Finans Nyhet

Ny regim på MTV

Publicerad

Musikkanalen MTV Norden genomgår just nu sin största förändring någonsin på den nordiska marknaden sedan den lanserades där 1997. En kanal blir nu fyra. Brittiskan Clare Melford som är vd sedan ett och ett halvt år tillbaka har omstrukturerat hela ledningsgruppen.

Bolaget har sedan ett halvår tillbaka haft otroliga 60 platser utannonserade, seniora såväl som juniora. Totalt är det 40 nya positioner som ska tillsättas då bolaget går från 60 anställda till 100. Bland de viktigaste rekryteringarna nämner Clare dansken Jakob Mejlhede från SBS som programdirektör och Mattias Behrer från DeLaval som marknads- och kommunikationsdirektör.

– Hela affärsmodellen ändras och då har vi även behövt se över personalmodellen med. Mitt mål är att ha marknadens bästa medieteam i norra Europa, förklarar Clare för Realtid.se

Hur får man det, är det en prisfråga?

Annons

– Nej, vi ser att det viktigaste incitamentet för att jobba hos oss ska vara fördelarna med kanalen, det vill säga mycket ansvar från början och internationella erfarenheter genom vårt stora nätverk, säger skånskan Louise Kristensson som är personalchef och som tillsammans med Clare ansvarat för omstruktureringen. Vi skall vara ett ’first choice place to work’.

Ett antal medarbetar har lämnat bolaget sedan Clare tog över.

– En del har gått därför att de inte gillar förändringarna på kanalen, och andra har lämnat oss därför att de helt enkelt har fått väldigt bra erbjudande på andra arbetsplatser.

Annons

Clare Melford har en bakgrund som managementkonsult, men har jobbat sex år för MTV. Hennes huvudsakliga uppgifter har varit att starta nya kanaler, och det var därför hon placerades i Norden.

– Att vi nu ska bli fyra kanaler är naturligt. Att fyra länder som inte pratar samma språk ska titta på samma kanal som dessutom är på ett språk som inga i dessa länder har som modersmål är fel. Det vet vi av erfarenhet från andra länder i Europa. Sedan har det varit svårt att hitta finansieringen för det. Men nu är vi inne i en period då tv-marknaden tar en allt större del av den totala reklammarknaden. Därför slår vi till nu, säger Clare.

När lanserar ni de nya kanalerna?

Annons

– Danmark lanserades den 15 maj. I september lanserar vi i Sverige, Norge och Finland.

Hur har det gått i Danmark?

– Helt fantastiskt. Från lanseringen och en månad framåt ökade marknadsandelen med 40 procent. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Normalt brukar ingenting hända de första sex månaderna.

Kan du avslöja vad det blir för nya program i den svenska kanalen?

– Nej, inte än.

Hur mycket blir egenproducerat?

– Går inte att säga någon exakt andel, eftersom en del är helt eget och en del delvis eget. Alla engelska program blir till exempel textat på det lokala språket.

MTV är inte lägre enbart en musikkanal som det var för 15 år sedan. Vad har hänt?

– För 15 år sedan var musiken fortfarande de viktigaste medlet för unga att utmärka sig med, att ta ställning med och att identifiera sig med. I dag finns det så mycket mer. Om man vill vara rebell räcker det inte att bara lyssna på musik som ens föräldrar förskräcks över. När ett band som Outlandish får spela på ett kungligt bröllop i Danmark försvinner det rebelliska.

Er konkurrent ZTV har också känt behovet att bredda sig. Numera kan man se fotboll på kvällarna där. Kommer ni att gå åt samma håll?

– Absolut inte, det lovar jag. Vi ska fortfarande vara en kanal för unga människor och det vi gör ska helst ha någon anknytning till musik. Ett exempel är ”Pimp my ride” där hip hop-kulturen är en viktig del.

Vad är MTV:s största utmaning?

– Att ständigt förnya oss. Ungdomarna hittar nya trender och moden varje månad och vi måste hänga med.

Hur gör ni det?

– Vi har researchers över hela världen som arbetar med att rapportera de senaste trenderna. Vissa slår igenom, andra inte, men vi måste ha koll på dem ändå.

Annons