Annons

Annons

Twitter som karriärkanal

Kan man använda twitter för att söka nytt jobb eller hitta ny personal? Visst kan man det. Erik Fors-Andrée rekryterade en jurist som stack ut hakan på twitter.

 

Erik Fors-Andrée driver karriärvägledningsföretaget Cruited och har en bakgrund som projektledare. Han har även varit vd på en juristbyrå.

– Jag har rekryterat i de sammanhangen, men inte som rekryterare, berättar han för Realtid Karriär.

Twitter har han använt som rekryteringskanal flera gånger. Men han betonar att han aldrig gått in i några sociala kanaler med ett tydligt affärssyfte.

Annons

Annons

– Det handlar snarare om en närvaro, och det är viktigt. Närvaron kan leda till saker, men jag kan inte förutse vilka de är.

När Erik jobbade på juristbyrån tweetade han vid några tillfällen om att han sökte personal.

– Vi fick väl en del effekt på det. Några retweets och några personer som hörde av sig och ville veta mer.

En speciell tweet gav dock verkligen utdelning.

– Det var vid ett tillfälle då jag gjorde det med allra minst tydlig intention, och då gav det mest resultat.

Han hade, sprunget ur frustration, tweetat något i stil med "jurister som vågar tänka nytt och göra annorlunda, finns de överhuvudtaget!??"

– Då fick jag en del svar i största allmänhet, men jag fick också ett svar från en kille som var: "Ja, de finns. Här är jag! När ska vi äta lunch?"

Killen fick en lunch med Erik och det hela mynnade sedan ut i en anställning.

– Det är nog det mest konkreta resultat jag sett av Twitter, och det är också en av de kortaste anställningsprocesserna tror jag.

Det måste vara ovanligt. De flesta kopplar väl inte att man kan använda twitter som en jobb/karriär-kanal?

– Så är det definitivt, och jag tror att många som har förstått det har missförstått hur de förstått det, säger han med ett skratt, och fortsätter:

– Det pratas om dolda jobb, och det är ju i stor utsträckning de som inte annonseras, kan man sammanfatta det med. Det är en uppfattning. Sedan finns det många som har en uppfattning att man bara kan få jobb om man har kontakter. Båda de här grejerna är ju två sidor av samma mynt. De flesta jobb tillsätts för att människor pratar med varandra, och det gör man på twitter, facebook och så vidare. Det är inte så att man pratar om rekrytering i tunnelbanan, men det är klart att det är människor som någon gång hittar sin blivande arbetsgivare där.

Hur menar du då?

- Man kanske stöter på en gammal bekant som berättar att de söker folk. Hela konceptet med kontakter bygger inte på att du ska känna den högt uppsatte chefen på ett företag. Det handlar om att du känner någon på ett företag som håller på att rekrytera. Så enkelt är det. I vilken konversation som helst så kan det visa sig att motparten söker just min kompetens. Den sortens konversation finns överallt. Även på Twitter, säger Erik Fors Andrée.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Stjärnor på Berns

Den 7 september arrangerade Svenskt Ledarskap och Women Executive Search en paneldiskussion på Berns Salonger i centrala Stockholm. Temat var slaget om stjärnorna och framtidens ledarskap. Panelgäster var Lars Strannegård, Handelshögskolan i Stockholm, Katarina Berg, Spotify, Fabian Bengtsson, Siba/Netonnet, Stina Bergfors, United Screens och Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap. Moderator var Anna Stenberg, Wes.
Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap och Mats Wahlfeldt, Combitech.
Pernilla Englund, Sylog Sverige och Jörgen Bergström, Saab.
Arrangörerna Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap, (längst till vänster) och Anna Stenberg, Wes, (mitten i brunt) samt övriga i arrangörsteamet.
Tomas Rimeika, Rimeika retorik, Elin Ljung, Ratos och Birgitta Ståhl, Kreab.
Charlotte Rylme, Business Sweden
Bengt Eliasson, BusinessON, Karin Wigart, Svenskt Ledarskap och Roger Martinsson, Furniturebox
Andrea Pohn, Inhouse och Ulrika Evans, Panagora.
Torbjörn Claesson, Haldex
Josefine Hedebark, McKinsey.
Greta Ek, Aktieinvest.
Paulina Buchet, Ecster.
Helena Alexandersson och Victor Vennström, bägge från Tele2.
Constanza Lemuz Rodriguez och Sara Ekström, bägge från iZettle.
Anders Sewerin, Anders Sewerin & Company och Hanne Engberg, Medius.
Amanda Dahlberg, Anne Smitt och Jens Ekelund, Realtid Media.
Wu Jing framförde ett vackert musikstycke för de cirka 200 gästerna.

Bildspel Människa och maskin

Anna Felländer, Danica Kragic Jensfelt, Anders Gustafsson, Åsa Arvidsson, Pehr-Johan Norbäck, Anne-Marie Eklund-Löwinder.
Den 31 augusti bjöd IT-konsultföretaget Avanade in till ett rundabordssamtal på Strandvägen 7a i Stockholm. Temat var Människa och Maskin. Kring bordet samlades Anna Felländer, Swedbank, Danica Kragic Jensfelt, KTH, Anders Gustafsson, Karlstad universitet, Åsa Arvidsson, Avanade, Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning samt Anne-Marie Eklund-Löwinder, ISS. Foto: Martin Sundström
Oliver Hofmann, KG Rickhamre och Elisabeth Wanngård.
Rundabordssamtalet arrangerades i samarbete med Coast Communications. Fr v: Oliver Hofmann, KG Rickhamre och Elisabeth Wanngård.
Gunnar Iggendal, Karl-Johan Byttner, Liv Reenstierna och Kalle Bäck.
Fr v: Gunnar Iggendal, Automation Region, Karl-Johan Byttner, Veckans Affärer, Liv Reenstierna, Beautynet.se och Kalle Bäck, Kungliga Automobilklubben.
Jacob Lindberg och Robin Teigland
Jacob Lindberg och Robin Teigland, bägge från Handelshögskolan i Stockholm.
Ylva Hambraeus Björling
Ylva Hambraeus Björling, Styrelseakademien.
Anne-Marie Eklund-Löwinder och Sophia Nilsson.
Fr v: Anne-Marie Eklund-Löwinder, ISS, och Sophia Nilsson, IDG.
Anne Smitt och Jens Ekelund.
Anne Smitt och Jens Ekelund, bägge från Realtid Media.
Mari Fossheim
Mari Fossheim, Navigator Kommunikasjon.
Anna Felländer
Anna Felländer, Swedbank.
Åsa Arvidsson och Danica Kragic Jensfelt
Fr v: Åsa Arvidsson, Avanade och Danica Kragic Jensfelt, KTH.
Jonas Ogvall och Anna Rydergren.
Jonas Ogvall, Svenskt Digital Handel, och Anna Rydergren, Telia.
Anders Gustafsson
Anders Gustafsson, Karlstad universitet.