Annons

Annons

Smarta elmätare överallt 2020

Att ge hushåll och elbolag energikoll blir en miljardmarknad.

25 miljarder dollar är Europamarknaden för så kallade smarta elmätare värd år 2020. Den prognosen gör analysföretaget Greenbang i en rapport.

Det är nämligen inte bara Sveriges regering som vill att elbolagen ska sluta justera hushållens elräkningar i efterhand. Sedan den 1 juli 2009 måste svenska elbolag läsa av mätaren varje månad. På vissa håll i landet har det varit lite si och så med det och kunderna kan vänta sig att i strid med den nya lagen bli upptaxerade för den oväntat kalla vintern.

Med en smart elmätare sker istället avläsningen kontinuerligt – och kunden kan själv följa sin förbrukning i realtid.

Annons

Annons

Det gör det möjligt att förstå och förändra sin förbrukning.

Det gör det också möjligt att anpassa produktionen av el, vilket blir viktigare i takt med att mer el kommer från vind och sol. I dag är det mycket energi som går till spillo eftersom el inte kan lagras utan förbrukas i samma stund som den produceras.

Elbolagen kan då styra om elen dit den behövs. I hushållen kan frysen, tvättmaskinen, värmepannan och annat som drar ström men inte hela tiden styras till att ta en paus under tider på dygnet då det går åt mest el.

I dag finns det uppskattningsvis 53 miljoner elmätare som kan betecknas som smarta installerade i Europa. EU har satt som mål att 80 procent av hushållen ska ha en sådan här smart elmätare år 2020. Greenbang tror att tillverkarna kommer att sälja uppemot 145 miljoner nya mätare.

Men än så länge är utbudet spretigt. Det finns en uppsjö mer eller mindre experimentella småföretag. Realtid.se har berättat om Onzo, Exibea, Techtrade och numera nedlagda Uninel, tidigare också Actaris, Enermet, Kamstrup och Iskraemeco.

Om marknaden ska kunna ta fart är det helt nödvändigt med standardisering. Här är större bolag som schweiziska Landis+Gyr drivande. Marknadsledaren är amerikanska Echelon som installerat 27 miljoner smarta elmätare hos italienska Enels kunder och nu planerar 13 miljoner mätare i Spanien.

Mindre elbolag som Yellostrom profilierar sig på att vara smarta men också Vattenfall, Fortum och jättar som ABB, Skanska och Svenska Bostäder ser till att haka på den smarta retoriken när de använder sina pilotprojekt i marknadsföringen.

Greenbang konstaterar att det blir hushållen som får finansiera den nya tekniken, som kan komma att förändra infrastrukturen för elnätet i grunden. Hushållens skepsis kan också bli det största hindret.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons