Finans Krönika

Fast food – in från kylan

Hamburgare och annan fast food har blivit trendigt i krogmiljön skriver Josephine Carr.
Publicerad

Glöm smaklösa hamburgare och fettdrypande kebaber. Fast food har blivit smart street food i trendig krogmiljö. Nu är det helt okej att gå ut och käka hamburgare, kebab eller pizza i jobbkostymen ena dan och de slitna jeansen nästa.

De ambitiösa food trucksen har hjälpt till att väcka smaklökarna på bra snabbmat. Lägg till ett växande allmänt fokus på kvalitet som återkommer i allt från mikrobryggt öl till träslöjd hemmavid. Bloggar och Instagram är verktyg som sprider kunskap och passion kring fast food.

Flippin´ Burger var bland de första att förstå vart smakvindarna blåste. Stället öppnade redan 2012 med hjälp av crowdfunding. Pangsuccé direkt. Stockholmarna var vrålhungriga på hamburgare gjorda på ekologiskt blumenthalmalt kött. Det innebär att köttet mals i en köttvarn,  rullas till en korv och skivas. Knepet är att undvika att bearbeta köttet för mycket. Resultatet är en luftig konsistens. Hamburgarna serveras i färskbakat och saftigt bröd.

Sugna hipsters köar fortfarande, med rätta, utanför Flippin Burgers i Vasastan. Nu finns dessutom många efterföljare som lagar goda hamburgare. Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad är ett exempel.

Annons

Helgen den 28 maj får alla burgerdudes sitt lystmäte på BurgerFest 2016 vid Hornstulls Strand. Sex foodtrucks, däribland två från Falun och Västerås, gör upp om vem som lagar Sveriges godaste burgare. Publiken röstar.

Efter hamburgaren var det pizzans tur. Schyssta pizza-hak har vuxit upp som svampar ur stockholmsmyllan. Intill klassiska kondiset Ritorno ligger sen ett tag The Artisan, med samma ägare. Här slinker Realtid Helg gärna förbi på en snabb lunch eller innan tidiga kvällsbion för en pizza slice.  Inspirationen kommer från Rom. Degen är surdeg som fått jäsa många timmar, toppingen varierad. Vid senaste besöket erbjöds bland annat på mangold, gorgonzola ochsoltorkade tomater. Väl godkänt.

Men det mesta kebab-utbudet har hitills varit under all kritik. Nu får den misshandlade kebaben också sin revansch. Krogen M.O.A.S bevisar att kebab kan vara en schysst måltid som äts i väldesignad miljö. Namnet är en förkortning av meat on a stick. Det är IT- och telekom-entreprenören Jiray Seropian som ligger bakom satsningen. Innan öppningen reste han jorden runt, käkade kebaber och instagrammade på kontot @kebabspotting.

Annons

Receptet på god kebab stavas bra råvaror, kunskap, engagemang, samt muskelkraft. Varje dag levereras färskt kött som marineras innan kockarna bygger de massiva kebabspetten.

En vardagkväll är det, som vanligt, knökfullt i lokalen. Mina smaklökar retas av dofterna från det delvis öppna köket. Man väljer mellan kyckling, lamm/kalv och fläsk. För den som föredrar ett grönt alternativ finns falafel. Tanken är att det ibland ska dyka upp något extra skoj på menyn.

Jag sätter tänderna i kebaben Stockholm, gjord på lamm. Den anländer så småningom på en elegant plåt.  Köttet är precis lagom mört och kryddstarkt, tomatsåsen balanserar med sin lätta sötma, krispsalladen ger spänst, löken lite sting, medan vitlökscreme och kryddad getostcreme rundar av helheten. Brödet är nybakat och fräscht. I glaset spansk Allhambra-öl. Känslan efteråt är balanserat välmående.

Annons

Så, ja, det är bara att lyfta på hatten för M.O.A.S ambitioner. Ställe nummer två är redan planerat på Stureplan.  

Jag ser fram emot fortsättningen. För hamburgare, pizza och kebab kan uppenbarligen tillagas på en högre nivå. Den nya tidens fast food är här för att stanna.

Annons