Finans Nyhet

Sigmastocks vill expandera till utlandet

Taggar i artikeln

Fintech Sigmastocks Startup
Nanna Stranne och Mai Thai lärde känna varandra när de läste industriell ekonomi på Chalmers i Göteborg. "Vi klickade direkt när vi träffades på Götaplatsen första gången, enligt Nanna Stranne." Sedan dess har de kompletterat sina utbildningar med finansiell matematik, företagsekonomi och entreprenörskap. Foto: Pressbild
Publicerad

Robotrådgivaren Sigmastocks i Göteborg har vuxit med 20 procent sedan i höstas och siktar nu mot utlandet. "Branschen börjar inse att fintech inte är en fluga", säger en av grundarna till Realtid.

Automatiserad robotrådgivning för privatsparande är på frammarsch. Ett exempel är kapitalförvaltaren Stellums tjänst Tieless som använder sig av en förprogrammerad algoritm som ska maximera avkastningen i börshandlade fonder.

Ett annat exempel är startupen Sigmastocks i Göteborg, som Realtid.se tidigare berättat om. Bolaget vill ersätta fondsparande med robotgenererade som tas fram med hjälp av algortimer och finansiell matematik. Grundare är civilingenjörerna Nanna Stranne och Mai Thai.

Siktar på "break even"

Annons

Deras bolag har i dag elva anställda, 2.000 betalande kunder och har uppvisat en tillväxt på 20 procent sedan i somras– men man har ännu inte nått lönsamhet. Förra veckan avslutade dock startupen en kapitalrunda som blev övertecknad och inbringade 8 miljoner kronor.

– Vi tar in pengar nu för att kunna satsa mer på tillväxt. Vi siktar på att nå "break even" inom ett år, säger Mai Thai till Realtid.se.

Startupen ska bland annat stärka upp sin utvecklings- och marknadsenhet genom att rekrytera ytterligare två till tre personer. Startupen samarbetar sedan tidigare med Nordnet och för nu även samtal med andra finansbolag.

Annons

Och det finns redan tankar på en utlandsexpansion. Nya marknader testas under året, men grundarna vill inte avslöja vilka det rör sig om.

– I början var det många som inte trodde att affärsmodellen skulle fungera. Men nu ser allt fler professionella aktörer att det är en förändring de måste hänga med i. Så reaktionerna har vänt till det positiva. Branschen börjar inse att fintech inte är någon fluga, säger Nanna Stranne till Realtid.se.

"Har inte tid"

Annons

Sigmastocks kundsegment är brett men utgörs till stor del av 30-35-åringar som "upplever en ekonomisk förändring i privatlivet".

– De kanske precis har skaffat sitt första fasta jobb, fått barn och köpt hus och börjar tänka mer på privatekonomin, men har inte riktigt tid att sätta sig in i aktiehandel ordentligt, säger Mai Thai.
 
Det kostar runt femtiolappen i månaden för att få tillgång till algoritmgenererade aktieportföljer med nordiska och nordamerikanska bolag. Om sparandet är begränsat till svenska bolag blir det billigare. Att Sigmastocks valt just de marknaderna beror på låga courtageavgifter i dessa regioner.

Ser ni några volatilitetsrisker i USA med Donald Trump som president?

– Analyserna är är så långsiktiga att instabilitet i marknaden, såsom politiska förändringar, får mindre betydelse. De bolag som sorteras fram med hjälp av våra algoritmer är stabila och trygga, hävdar Mai Thai.

Småbolag kan ju generera en hög tillväxt. Varför väljer ni bort dem?

– Ja, det finns absolut små bolag med större tillväxtpotential men det är inte den typen av tillväxtbolag, som ofta innebär högre risk och instabilitet, som du får fram via vår tjänst. Man kan tänka att vår produkt ersätter en bred Nordamerika- eller Sverigefond med medelstora och stora företag.

FI gillar robotrådgivning

Finansbranschen har ett övertag gentemot sina kunder. Konsumenter har sällan varken tillräckligt kunskap eller information. Det menar Finansinspektion (FI) som ställer sig positivt till automatiserad finansiell robotrådgivning.

– Rådgivning ska inte behöva kosta tusentals kronor per tillfälle för vanliga sparare. Den rådgivning som finns i dag är i stor utsträckning inte till för vanligt folk, utan för förmögna. Genom automatisering kan man få ned priserna och det öppnar också för många nya affärsmöjligheter, sa Malin Omberg, områdeschef för konsumentskydd på FI, i slutet av april förra året, till Realtid.se.

Annons