbar med utbildning och företagsamhet, säger Tobias Nielsén.

– Så här är det numera på en mängd ställen i Sverige: Hällefors, Piteå, Karlshamn – där de satsar på dataspel, Sundsvall-Övik och även Trollhättan. Ta Mediamötesplats Malmö, hur högskolan samverkar och jobbar mot till exempel Sony Ericsson. Det satsas mycket på rörlig bild där. Man ser till att näringslivet får del av den kunskap som kommer från utbildningen där. Tidigare handlade infrastruktur mycket om järnvägar och hamnar. I dag måste vi planera för system för kunskapsöverföring så att kreativitet och innovationer stimuleras.

Tobias Nielsén

Tobias Nielsén är till vardags mannen bakom företaget QNB Analys & Kommunikation. Hans senaste bok på svenska heter Om upplevelseindustrin – Avslöjanden om en utveckling som redan är här.

I företaget QNB ingår även förlaget Volante, som bland annat utgivit professor Micael Dahléns nya bok Nextopia – livet, lyckan och pengarna i Förväntningssamhället.

Tobias Nielsén är utbildad på Handelshögskolan i Stockholm och på Columbia Business School i New York.

En del känner kanske igen honom från en tidigare roll som kultur- och musikjournalist på Expressen.

Annons