Finans Nyhet

Sanningen bakom den stulna logotypen

Publicerad

Kan bra pr byggas på en charmig bluff?

Om du bor eller arbetar i Stockholm kanske du har sett en lapp om en liten, röd plastgubbe som är försvunnen. Plastgubben är väskaffären Crumplers logo och den som hittar honom har en belöning att vänta i butiken.

Hur ser då en bra pr-kupp ut? Först gäller det att lyckas fånga den eventuella kundens intresse. Kaj Lappalainen, som är butiksansvarig för Crumplerbutiken på Linnégatan, började sätta upp ”Missing”-lappar runt om i stan i måndags. De finns nu att hitta i kvarteren runt butiken på Östermalm, inne i city och en del på Söder – utifall figuren skulle ha lyckats villa bort sig ända dit.

– Om ingen ringer så får vi väl sörja ett tag och sedan skaffa oss en ny logo, säger Kaj Lappalainen.

Annons

Sedan gäller det att ha ett säljande koncept eller helt enkelt något som är så annorlunda eller galet att man hajar till. Kaj Lappalainen bläddrar i sin almanacka och funderar en stund när jag frågar honom vilken datum som plastgubben blev stulen. Sedan svarar han: fredagen den 3 november.

– Jag ställer ut honom på trottoaren utanför butiken varje morgon. Han brukar stå där och välkomna alla kunder. När jag kom kom tillbaka efter lunch så var han borta, säger Kaj Lappalainen.

Crumplergubben är en meter hög och en meter bred och gjord av klarröd plast. Ganska svår att missa med andra ord. Än så länge har inga vittnen hört av sig till butiken, men Kaj Lappalainen säger att han vill vänta med att polisanmäla händelsen. Vittnen kan dock bli ganska svåra att hitta.

Annons

Precis innan jag ska gå från butiken frågar jag: är Crumplergubben verkligen stulen?

– Nja, säger Kaj Lappalainen och ler. Det är nog snarare så att vi tänker placera ut honom någonstans på stan.

Svaret på den inledande frågan blir väl: Det återstår att se. Håll ögonen öppna efter en liten, röd, hård gubbe. Du kan få en väska om du lämnar tillbaka honom, eller vem vet vad man kan åstadkomma med lite okonventionella metoder?

Annons

Annons