Finans Nyhet

Schweiziskt miljöföretag bakom Koenigsegg-affär

Publicerad

Lilla sportbilstillverkaren Koenigseggs syfte med att köpa hela Saab Automobile, är att komma över Saabs fabrik för att bygga elbilar där med schweiziska bolaget NLV Solar AG.

Det är en initierad källa som berättar om planerna för Realtid.se.

Varför tror du att Koenigsegg vill köpa Saab Automobile?

– Ingen har kikat på kopplingen till schweiziska NLV Solar AG och framtidens bilar; elbilar där ju Koenigsegg designat ”Quant-bilen” som NLV egentligen äger rätten till, säger källan.

Annons

– Man behöver en bilfabrik till att serieproducera bilar, det vill säga särskilt en med statliga garantier.

– Det är dyrt att bygga fabrik. Jämför med elbilstillverkaren Teslas behov av statliga lån i USA för att bygga sina bilar i Kalifornien.

– Så varför inte köpa en fabrik billigt?

Annons

Koenigseggs huvudägare är norrmannen Bård Eker. Grundare och vd är Christian von Koenigsegg.

Källan understryker att ingen av dem någonsin spenderar något av sina egna pengar.

– De är snålare än Kronblom och Kamprad tillsammans.

Annons

– Pengarna kommer från någon annan med intresse av att köpa bilfabriken, inte Saabs urusla produktion.

– Så kika på anläggningarna, det vill säga fabriken och dess värde för en ny typ av produktion, säger källan.

Han hyllar Bård Ekers driftighet.

– Bård är en en fena på logistik, och har ju konstaterat att 10 personer på Koenigsegg klarar av att göra samma utvecklingsjobb som det krävs 600 personer för på Saab.

– Bård har löst många av Koenigseggs produktionsproblem.

I ett pressmeddelande har NLV Solar tidigare skrivit om samarbetet vad gäller Quant-bilen med Koenigsegg.

Där står det att NLV och Koenigsegg förenas för att skapa Quant, som är en fyrsitsig bil.

”Det här giftermålet mellan kraft och energi är ett genombrott som marknaden väntat på i åratal”, står det i pressmeddelandet.

En fullskalig modell
av Quant-bilen visades på bilmässan i Genève i mars.

I fredagens Aktuellt-sändning visades tidigare gjorda tv-inslag med Christian von Koenigsegg, då han kommenterade Quant-bilen.

Där kallades den för ”en av hans senare modeller”, och den väckte uppmärksamhet på Genève-mässan.

Bilen betecknades som ”en elbil i samarbete med ett schweiziskt solcellsföretag”.

– Ja, det är också roligt att vi inte bara säljer våra egna produkter i form av färdiga bilar, utan även vårt kunnande och know-how att skapa bilar åt andra, sa von Koenigsegg i programmet.

Quant-bilen som visades i Genève sades vara ”en prototyp”.

– Tanken är ju att inom något år ha körklara prototyper, och förhoppningsvis inom 3-4 år produktionsklara bilar, sa han i programmet.

– De kommer antagligen inte att byggas i vår fabrik, för den är för liten.

– Men vi kommer att stå för konstruktion, prototyper och så vidare – koncept när det gäller själva bilen.

Planerna verkar alltså utifrån vad källan säger ha kommit ett steg längre sedan dess, om Koenigsegg nu till och med arrangerar köpet av Saab för att tillverka Quant i Saab-fabriken.

Besked kom under fredagen enligt Aktuellt om att Saab och därmed Saabs blivande köpare inte kommer att behöva betala Saabs skuld på 7 miljarder kronor till GM, vilket betraktas som ett viktigt steg för att Saab ska kunna säljas.

GM:s skuldavskrivning är ett led i den ackordsuppgörelse för Saab som väntas bli klar i nästa vecka, sa Aktuellt.

Gruppen kring Koenigsegg har enligt Aktuellt därutöver varit i Bryssel för att träffa Europeiska Investeringsbanken och få lån därifrån till Saab-köpet.

Sedan måste de även träffa svenska regeringen för att få svenska statens lånegarantier avseende EIB-lånet.

Koenigseggs affärsplan för Saab är enligt Aktuellt att vända Saabs mångmiljardförluster till en vinst år 2011.

Saab hade en tillverkningsvolym på 130.000 bilar år 2006, och Koenigseggs mål är enligt affärsplanen att det återigen ska kunna nås år 2011, för att därefter öka till 150.000 bilar per år.

Här är Saabs bilmodeller och var de enligt affärsplanen ska tillverkas:

• Saab 9-3: Trollhättan

• Saab 9-4X (en ny modell): Mexiko

• Saab 9-5: Trollhättan

Frågan är dock hur det ska bli med de modellerna om Trollhättan-fabriken ska användas för att tillverka Quant.

Paul Åkerlund är fackföreningen Metalls representant på Saab, och bedömer att Koenigsegg och grupperingen kring dem har tillräckligt med kapital för att kunna ta hand om Saab.

– Att det finns ekonomiska muskler med i bilden, det är nog min uppfattning, sa han i Aktuellt.

Amerikanska riskkapitalister eller andra finansiärer kan finnas med i grupperingen som stödjer Koenigsegg i Saab-köpet enligt vad Aktuellt förde på tal, och finansiärerna har troligen ett kortsiktigt intresse av att vara med och investera i Saab.

– Jag tror att de här investerarna tänker som venture capital-investerare, sa bilprofessorn Christer Karlsson i Aktuellt.

– De tänker sig
en annan affär framöver. Det kan vara samgående med något annat. Det kan vara att sälja Saab till något annat.

– Men jag har svårt att tro att huvudalternativet är att de ska fortsätta att driva bilverksamhet, och i varje fall inte integrerat med Koenigsegg, för där finns inga poänger i det.

I Aktuellt nämndes att Christian von Koenigsegg byggt sina sportbilar i 15 år via bolaget Koenigsegg, att firman har ett 50-tal anställda, och tillverkar ett 20-tal sportbilar per år.

Koenigseggs bilar byggs enligt Aktuellt för hand i en flyghangar.

Saab Automobile har 3.400 anställda.

Klicka här för att läsa intervju i Dagbladet.no med Bård Eker om Saab.

Annons