Annons

Annons

Reklam på internet upp 25 procent

Annonseringen på internet kommer att öka med 25 procent i år. 54 miljarder kronor beräknas annonsörerna spendera bara i Västeuropa.

Detta kan jämföras med fjolårets siffra som landade på 43,2 miljarder. Det är undersökningsfirman eMarketer som gjort The European online advertising report. Rapporten analyserar en rad olika faktorer som styr internetannonseringens tillväxt.

eMarketer uppskattar att 136,1 miljoner européer kommer vara online 2007 i de fem största EU-länderna, det vill säga Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. 45 procent av de europeiska internetanvändarna är online dagligen. Tidsmässigt har bruket ökat med över en timme i veckan per användare. 11 timmar och 20 minuter spenderar en genomsnittlig europe på nätet nu, jämfört med 10 timmar och 15 minuter per vecka 2005.

Västeuropa är också ledande inom bredbandsanvändning. 27 procent av västeuropeerna har bredband medan motsvarande siffra för nordamerikaner är 24 procent.

Annons

Annons

Enligt rapporten är Storbritannien den ledande marknaden för online-annonsering. Uppemot 18 procent av den brittiska reklambudgeten för media uppskattas var vikt åt internet i år.

Nyligen meddelade IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, att svenska företag ökade sin kassa för internetannonsering med 50 procent under 2006 – till 2,6 miljarder. Totalt var omsättningen på den svenska mediemarknaden 30 miljarder kronor i fjol.

Realtid.se

redaktionen@realtid.se <mailto:redaktionen@realtid.se>

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons