Annons

Annons

"Sluta ljug och börja göra nytta"

"Det intressanta med Pirate Bay är inte pellejönsarna som driver sajten, utan de 1,2 miljoner människor som varje minut använder tjänsten", säger reklamaren David Orlic (t v på bilden).

David Orlic är en av Sveriges hetaste och mest uppmärksammade unga reklammän. Sedan sex veckor driver han egna byrån Volontaire tillsammans med åtta kamrater.

På Facebook har han just nu bytt ut sin profilbild mot Pirate Bay-loggan och han har lagt upp en länk till den åtalade nedladdningssajten med Jan Guillous alla ljudböcker.

Orlics syn på Pirate Bay borde vara obligatorisk läsning för alla företagsledare som förtvivlat försöker hålla fast vid affärsmodeller som riskerar att bli - eller i många fall redan är - obsoleta.

Annons

Annons

Stödjer du Pirate Bay, trots att tjänsten kan vara kriminell?

– Rättegången är ju en fars. Åklagaren har redan tvingats ändra åtalet.

– Frågan handlar inte om Pirate Bay, som drivs av tre pellejönsar och en högerextremist, utan om de 1,2 miljoner personer som använder tjänsten varje minut, enligt Geo Statistics. Det kan inte vara rätt väg att gå att kriminalisera dessa människor.

– På Volontaire står vi på användarnas sida, inte knäckebrödsmiljonären som finansierar Pirate Bay.

Men är det inte omoraliskt att använda en tjänst som inte betalar upphovsmännen?

– Nej, fildelning är inte en ideologisk tillställning. Det är en affärsmodell. Frågan är mycket större än Pirate Bays vara eller inte vara.

Varför länkar du till Guillous talböcker på Pirate Bay?

– Jan Guillou anser att personerna bakom Pirate Bay är kriminella och borde sitta bakom lås och bom. Han jämför fildelning med att stjäla en bil. Samtidigt hör hans böcker till de mest nedladdade ljudböckerna på Pirate Bay. Därmed tycks han vilja sätta sina läsare bakom lås och bakom vilket jag tycker är en intressant paradox, säger David Orlic, delägare på nya reklambyrån Volontaire.

Vilken läxa måste företagen dra av Pirate Bays framgångar?

– Holländska undersökningsföretaget TNO visar i en ny rapport att fildelare och kulturkonsumenter är samma personer, inte två isolerade grupper som många hävdar. Det är alltså inget fel på människor betalningsvilja, snarare på tillgängligheten till kultur på människors egna villkor. De företag och tjänster som tillmötesgår detta behov på ett lagligt sätt istället för att kriminalisera det, kommer att tjäna enorma summor pengar.

– Det är ju artister som Eva Dahlgren och skivbolag som Warner Brothers som motsätter sig fildelningen, inte vanligt folk.

– Om fem år finns det hundra Spotify och SVT Play i varenda tv-apparat i Sverige. Inte på grund av Sunde, Neij och Svartholm Warg på Pirate Bay, men tack vare de 25 miljoner användarna av deras indexeringsapparat.

– Företagen måste sluta ljuga, det har blivit för dyrt eftersom människor genomskådar det och i stället måste företagen börja göra nytta. De ska sluta med att trycka ut en massa reklam och i stället bjuda in till dialog och engagemang.

Fotnot: Obsolet = föråldrad

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons