Annons

Annons

Spotify in i tv, mobil, Playstation och Xbox

Den svenska musiktjänsten förlitar sig på tredje part när de lanserar sin nya strategi. På så vis vill Spotify bli tillgänglig på alla mobiltelefoner, men också i tv och i spelkonsoler.

Spotify ska släppa ett gränssnitt den här veckan, säger medgrundaren Daniel Ek i en intervju med engelska Guardian. Gränssnittet öppnar upp Spotifys så kallade application programming interface (API), som gör att en viss programvara kan kommunicera med annan programvara. Användarna får så att säga tillgång till tjänstens själva innanmäte.

Spotify hoppas att detta ska uppmuntra utvecklare att anpassa Spotify-tjänsten till tv, mobiler och spelkonsoler – inte minst Playstation 3 och Xbox 360.

– Det här är första steget till att bli mer av en plattform. Det finns mängder av tjänster som har API:er, men det här är annorlunda för det låter vem som helst bygga en Spotify-klient, säger Daniel Ek

Annons

Annons

I intervjun nämner Daniel Ek bolag som Logitech (tillverkare av tillbehör till persondatorer) och Sonos (tillverkare av multirumssystem för musik i hemmet) men även Xbox och PS3. Han poängterar att detta sparar en massa arbetsbörda för Spotify, och att det finns en rad områden där företaget inte har resurserna att utveckla själva.

Ek konstaterar vidare att människor i dag konsumerar musik på en rad olika sätt på nätet och via en rad olika anordningar.

–...Och musikbranschen behöver anpassa sig till det...det är enda sättet att få folk att betala för musik igen, säger Ek.

– Om någon vill bygga in det i mediacenter-pc-datorer, eller om ett bolag vill integrera Spotify i tv-skärmar, så går det bra... flera bolag arbetar på grejer just nu – vi kan inte gå ut med något för ögonblicket, men det är väldigt intressant.

Det har tidigare rapporterats om att Spotify håller på att utveckla en applikation till Iphone. Det nya tilltaget kan istället möjliggöra för alla som så önskar att bygga en klient till valfri mobiltelefon.

Enligt Daniel Ek har Spotify 40.000 nya användare dagligen, som spenderar 70 minuter på sajten per dag.

Källor: The Guardian, Techradar.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons