Finans Nyhet

Skatteverket släpper momsbomb i onlinespel

Publicerad

Alla som tjänar riktiga pengar på att växla in låtsasvaluta från sajter som Second Life och World of Warcraft ska betala moms. Fast det går inte.

– Den biten är inte klar, säger Skatteverket.

Skatteverket skriver i ett ställningstagande att intäkter från spelsajterna är momspliktiga.

I praktiken blir det omöjligt både att betala och att kontrollera momsen, eftersom spelarna representeras av avatarer under pseudonym.

Annons

Jan Welter Timkrans är vd för företaget Mindark och mannen bakom fantasivärlden Entropia på företagets sajt. Han tror inte att Skatteverkets ställningstagande kommer betyda någonting alls.

– Skatteverket skriver att spelarna ska skicka fakturor mellan varandra. Det är orimliga grejer de pratar om. Användarna vet ju inte vem de handlar med.

Dag Hardyson, projektledare för Skatteverkets granskning av internethandel och initiativtagare till ställningstagandet, håller med. Om medspelaren kommer från USA ska ingen moms betalas.

Annons

– Du får upp en dialogruta och skriver ”Hej, var är du ifrån?” Om svaret blir ”jag är amerikan”, ska man då ta en printscreen och lägga i bokföringen? Den biten är inte klar.

Men det hindrar inte Skatteverket från att tala om hur vad lagen säger.

– Alla människor måste ha rätten att göra rätt, säger Dag Hardyson.

Annons

Skatteverket har fått många frågor från människor som vill veta vad som gäller.

– Någon skulle öppna konsultverksamhet i Second Life. Vi kan ju inte säga att det här är så svårt att det skiter vi i, säger Dag Hardyson.

Jan Welter Timkrans tycker att det är löjligt av Skatteverket att slå på trumman för regler som ingen kan följa. I USA har kongressen valt att inte göra något alls åt gråzonerna.

– De har valt att inte göra lika förhastade uttalanden som Skatteverket, säger Jan Welter Timkrans.

Forskaren Peter Zackariasson tycker att Mindark missar ett tillfälle till erkännande från omvärlden.

– Ett av Mindarks mål är att göra Entropia till en etablerad arena, precis som konsthallar eller mässor. Att då inkludera institutioner som företag men exkludera Skatteverket, det motverkar syftet.

Själv blir han glad över att Skatteverket tagit ställning.

– Rent spontant känner jag att fan vad skönt att de gjort ett ställningstagande. Det blir ett erkännande för de virtuella världarna som en del av verkligheten. Visst ska de betala skatt.

Peter Zackariasson gör inte skillnad mellan vad Skatteverket kallar virtuella världar och andra sajter som erbjuder finansiella tjänster – på aktiemarknaden till exempel.

– Du stoppar in pengar på ett konto, det blir en vinst. När du plockar ut dem måste du beskatta din vinst. Då är den jämförbar med vilken annan vinst som helst, oavsett om du handlar med virtuella svärd eller aktier, säger Peter Zackariasson.

Under 2007 omsatte 700.000 spelare 2,4 miljarder kronor inuti Entropia.

Men bara ett fåtal svenskar tjänar mer än 30.000 kronor, som är den gräns Skatteverket hänvisar till.

Mindark vill inte berätta hur många de är. Skatteverket tror att det är ”fler än tio”.

Företaget Mindark betalar redan moms på allt.

– Men om våra användare följer reglerna – det kan inte jag svara för, ungefär som Telia inte kan svara för affärer som görs på deras plattform, säger Jan Welter Timkrans.

Annons