Finans Nyhet

Persbrandt kör rally med Porsche

Publicerad

Nu satsar han på Midnattssolsrallyt igen, efter att ha brutit tävlingen i fjol. Se bilder och videoklipp.

Persbrandts rallyplaner framkom vid ett möte med Porsche-fanatiker hos Porsche i Haninge utanför Stockholm under torsdagkvällen.

Klicka på playknappen nedan för att se videoklipp då den Porsche som Persbrandt ska köra i rallyt baxas upp på en släpvagn efter mötet.

Persbrandt själv sitter vid ratten och försöker starta motorn för att köra upp bilen på släpvagnen, men det går inte riktigt som planerat:

Annons

Stjärnskådespelaren själv var fåordig under evenemanget.

– Jag vill inte ge någon intervju, sa han först med sin välartikulerade och magstödda röst, och backade några steg tillbaka.

Senare under kvällen kom han fram och gav en klapp på ryggen.

Annons

– Ursäkta att jag inte är på prathumör, men jag har varit i en filmstudio åtta, nio timmar i dag, sa Persbrandt och ställde sedan villigt upp på en fotosession.

Han kör för Porsche-stallet Team Tidö med eldsjälen David von Schinkel som initiativtagare.

– Mikael är en jätteduktig rallyförare, och låg på 20:e-plats i fjolårets Midnattssolsrally innan han körde på en sten så att en bärarm gick av, sa von Schinkel.

Annons

– Som tur var skedde olyckan i 20 kilometer i timmen.

– Hade det skett i hög fart vet vi inte vad som hänt.

Det är biltävlandet som är Persbrandts okända passion och avkoppling från skådespelarkarriären.

Han hade sin egen röda Porsche hos Porsche i Haninge. Det var samma exemplar som han tidigare en gång lyckades krascha mot räcket på tyska racingbanan Nürburgring.

– Det är en 911 GT3, sa Persbrandt stolt.

Den har 415 hästkrafter, gör 0-100 på 4,3 sekunder och toppar på 310 kilometer i timmen. Prislapp; över en miljon kronor.

Med i Team Tidö är även tidigare rallyvärldsmästaren Björn Waldegård, som också var på plats i Haninge.

Han vann
Midnattssolsrallyt år 2007, kom trea år 2008, och siktar på att vinna igen i år.

– Jag siktade på att vinna även i fjol, men så dök Stig Blomqvist upp som deltagare med en Ford Escort och kom tvåa.

Blomqvist är en annan av Sveriges mest kända rallyproffs genom tiderna.

– Och vinnaren av Midnattssolsrallyt i fjol var en yngre kille som kör fort, vildare och tar större risker, fortsatte Waldegård.

Det var Tony ”Roten” Jansson med en Ford Escort RS 2000 från 1973.

Ändå hade Blomqvist en modernare Escort-modell på 270 hästkrafter. Det var en RS 1800 som tydligen ägs av hans venezuelanska kartläserska Ana Goñi.

Både Blomqvists och Waldegårds bilar hade mer hästkrafter än Roten.

Och så stor åldersskillnad är det inte. Waldegård är 66 år medan Roten är 51. Blomqvist är 63.

Waldegård sa i fjol att tävlingssträckorna i 2008 års Midnattssolsrally passade sämre för Porsche-bilens konstruktion, än sträckorna i 2007 års upplaga av rallyt.

Outsidern Roten vann även Midnattssolsrallyt 2006. Då körde han en gammal Ford Lotus Cortina från 1965, som kom före Waldegård som tvåa i den Porsche som Persbrandt kör nu.

– Ställer Roten upp i år igen så blir han väl jättefavorit, sa Waldegård under torsdagens möte.

Han skojade lite om att han helst skulle vilja köra en Ford Escort i år.

– Även om man kommer in i en kurva med baken först, tar sig Escorten igenom galant, sa von Schinkel att Waldegård sagt.

Porschen som har motorn bak, är känd för att vara lite ”baktung” vilket kan straffa sig på sliriga grusvägar.

Det var exempelvis när baken halkade ut som Persbrandt körde in i stenen i fjol och senare tvingades avbryta loppet.

Vad är du mest stolt över i din långa rallykarriär?

– Jag har vunnit 16 VM-deltävlingar, Safari-rallyt fem gånger, Svenska rallyt fem gånger, och så har jag varit rallyvärldsmästare ett år, berättade Waldegård.

Vilket år blev du värdsmästare?

– 1979.

Jämför med Stig Blomqvist som bland annat vunnit 11 VM-deltävlingar, Svenska rallyt sju gånger, och blev rallyvärldsmästare 1984.

Vad är nyckelfaktorn för att bli framgångsrik på rally?

– Man måste ha ett djävla intresse i kombination med en skaplig talang, sa Waldegård.

Vad för typ av talang?

– Det går inte riktigt att förklara. Man ska kunna köra bil snabbt i skogen.

– Följer du med mig någon gång, kommer du inte att tro att det är sant så snabbt det går.

Handlar det om att vara reaktionssnabb?

– Inte bara.

Von Schinkel beskrev hur det är en ren konstform att åka med Waldegård på en rallytur.

– Björn rör något helt otroligt på fötterna hela tiden och byter position, gasar med den ena och bromsar med den andra, och sedan tvärtom, eller på samma gång och ibland samma fot som både gasar och bromsar.

Officiellt har Waldegård numera gått i pension, och bor på sin gård i Roslagen nordost om Stockholm.

– Det var mina föräldrars gård, så jag är uppvuxen där och började köra rally i skogarna däromkring när jag var tio år.

Till gården hör det skogsmarker där Waldegård än i dag kör rally själv i bland.

Blir det inga protester från grannarna för allt oväsen?

– Hör de något så vet de vem det är.

Privat kör Waldegård en så pass ”trist” bil som en Ford Mondeo.

– Den är bra. Det var med en Ford som jag blev rallyvärldsmästare år 1979, berättar han.

Men förutom Ford har Waldegård även kört mycket Porsche i sin rallykarriär.

– Porsche och Ford har varit mina huvudmärken.

Waldegård vet inte ens själv ännu vilken Porschebil han ska få köra för Team Tidö i årets Midnattssolsrally.

– Vi håller på att ta fram en riktig värsting-Porsche till Björn, berättade David von Schinkel.

– Ska man ha med Björn i Team Tidö, så måste vi se till att skaka fram en bil till honom som han kan vinna med.

Enligt vad Realtid.se erfar är det en specialbyggd Porsche från England som Team Tidö ska hyra in till Waldegård för rallyt.

Det blir en Porsche 911 med 310 hästkrafter.

Persbrandts har 280 hästkrafter, och von Schinkels egen har 270.

De är från 1972 och 1971, och byggda som kopior av 911-versionen RS.

Originalexemplar av RS-versionen kan kosta uppåt 2,5 miljoner kronor.

– Det blir dyrt att krascha en sådan om man skulle råka göra det. Därför brukar de flesta ha RS-kopior.

Det är alltså original-911:or som uppdaterats till RS-versionen genom en breddning av karrossen och bakspoilern som ser ut som en ”ankstjärt”.

Dessutom trimmas motorerna ordentligt från 911:ans 165 hästkrafter i originalversionen.

– Men Björn brukar säga att antalet hästar inte är så viktigt.

Några jättehastigheter blir det inte frågan om. Von Schinkel har kommit upp i 160 kilometer i timmen som bäst, medan Persbrandt maxar kring 180.

Waldegård för sin del
når över 200 kilometer i timmen på raksträckorna.

I anmälningslistan till Midnattssolsrallyt har de Porschar som Waldegård och Persbrandt ska köra modellbeteckningen ”Carrera RS”, medan von Schinkels kallas ”911 S”.

Så särskilt miljövänligt är det inte med rallykörning. Team Tidös bilar dricker fem liter 98-oktanig bensin per mil var under ett rally.

– Men vi köper utsläppsrätter som motsvarar hela vårt beräknade koldioxidutsläpp under rallyt, sa von Schinkel.

– Det borde fler tänka på att man kan göra så.

Persbrandt kör samma bil i år som han körde år 2008 och alltså bröt loppet med, och det är den som Waldegård vann med år 2007 och kom tvåa med år 2006.

Midnattssolsrallyt pågår den 16-19 juli i sommar.

Starten sker i Jönköping i Småland, och efter stopp på tre ställen med olika delsträckor kommer målgången att ske i Karlskoga i Värmland.

Det är ett veteranbilsrally, så bilarna som är med får inte vara byggda efter år 1981.

I fjol var 140 rallybilar med, och i år är det max 150 bilar som får delta.

Redan finns det över 200 bilar anmälda, så det kommer att ske en utgallring bland dem skriver Emotorsport.se.

Stallägaren David von Schinkel ska alltså själv vara med och köra Midnattssolsrallyt i år, efter att ha kommit på en 53:e-plats i fjol.

– Jag är jättenöjd med det resultatet. Det var min första rallytävling.

Han har en bakgrund från finansbranschen, men bor nu på 1600-tals-slottet Tidö vid Västerås och driver verksamheten kring det.

Där finns bland annat ett leksaksmuseum.

I fjol hade Team Tidö ett antal sponsorer under Midnattssolsrallyt, såsom banken EFG, Arlandastad, Grundig och själva företaget Tidö.

– Inför årets satsning välkomnar vi nya företag att bli sponsorer, sa von Schinkel.

– Det borde finnas ett stort intresse för företag att exponera sig i samband med stjärnor som Mikael Persbrandt och Björn Waldegård.

Von Schinkel själv tänker sig att butikskedjor i närheten av där Midnattssolsrallyt ska gå, skulle gynnas av att bli sponsorer.

Några sponsorer är redan med och stödjer Team Tidö.

Det är bland annat Karlskoga-företaget Reko Trailers som specialbyggt en släpvagn där en bil kan lastas upp.

– Släpvagnen är otroligt fiffigt byggd med tippbar kåpa, plats för reservdäck längst fram, särskilda hållare så att bilen man fraktar ska stå stilla, 220 volts el, elvinsch med fjärrkontroll, och värme.

– Den Porsche som Persbrandt tävlar med kan inte startas när det är minusgrader. Då spricker oljefiltret.

Därför behövs alltså värmen.

Släpvagnen har en särskild låsanordning för att undvika stölder.

– Det behövs om man måste låta vagnen stå någonstans.

Dessutom är kopplingen till dragbilens krok specialgjord.

– Det gör att man kan köra extrasnabbt med släpet på tyska Autobahn.

Släpvagnen kostar cirka 130.000 kronor.

En annan sponsor är Öhlins.

– Det är ett svenskt företag som gör världens bästa stötdämpare enligt Björn Waldegård, sa David von Schinkel.

Peltor är även med som sponsor.

– De gör vårt kommunikationssystem med hörlurar och mikrofoner så att vi kan prata med varandra inom teamet när vi kör.

Systemet är baserat både på mobiltelefoni och komradio-teknik.

Efter Midnattssolsrallyt är Team Tidös ambition att hitta sponsorer så att stallet även kan ställa upp i veteranbilsversionen av Monte Carlo-rallyt.

Von Schinkel har ett stort bilintresse själv.

– Men det är mest en social grej att vi har bildat Team Tidö, och visst är det en enorm kick att ha med rallystjärnor som Björn Waldegård, sa han.

– Jag är väldigt tacksam för att både Waldegård och Persbrandt ställer upp och är med i Team Tidö.

– Om man ”mixar” dem – om jag lyckas få Björns körförmåga och Mikaels mod, då tror jag att det kommer att gå riktigt hyggligt för mig som rallyförare en dag.

Tv-produktionsbolaget Titan gjorde år 2007 ett program för TV4 Plus om rally och följde då Persbrandts rallyprestationer.

Det året var han med i Midnattssolsrallyt med en gammal Volvo PV.

Det var innan Persbrandt kom med i Team Tidö, men sedan gjorde Titan en uppföljning om hans rallykörning år 2008 för teamet.

Upplägget i Team Tidö är att Persbrandt och Waldegård får köra gratis ”för att det är kul”. Verksamheten finansieras genom sponsring.

Teamet har två egna bilar – de som Persbrandt och von Schinkel ska köra i Midnattssolsrallyt, medan Waldegårds bil alltså hyrs in.

Annons