Annons

Annons

Omstart för Bertoni-gänget

Kan Peder Lamms kavajer och finansmannen Mats Tibells råd göra Local Act till den MQ- och Brothers-utmanare som danska Bertoni aldrig blev?

Kostymer från danska familjen Brecklings Italienklingande märke Bertoni har funnits i Danmark i femtio år, i Sverige i tio. 2006 hade kedjan etablerat 11 butiker här. Sverige-vd:n Michael Hultman ville "slå in en kil mellan MQ och Brothers" och lovade 40 egna butiker i Sverige 2010.

Istället blev det konkurs. Men nu är alla de unga svenska retail-entreprenörerna som upplevde kraschen igång igen – först med Stureplansprofilen Fredrik af Klercker, nu genom flärdfenomenet Peder Lamm.

Allt började i Norge där fyra av grundarna jobbade för danska privatägda Bestseller. Med 5.700 butiker är det ett av Europas största klädföretag, hack i häl på 390-miljardersjätten H&M. Bestseller äger bland annat kedjorna Jack&Jones, Vero Moda och Name It.

Annons

Annons

Bestseller har ett hundratal butiker i Norge idag. När de första butikerna öppnade fanns svenskarna Lucas Bergström, 29, Andreas Hellman, 31, Pål Berg, 30, och Tobias Johansson, 27, med i personalen och lärde sig hur det gick till.

Lucas lämnade Karlstad för Oslo.

– Jag satsade stenhårt. Det här var min utbildning, säger Lucas.

Andreas följde efter. Pål träffade de där, på Jack&Jones. Allt flöt på och Lucas anställde Tobias.

Mourade "Rami" Faddaoiu, 29, jobbade med musik tills han öppnade butiker i Sickla och Farsta utanför Stockholm tillsammans med Morgan Zeybrandt. Sedan följde Kista och Västermalmsgallerian.

Samtidigt fick Lucas jobbet som retail manager för Sverige hos Bertoni som öppnade butiker i Karlstad och Göteborg.

Nu fick Rami och kvartetten Lucas, Andreas, Pål, och Tobias upp ögonen för varandra.

– Allting synkade totalt. Vi hade samma ålder, samma inställning, säger Rami.

– Danskarna gav oss chansen att ta över driften av alla butiker i Sverige.

Michael Hultman lämnade Bertoni i april 2007. Danskarna la ner huvudkontoret i Sverige. Istället klev Rami, Lucas, Andreas, Pål och Tobias in med aktiebolaget Vilja. De släppte Michaels vision att bygga ett nytt MQ eller Brothers.

MQ gick in på Stockholmsbörsen den 18 juni i år. Investeringsbolaget Capman sålde av för 218 miljoner kronor inför noteringen, vilket värderar butikskedjan till 1,1 miljarder kronor.

Retail and Brands med kedjorna Brothers, Sisters, Polarn o Pyret och JC värderades också till 1,1 miljarder kronor på Stockholmsbörsen i augusti 2010.

Nu var det augusti 2009 och en bra bit kvar till miljarderna för killarna från Karlstad.

I det läget valde Malin Ljungstedt, 31, Ramis bästa säljare som han själv anställt som butikschef i Sickla, att gå in som en sjätte delägare.

Det var modigt gjort med tanke på att det danska moderbolaget Bertoni AS gått omkull tre månader tidigare.

Enligt Rami var ett av problemen att Bertoni AS inte fick låna pengar av bankerna i Danmark.

– Hela deras organisation finansierades med checkkredit. Och Danmark hamnade i ett helt annat blåsväder än Sverige under finanskrisen 2008. Sverige hade ju redan haft sin bankkris 1992.

– Här i Sverige var banksystemet mer reglerat. Sverige hade bara fyra, fem storbanker. I Danmark fanns det 300 banker. Alla var belånade. De föll som dominobrickor när det började blåsa.

Bertoni AS fick checkkrediten strypt av en av de största nordiska bankerna – och gick i konkurs.

– Vi stod utan kläder i ett halvår, säger Rami.

Ändå ville danskarna inte låta svenskarna köpa kläder från andra märken.

– Det koncept vi har idag hade vi redan klart i våra huvuden, men vi var bundna till kontraktet med Bertoni. Vi fick bara beställa från Bertoni.

Det svenska bolaget, som kämpade med marginalerna och "en mycket svag likviditet under flera års tid", kunde inte längre sälja tillräckligt och förlorade pengar.

– Efter ett tag lyckades vi inte hålla skeppet uppe, säger Rami.

Den 15 januari i år stegade Lucas in i Rådhuset i Stockholm och ansökte om konkurs. Då hade verksamheten gått back sedan sommaren.

Skulderna till danskarna var åtta miljoner kronor i skulder vid konkursen. Missvisande, tycker Lucas.

– Vi hade en överenskommelse, säger han och förklarar att Vilja AB egentligen bara skulle betala Bertoni AS för sålda varor och returnera överupplagan. Koncessionsförsäljning, som en tidningskiosk.

– Men den hann inte genomföras innan Bertoni AS gick i konkurs.

Hur upplevde ni konkurserna?

– Klart det påverkar ens självförtroende, säger Lucas.

– Och entreprenörsandan. Man vill inte åsamka sig själv eller någon annan skada genom att ta risker. Vi behövde fler ben att stå på. Fler leverantörer. Det skulle göra konceptet mer säkert.

Men vem skulle nu våga tro på de unga svenskarna?

– Danskarna hade haft en aggressiv expansionsplan. Där stod vi nu med butiker och personal, säger Rami.

– Väldigt tidigt började vi ha möten med leverantörer för att förbereda att gå över till någonting nytt.

De sex delägarna behövde pengar till en omstart. Genom "ett affärsnätverk" fick de kontakt med Stureplanshaket Spy Bars grundare Mikael "Micke" Becker som tipsade investeraren Mats Tibell.

Mats har varit rådgivare i RNB:s JC och i Torsten Janssons New Wave, är delägare i flera börsbolag och driver med dottern Anna, 25, familjebolaget Lanner Socks som säljer strumpor till golfare.

Han köpte halva Local Act och fungerar nu som mentor åt grundarna. Annas lillasyster Cecilia, 23, sitter också i styrelsen.

Har ni tillräckligt med pengar nu?

– Finansiering är inget vi jobbar med idag, säger Lucas.

– Konceptet känns tryggt. Håller vi oss till vår modell så är vi safe. Jag känner mig lugn. Man måste ha arbetsro.

– Det var mer en fråga innan omstarten. Hur vi skulle göra för att inte hamna i samma fälla igen. Vi föll ju på grund av en rad faktorer och det var viktigt för oss att göra en grundlig analys vad det var som gick fel för att inte hamna där igen.

– Det är också därför Mats Tibell är med. Det är inte så mycket för finansieringen som för hur man bygger business.

– Att hitta en affärsmodell som fungerar perfekt är det viktigaste för oss just nu, säger Rami.

– När den väl är på plats vill vi etablera oss i ytterligare i Storstockholm. Nu tittar vi på Södermalm och innerstaden.

– Vi kommer att hålla oss i Mälardalen tills vi har 15 butiker. Men vi har behållit butikerna i Karlstad och Lund eftersom de går så bra. Och hittar vi ett guldläge i Göteborg så kommer vi inte tacka nej.

Sju butiker fick aldrig chansen igen, men i mars, två månader efter konkursen, öppnade de fem som gått bäst på nytt i Local Act AB.

Det var lätt att komma igång och sälja igen. Bertonis kostymer finns kvar i butikerna.

Familjen Breckling hittade en privat investerare som fick ta över Bertonis konkursbo.

Idag fredag meddelar bolaget att man ska öppna internetbutik i september och två nya butiker i Tyskland 2011.

Men Bertoni dök aldrig upp på modeveckan i Stockholm i juli och Lucas och Rami har ju redan lärt sig att de inte har råd att vänta på en enda leverantör.

Dessutom behöver de ett "premiumsegment" också.

– Vi vill gärna krydda med flera finare märken, säger Rami.

– "Dyrare" har ingen positiv klang, säger Lucas. Han säger hellre "premium".

– "Premium" handlar mer om klassiska märken med en stark profil. Man får kanske mer än man förväntar sig oavsett vad man betalar. Och det blir inte så trendkänsliga kläder.

Stureplansgruppens Fredrik af Klerckers eget märke skulle passa in här, men har inte sålt tillräckligt. Nu hoppar af Klercker över höstkollektionen och kommer bara kanske tillbaka till våren hos Local Act.

För Lucas och Rami betyder det tomma galgar. Den eleganta lösningen presenterade sig själv i Malins butik i Sickla.

Peder Lamm, snart programledare för "Slottsliv" i MTG:s TV8 och fortfarande chefredaktör för hårdglättade miljonärsmagasinet Connoisseur med redaktion inte långt från det nybyggda köpkvarteret i det gamla industriområdet, "brukade fika där" och lärde känna Malin.

– Han är ju intresserad av kläder och hon gick igenom vår kollektion med honom, säger Rami.

– Så över en natt hade han en egen kollektion.

Hur gick det till?

– Precis. Han är ju liksom dressad och har fina kläder, men som jag känner honom är det ju en antik-kille från tv-rutan.

Förklaringen är enligt Peder själv hans fru som är utbildad tillskärare och den som "stått för det tekniska".

"Jag har länge skräddarsytt mina egna kläder och fått stor inblick i modehistoria, snitt, kvaliteter, skärningar, knappar, foder och så vidare", skriver han till Realtid.se.

Peder, själv petit, har uteslutande "slimmade" kläder i sin kollektion. Rami säger hellre att de har "jättebra passform".

Små kläder sitter ju bättre än stora. Åtminstone på små människor. Lite som Börje Salming fast tvärs om – Peder Lamm gör inte XL.

I butikerna har det varje dag under sommaren varit någon som köpt en kavaj från Peders kollektion för i sammanhanget blyga 1700 kronor. "Premium"-plaggen kommer först med höstkollektionen.

Så hur gick det för Michael och Morgan? De grundade hipsterkedjan The Casbah tillsammans, först som Row12 AB. En fjärde butik öppnar i Bromma under hösten.

Finansdoldis

Forskningsbolaget MAP, Micro Active Protein, skulle tjäna pengar på proteiner från musslor.

Mats Tibell gick in som finansiär från början 1996. Två år senare kom det fram att grundaren Johan de Faire inte hade den kemiexamen han hänvisat till i ett prospekt.

MAP blev Mats Tibells Fermenta och han lämnade styrelsen.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons