Finans Nyhet

IT-kompetensen låg i bankstyrelser

Taggar i artikeln

Bank Digitalisering
Publicerad

Den låga IT-kompetensen i nordiska bankstyrelser kan få dramatiska konsekvenser, enligt en ny rapport. "Det är oroväckande."

I undersökningen ingår åtta av Skandinaviens största banker, varav fyra svenska.

Och rapporten visar att bara 5 procent av bankernas styrelsemedlemmar har professionell erfarenhet från IT-branschen.

Det kan jämföras med USA där motsvarande siffra är 16 procent, respektive 14 procent i Storbritannien, 8 procent i Australien och Japan samt 7 procent i Tyskland.

Annons

– Det är oroväckande att se den diskrepans som präglar den skandinaviska bankvärlden. Samtidigt som nya digitala lösningar och konkurrenter sätter stor press på bankerna och deras affärsmodeller har en försvinnande liten andel av styrelserna den kompetens som behövs för att hantera förändringen, säger Anette Tånneryd, ansvarig för Financial Services på Accenture Sverige.

Accenture har i en annan rapport även undersökt hur den nordiska bankmarknaden påverkas av digitaliseringen.

Och ett tydligt resultat är att de nordiska bankernas riskerar att förlora en tredjedel av sina intäkter fram till år 2020 till följd av lägre marknadsandelar och pressade marginaler.

Annons

– Bara mellan 2013 och 2014 tredubblades investeringarna i fintech. Men det här är inget nytt i vår del av världen. Avanza och Nordnet är redan etablerade inom privatsparande. Klarna inom betalningar och exempelvis Lendo inom långivning och så vidare. Det här är konsekvenser som kan drabba de stora bankerna om de inte väljer att agera, säger Anette Tånneryd till Realtid.se.

Hon ser nu dock att de gamla aktörerna tar utmaningarna på allvar och menar att de har goda förutsättningar att vända trenden.

– De sitter på en guldgruva om de väljer att agera. De äger sina kundrelationer och har en fantastisk mängd data och kundinformation som gör det möjligt att bygga tjänster, nätverk och ekosystem för mervärde som de nya aktörerna inte kan dra nytta av på samma sätt, säger Anette Tånneryd.

Annons

Men bankerna måste också satsa mer på att förbättra kundupplevelsen.

– Det blir ett allt viktigare konkurrensmedel, liksom ökad tillgänlighet, personlig service och flexiblitet, säger Anette Tånneryd.

Är de tradtionella aktörerna tillräckligt snabbfotade?

– Jag skulle önska att det gick fortare bland de etablerade, stora aktörerna. Men det är stora organisationer fast i sin historik. Det är inte bara att trycka på en knapp och förändra över en natt.

Låg IT-kompetens

• Endast 3 procent av vd:arna på världens banker har professionell erfarenhet av IT.

• På 47 av de 109 bankerna som ingick i undersökningen finns det inte en enda styrelsemedlem som har professionell IT-erfarenhet.

• I Nordamerika har 12 procent av styrelsemedlemmarna stor IT-erfarenhet. Motsvarande siffra för Europa och Asien är 5 procent.

Källa: Accenture

Annons