- Publicerad
Feedback är ett ämne som kan vara svårt att hantera. Men den som tränar upp sin förmåga har mycket att vinna. Experten Karin Ulfhielm vet mer.
Karin Ulfhielm jobbade inom HR i många år. Under en av sina anställningar fick hon ett samtal från en medarbetare. Denne hade fått feedback på ett inlindat sätt från en konflikträdd chef i två och en halv timme under ett utvecklingssamtal.
Men de kom inte vidare så därför kontaktade medarbetaren Karin.
– Det där sådde ett frö hos mig, för många av oss upplever feedback som ett hot och det leder till att vi går in i ett försvarsläge. Jag tänkte att det här måste gå att göra på ett bättre sätt, berättar hon.
När Karin startade eget och utbildade sig till coach insåg hon hur mycket som fanns att hämta i det coachande sättet att arbeta med feedback. Det har hon sedan byggt på med den forskning och kunskap som finns om ämnet.
Hon föreläser och utbildar både enskilda klienter och grupper i hur man ger och tar emot feedback. Fortfarande är det ovanligt med arbetsplatser som arbetar aktivt med feedback, men Karin tror att det kommer ändra sig.
– Feedback ger bättre samarbete, bättre resultat och leder till att medarbetarna verkligen vill stanna kvar. Jag har ingen statistik, men jag är helt övertygad om att företag som jobbar med feedback är mer lönsamma.