Finans Nyhet

Nätets största varumärkessnyltare

Publicerad

<pufftextlänk>En ny undersökning har kommit fram till att 15 procent av alla varumärkessökningar leder besökaren till fel varumärke.</pufftextlänk> Vid en Google-sökning på ”Volvo” hamnar Volvo Cars hemsida först på tredje plats. Och vid en sökning på ”Ericsson” kommer Telia högst. Vinnaren i ordningen är Google.

Här kommer nyheten som sökmotoroptimerarna har väntat på. En ny undersökning gjord av nätundersökningsföretaget Hitwise visar exakt hur mycket ett företag har att tjäna på att satsa på att förknippas med ett annat i Google: 15 procent av det andra företagets besökare.

Undersökningen har gjort sökningar på 30 ledande varumärken i olika branscher. Resultatet har varit tydligt. De som lyckats sökmotoroptimera sina hemsidor eller köpt annonser i anslutning till andras varumärkena har mycket att tjäna.

– Normalt sett får man inte köpa sökord till ett annat företags varumärke. Yahoo och Eniro har bra koll på det där, men Google har ingen koll. Jag har själv köpt varumärkesnamn där, säger journalisten Urban Lindstedt till Realtid.se.

Annons

Urban Lindstedt har skrivit boken ”Sökmotormarknadsföring – Så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna”. I arbetet med boken fick han ta del av en månads sökningar på den svenska sökmotorn Eniro.

Resultaten i Hitwise undersökning går inte helt i linje med vad Lindstedt kom fram till. Enligt undersökningen ska 75 av de 100 populäraste sökningarna på internet innehålla ett varumärke.

– Det stämmer inte på den undersökningen jag har gjort på Eniro, även om varumärken hamnade väldigt högt. Sedan är det möjligt att exempelvis amerikanska användare söker annorlunda än svenska. I Sverige får man för det mesta rätt resultat när man söker på Volvo, men det är inte säkert att man får i USA, menar Lindstedt.

Annons

Det finns två sätt att hamna högt i Googles sökresultat. Det ena är ett sökmotoroptimera sidan, vilket innebär att skapa en hemsida som följer Googles regler för vad som är en populär sajt. En populär hemsida i verkligheten är för det mesta även en populär hemsida på Google. Popularitet mäts bland annat i hur många som länkar till en hemsida.

Det andra sättet att komma högt upp i sökresultaten är att köpa en sponsrad länk. Det är ett enkelt men dyrt sätt. Vissa sökord kan kosta flera hundra kronor varje gång någon klickar på länken. I utbyte kan sponsorn kopplas samman med ett önskat varumärke.

Dessa metoder kan användas för att få upp sin egen hemsida högt vid relevanta sökningar. En sökning på ”Volvo” ska rimligen leda till att besökaren får upp Volvo hemsida. Men 15 procent av de som söker på ”Volvo” skulle enligt Hitwise undersökning hamna på en annan hemsida.

Annons

Vid en Google-sökning ter sig siffran realistisk. Volvos egen hemsida hamnar nämligen först på en tredjeplats i sökresultatet. Först kommer istället de sponsrade länkarna från Bytbil.com och Mascus.com. Båda innehåller namnet ”Volvo” i rubriken. Volvos egen rubrik är ”Våra bilar”.

Det finns fler svenska exempel där bolagets egna hemsida hamnar långt under konkurrenters sponsrade länkar. Högst på en sökning på ”Ericsson” hamnar Telia Privat, vars sponsrade länkrubrik lyder: ”Ericsson”.

Det har gått så långt att många företag nu köper sina egna sponsrade länkar. Vid en sökning på ”ABB” är den sponsrade länken ABB:s egen.

– Så skulle jag också göra om jag var ett stort företag. ABB kommer förstås etta i den organiska sökresultatet, men jag förstår att de köper sökordet. Det gör jag redan själv på mitt eget företag, säger Urban Lindstedt.

Att Google skulle ta bort möjligheten att köpa sökord till varumärken är i dagsläget inte troligt. På kort sikt tjänar företaget inga pengar när Volvo hamnar högst upp i sökmotorn. De tjänar däremot pengar på att Bytbil.com köper en sponsrad länk.

Johan Kinnander, vd på Google i Sverige, tycker att systemet med sponsrade länkar ger en dynamik till sökresultaten. Problemet är istället att många företag inte känner till att det går att skydda sina varumärken även på Google.

För att göra det krävs det att företaget själva kontaktar Google och begär att få sättas upp på deras lista över varumärksskyddade företag. Det är dock något som många har missat.

– Vi kan inte bedöma vilka som får köpa varumärke och inte, säger Johan Kinnander till Realtid.se.

– Filosofin bakom är att vi inte kan bestämma vem som får köpa vad. Företagen får avgöra det själva.

Annons