Annons

Annons

Sitewide generic

experter_artikelserie_socialamedier_ny.jpg

Olle Leckne, Jackie Kothbauer och Linda Björck är experter på sociala medier.

Så blir du upptäckt på Linkedin

Sociala medier är en naturlig del för många i den digitala vardagen, men hur använder man dem på bästa sätt för sin karriär? Och hur gör man om man inte vill synas på nätet? Realtid Karriär bad tre experter komma med råd och tips. 

Vår första expert är Olle Leckne. Hans specialområde är Linkedin och nätverkande.

Expert nummer två är Jackie Kothbauer. Hon är personlig varumärkesexpert och författare till böckerna Du, Linkedin & Karriären och Nätsmart.

Den tredje experten är Linda Björck. Hon är utbildad social media manager och hjälper företag att arbeta strategiskt med sociala medier samt föreläser och utbildar i sociala medier, marknadsföring och favoritverktyget Linkedin.

Annons

Annons

Vilket är ditt bästa tips för att ge karriären en skjuts framåt via sociala medier?
 

Olle Leckne: "Bli känd och omtyckt genom att visa framfötterna inom det du är bra på. I praktiken handlar det om att bjuda på värdefulla insikter och bygga upp trovärdighet som en av de ledande inom ett kompetensområde. Jag har till exempel en affärskollega som lyckats bra som porträttfotograf och nu är han känd och omtyckt som expert på porträtt för Linkedin-profilfoton."

Jackie Kothbauer: "För säljare inom B2B som vill prospektera nya kunder och höja avslutsningsfrekvensen i befintlig kundstock är sociala medier oslagbart. Möjligheten att kartlägga kunders agerande och slå till vid rätt ögonblick är en gamechanger.

För ledare är bra professionellt nätverk nyckeln till framgångsrik rekrytering. Linkedin, men även Facebook, har mycket att erbjuda.

För den som vill vidare i karriären rekommenderar jag de slutna, nätverksgrupperna på Facebook. De slog igenom år 2015 och finns idag inom mängder av olika yrkesområden och branscher. Använd ’sök’ för att hitta din värld. Allt fler platsannonser hamnar först där, för att målgruppen är så väl matchad mot rekryterarens önskeprofil."

Linda Björck: "Att ha sina profiler kompletta och uppdaterade är a och o. Gå igenom de konton du har skapat och titta igenom så att all information stämmer. Fundera på vilka kanaler som är aktuella för ditt område och bygg ditt personliga varumärke genom att vara aktiv. Om du söker nytt jobb, var tydlig med det.

I dag googlar vi väldigt mycket, inför möte, samarbete och anställningar. Googla på dig själv, i ett inkognitofönster, och titta på vad som kommer upp. Vad ser du och vad vill du att en tilltänkt arbetsgivare ska se? Tänk långsiktigt och skapa engagemang genom att ställa frågor, kommunicera med dina följare/kontakter och var aktiv. Ett annat viktigt tips är att bygga sitt nätverk innan man behöver det."

Hur blir man upptäckt på Linkedin när det finns massor med liknande profiler?


Olle Leckne: "Bli synlig och sökbar: Det finns flera sätt att bli top of mind. Genom att dela med dig av värdefull information i Linkedins publiceringsverktyg Pulse når du många (faktiskt hela Linkedin) och om du skriver intressant blir du känd och omtyckt med många följare. Kommentera även andras inlägg och bidra i gruppdiskussioner. Givetvis ska du också skapa en profil som ger ett första gott intryck och sökoptimera med relevanta sökord.

Exempelvis har jag lyckats bli top of mind som Linkedin expert tack vare att jag svarar på många frågor om hur man kan använda Linkedin i praktiken. Det har även lett till en grupp med över 6 700 medlemmar som samarbetar för att använda Linkedin för att nå sina mål. Detta är möjligt inom vilket område som helst."

Jackie Kothbauer: "Genom att berätta om dina arbetsgivare och deras verksamhet – du blir mer attraktiv om du kommer från en organisation som väcker intresse och respekt. Genom att definiera ditt ansvarsområde och nyckelarbetsuppgifter på var och en av dina tidigare befattningar. Glöm inte att nämna om du haft personal- och budgetansvar. Alla typer av projekt och förändringsprocesser ger en tydligare bild av din erfarenhet. Till sist, beskriv varför du valde en viss tjänst och arbetsgivare. Det får dig att framstå som medveten och engagerad i din karriär."

Linda Björck: "För det först gäller det att din Linkedin-profil är helt uppdaterad och sökordsoptimerad så att du blir hittad. Använd allt utrymme som du får lov att använda och en proffsig bild är en självklarhet. Beskriv i sammanfattningen konkret vad du har åstadkommit för något. Lyft fram publikationer, lägg ditt cv på Slideshare eller gör en filmsnutt och ladda upp på Linkedin.

Sedan gäller det att vara aktiv och det kan du vara på följande sätt:
- dela egna eller andras relevanta inlägg kopplade till ditt ämne
- blogga på Linkedin Pulse
- gå med i relevanta grupper där du diskuterar, svarar på frågor och delar inlägg

Ju mer aktiv du är desto mer syns du. Se även till att du har referenser på din profil, det säger mycket mer när någon annan säger att du är bra på något än om du själv säger det."

Funkar till exempel Facebook och Twitter som karriärkanaler?


Olle Leckne: "Ja, alla kanaler där din målgrupp finns är bra för karriären. Facebook är dock mer inriktad på privatlivet medan Twitter och speciellt Linkedin är inriktad på arbetslivet."

Jackie Kothbauer: "Twitter – den som vill bli mindre osynlig kan med fördel starta en Twitterkonto och följa experter, konkurrenter, forskare, föreläsare och branschmedia. Bara genom att retweeta andras nyheter skapar du en bild av din egen nyhetsvärdering och professionella kunskap. På Twitter lägger många presumtiva arbetsgivare ut lediga tjänster. Följ deras kanaler och gör sökningar på hashtaggen #nyttjobb.

Facebook – lägg ett cv på Facebook, som är öppen för alla som besöker din profil. Den dyker upp när rekryterare gör sökningar på Monster, som även inkluderar sociala medier i sina databaser. Dessutom underlättar du för vänner och bekanta som får förfrågningar om lediga jobb. Glöm inte att åtta av tio tjänster tillsätts via kontakter i dag. Sociala medier har därför aldrig varit viktigare som en snabb väg till en ny karriärmöjlighet."

Linda Björck: "Absolut funkar det med både Facebook och Twitter. Faktum är att de flesta kanalerna fungerar bra för att bygga upp sitt personliga varumärke. Även här gäller det att vara aktiv och dela med sig relevanta inlägg. Ett exempel är att på Twitter kan du söka på specifika ord som du sedan kan spara. Testa att sök på enstaka ord och hashtag nyttjobb, jobb, nykarriär och karriär så kommer du att få många bra tips!"

Hur nätverkar man på bästa sätt?


Olle Leckne: "Var målmedveten. Många minglar runt med alla. Jag rekommenderar kvalitet och kvantitet. Börja med att skapa nätverksmål och hur du ska nå din målgrupp. När det är klart är det viktigaste att skapa ett gott professionellt rykte. Med ett gott professionellt rykte kommer andra i nätverket att tala gott om dig och rekommendera dig. Med digitala medier når du ut till många, och med LinkedIn kan du se vilka som besöker din profil och då skicka en kontaktförfrågan för att utöka ditt professionella nätverk."

Jackie Kothbauer: "Nätverka internt hos din arbetsgivare om du arbetar i en stor organisation. Då kan du vara först på bollen när en ny tjänst skall tillsättas. Nätverka i branschen om du trivs och varit där i några år. Det är alltid lättare att få en liknande tjänst om du vill byta till en konkurrent. Väl inne i en ny organisation kan du börja se dig om efter nya möjligheter."

Linda Björck: "Våga skapa kontakt med intressanta människor, även om du inte har träffat dem irl. När du är på nätverksträffar irl så pratar du med okända personer, våga gör detsamma i sociala medier! Fråga hur du kan hjälpa till och ha ett mål med ditt nätverkande. Sök upp personer och företag som är intressanta för dig. Om det känns rätt, boka ett möte eller ett telefonsamtal."

Hur boostar man sin karriär om man valt att inte vara närvarande i sociala medier?


Olle Leckne: "Genom nätverksgrupper. Ett vanligt misstag när man kommer in på ett mingel med till exempel 30 personer är att tänka att här finns 30 tänkbara arbetsgivare eller kunder och så börja ”sälja”. Ett annat sätt att tänka är att dessa 30 personer har troligtvis 500 kontakter var med en räckvidd till miljoner kontakter indirekt. Så du kan boosta din karriär genom att bli känd och omtyckt som person bland några av de 30 så de har dig i åtanke när de är ute och nätverkar."

Jackie Kothbauer: "Om du arbetar i en liten bransch eller smalt yrket med få utövare kan du klara dig utan sociala medier. Ett cv bör ligga på Linkedin, men i övrigt kan du kartlägga vilka potentiella arbetsgivare som finns. Säkerställ att de känner till vem du är och vad du gör. Återkom en eller max två gånger per år för att friska upp minnet och hålla dem à jour med din utveckling. Den som har ambitioner och vill bli ledare eller specialist får gärna synas lite mer.

Att föreläsa på konferenser och berätta om utvecklingsprojekt, som du har deltagit i, är ett bra sätt att förtydliga din kompetens. Att målmedvetet äta lunch med en ny, okänd person i branschen varje månad är en annan strategi. Berätta att du har som målsättning att lära känna och utbyta idéer med inspirerande människor, så är isen bruten. Innovation och kreativitet mår utmärkt av att upptäcka nya profiler och idéer."

Linda Björck: "Eftersom många arbeten endast går via Linkedin och sociala medier idag så är det viktigt att vara med där. Annars är ett tips att nätverka irl. Hitta nätverk eller evenemang antingen i området/staden där du bor, eller i den staden som du vill flytta till. Det finns en hel del branschspecifika nätverk, exempelvis Marknadsföreningen. Använd ditt nätverk som du redan har och bygg vidare med nya kontakter. Börja bygg ditt personliga varumärke innan du bestämt dig för att byta arbete och våga ställ frågor!"

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons