Annons

Annons

Sitewide generic

Christen_Ager-Hanssen534_Fotor.jpg

Christen Ager-Hanssen. Foto: Johan Annerfeldt

Realtid ska växa med hjälp av nya ägare

Qviberg-sfären går via sitt bolag Custos in som storägare i Realtid. Custos satsar initialt fyra miljoner kronor och får 25 procent av aktierna i Realtid Media.

Det är Mats Qviberg och norrmannen Christen Ager-Hanssen som via Custos gått in i Realtid Media och blivit största ägare. Realtid har träffat Christen Ager-Hanssen, han är den som ska hantera investeringen operativt.

Vad innebär det att Custos blivit ägare till 25 procent av Realtid Media?
– Vi har satsat pengar för att Realtid ska kunna utveckla sig i enlighet med den riktning som bolagets vd slagit fast i strategin. Detta är bara ett första steg på vägen, vi har ju också gått ut och garanterat en emission i Realtid Media som ska bidra till en ytterligare expansion av bolaget. Våra ambitioner med Realtid är det ska bli den ledande finansiella nyhetssajten i Sverige, som ett första steg. Vidare har vi nordiska ambitioner. Vi vill vara aktiva ägare, säger Christen Ager-Hanssen.

Du säger ”aktiva ägare”, det finns de som kanske blandar ihop det med att ni vill ha direkta synpunkter på innehållet i sajten. Vad är din kommentar till det?
– Det viktigaste av allt för en nyhetssajt är att leverera bra nyheter med en hög standard. Vi har inget intresse av att bland oss in i journalistiken eller redaktörernas beslut. Det vore kontraproduktivt ur två aspekter. Dels vore det ett journalistiskt haveri att inte respektera den journalistiska integriteteten. Och för de som inte tror att vi kan förhålla oss till journalistiska principer så finns det även ett rent kommersiellt perspektiv på det hela. Det vore kommersiellt förödande om vi skulle styra innehållet på Realtid.se. Sajtens trovärdighet är vår viktigaste valuta och bland annat därför kommer vi helga den. Realtid.se är en seriös sajt som följer Pressens Opinionsnämnd och som dessutom är medlem i Tidningsutgivarna. Vi vill däremot utveckla Realtid som bolag. Nyhetssajten är en viktig del, det är motorn i verksamheten men vi ska självfallet inte peka på vad journalister ska skriva.

Vad var det som fick er att investera?
– Först och främst tycker vi att vd Jonas Wiwen-Nilsson har fått på plats ett väldigt fint team, bland annat med dig som ny chefredaktör, och samtidigt har vi alltid gillat varumärket och sajten. Det är en sajt med ambitioner och hög kvalitet. Men inte minst ser vi att med den typ av inriktning som Realtid har så kan man leverera andra typer av tjänster typ databastjänster, vår ambition är att skapa ett nytt Bloomberg för Norden, vi ska bli ledande på sociala medier, vi ska tillhandahålla databastjänster som tillexempel ägardata på Stockholmsbörsen, vi ska kunna erbjuda nya Fintechbolag att få en distributionskanal via Realtid och vi kan ta Equity Stakes och hitta framtidens Unicorn speciellt inom vår sektor som Fintech. Vi har dessutom RQ partner med möjligheter att erbjuda skräddarsytt content och årsredovisningar och en synnerligen professionell grafisk formgivningstjänst med John Bark i spetsen.

Om du nu för en gångs skull får ha synpunkter på innehållet. Vad vill du se på Realtid.se?
– Webvideos är något som vi vill inlemma i Realtid.se, även poddar av olika slag. Det är områden med stark tillväxt som är viktigt att ha på en sådan här sajt. Sedan vill jag gärna se intervjuer med intressanta människor i industrin. Det är också viktigt att man inte bara är nyhetsjägare, något som slår mig när jag läser finansiella nyheter är att det oftast är fokus på fel som begåtts men inte så ofta på allt det fantastiska som blir gjort. Se på Sverige som har skapat en av de främsta finansiella sektorerna i världen. Vi har en banksektor som är fem gånger så stor som den svenska BNP:en, vi har en Private Equity-sektor med företag som EQT, Nordic Capital, Altor och Industrikapital. Det är kul om sajten kan inspirera och visa framgångshistorierna och vara lite positiva. Man har utvecklat en väldigt stark Private Equity-sektor som är unik i Europa och det är otroligt intressant att beskriva lite mer vad de gör.

Många pratar om mediernas kris. Går det att tjäna pengar på medier idag?
– Den transformering som sker inom medieindustrin är det som innebär möjligheten, hade det inte varit mediekris hade vi inte varit intresserade. Krisen skapar möjligheter för de som är beredda att förändra sig och anpassa sig till den nya verkligheten. Med hjälp av algoritmer finns det tillexempel nya sätt att pusha ut nyheter i snabb takt. Vi ska ligga i framkant vad avser teknologin. Dessutom bär inte Realtid på något gammalt arv vad avser organisation. Det finns inget värde i att ta över en gammal trött papperstidning, det som gäller är att ha en digital plattform som är stark och vi ska göra Realtid urstarka.
– Titta på medielandskapet idag; Schibsted, Bonnier, Egmont, MTG med flera. Schibsted har varit best in class och ser man på vad som utgör det stora värdet i Schibsted är det deras digitala satsning och deras nyhetssajter var inträdesbiljetter till den världen. Ingen aktör har dock tagit detta segmentet inom den finansiella sektorn, det är där Realtid har sin plats.

Har du någon tidigare erfarenhet av att äga medier? 
– Jo, jag har investerat i olika digitala mediesatsningar tidigare och jag jobbade på Kinnevik med det som numera är MTG och Tele2 och där drev jag många innehållsprojekt. Det som sker inom media idag är extremt spännande och vi kommer göra ett antal kompletteringsförvärv för att stärka Realtid, bland annat på den teknologiska sidan.

Har Custos några ytterligare förvärv av andra medieföretag på gång?
– Vi ser att Realtid blir den plattform vi satsar på inom den finansiella informationssektorn men vi tittar på ett antal andra förvärvskandidater som har behov av förändringsarbete. De har starka varumärken utan att de släpar på ett för stort Legacy.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons