Annons

Annons

Oscar_Hyleen_feb_534.png

Oscar Hyléen, Group CEO & Partner, på Diplomat Communications

"Mer komplext att bedriva kommunikationsarbete"

"Den som har förmågan att stödja en kund i olika faser med olika behov av kommunikation har också de bästa förutsättningarna att skapa långa och fruktsamma relationer över tid". Det säger Oscar Hyléen, Group CEO & Partner, på Diplomat Communications, till Realtid. 

Oscar Hyléen, Group CEO & Partner, på Diplomat Communications kommenterar:

Vad har hänt hos er under det gångna året?

– Vi är idag en grupp av verksamheter, Diplomatgruppen, med verksamheter inom många olika kommunikativa discipliner. Det är väldigt kul att se att vi växer både inom de områden där vi började vår etablering och i de områden som har tillkommit under senare år.

Vi fortsatte att växa inom corporate communications, finansiell kommunikation och public affairs under året. Det är områden där vi har en stark premiumposition i marknaden idag. Intresset för våra tjänster inom digital transformation, digitala strategier och prototyping har varit över förväntan och vi växte rejält där. Inom området varumärkesutveckling fick vi nya förtroenden från ett antal tunga varumärken med långa och spännande projekt.

Dessutom startade vi också Tale Content Creators under förra året. Det är en ny verksamhet helt fokuserad på innehållsbaserad, redaktionellt driven kommunikation inom rörligt, text och bild. Det är ett område där vi ser att våra kunder har utmaningar och där det finns många roliga saker att göra. 

Vilka har de största utmaningarna varit (och hur har ni lyckats bemästra dessa)?

– Kunderna efterfrågar alltmer att foga tunga erfarenheter inom samhälls- eller företagskommunikation med förmåga inom digital analys, digital strategi och utvecklingskraft. Konkurrensen om kompetenser som förmår att verka i den miljön är hård. Vi är en progressiv kommunikationsrådgivare som tänker nytt och brett utifrån kundernas affärsbehov, och det märker vi att en hel del personer med de här kompetenserna och med ett intresse för kommunikation har noterat. 

Har ni sett nya kundmönster under 2017?

– Det blir alltmer komplext att bedriva kommunikationsarbete i företag. Många verksamheter kommunicerar över många områden och länder med mängder av intressenter och kanaler i ett högt tempo. Företag kan inte längre förlita sig på råd från en enda rådgivare med en enda referensram inom en specifik kompetensnisch. Man behöver foga samman flera olika typer av kompetenser och erfarenheter inom kommunikation för att kommunikationen ska kunna stödja affären framgångsrikt, för att skapa en ny kundupplevelse, övertyga om ett investment case eller för att påverka politiken, som exempel.

En riktigt bra byrå i den här miljön måste kunna behärska många olika typer av kompetenser, till exempel inom samhällskommunikation, finansiell kommunikation, varumärkesutveckling, digital strategi, användarupplevelse och digital utveckling. Man måste vara skicklig på att foga samman teknisk genomförandeförmåga med kreativ höjd och god affärsförståelse och sedan klara av att formera detta genom korsfunktionella team för att lösa kundens utmaningar över tid.

Jag tror inte att man initialt väljer en byrå för att den byrån är bred och kan många saker. Men jag är övertygad om att den som har förmågan att stödja en kund i olika faser med olika behov av kommunikation också har de bästa förutsättningarna att skapa långa och fruktsamma relationer över tid.

Vilka är de största trenderna inom er bransch just nu?

– Digitaliseringen samt omstrukturering och konsolidering i kommunikationsrådgivningsbranschen.

Vad händer hos er under 2018? 

– Vi har en väldigt rolig och spännande tid just nu. Genom att vi har börjat göra fler saker, erbjuda fler tjänster och se saker från fler håll har vi vässat får strategiska förmåga och kreativa styrka. Vi har bra momentum och fart i alla delar av verksamheten just nu, från public affairs och corporate-området till utveckling inom varumärke och digital transformation. Vi har nyligen lanserat vår nya verksamhet inom content marketing & management, Tale Content Creators som vi kommer att jobba mycket med under året och vi har också rekryterat fler talanger till den verksamheten.

Vi märker att vi har ett starkt erbjudande och att kunderna tycker att det både ger nytta och är inspirerande att jobba med oss.  Vi vill göra ännu mer och ännu bättre för våra kunder med utgångspunkt i det breda erbjudande vi har idag.

SEB, Handelsbanken och fintech-aktör om GDPR

"Småföretagare borde fått bättre GDPR-vägledning"

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons