Annons

Annons

"En bra idé har vi alla ibland"

Skippa de stora visionerna. En bra idé och en stor portion enkel matematik räcker. Sedan är det bara att tuta och köra. Så skulle man kunna sammanfatta industrimagnaten Rune Anderssons tips för den som vill lyckas med entreprenörskap.

 

Realtid Karriär fick en spontan intervju med Rune Andersson när han nyligen gästade Entreprenörskapsforum i Stockholm. Där pratade han bland annat om att 80 procent av alla nya jobb skapas i nya företag, och att det behövs bättre incitament för folk att bli entreprenörer.

– Vi har många bra incitament, till exempel utbildning, men vi kan göra det bättre för att få fler att bli företagare. Det är min poäng.

Rune tar skatterna som ett exempel.

Annons

Annons

– I dag har väl Sverige världens högsta skatter för dem som startar företag. Personaloptioner beskattas med 60 procent, medan man i Amerika har 15 procent, för att bara nämna något.

Är politikerna inte tillräckligt intresserade av att förbättra för företagare?

– I retoriken är alla politiker positiva till entreprenörer, men när det kommer till praktisk handling blir det andra diskussioner, avundsjuka och så vidare. Det är därför man inte orkar ta tag i det här. Men jag hoppas att de som nu sitter i utredningen av entreprenörskatter verkligen gör det.

Skulle du säga att entreprenörslivet fungerar som karriärväg?

– Ja, om man har en bra idé, och det har vi alla ibland. Sedan måste man räkna på den. Bär den då så är det bara att starta ett företag. Men att bli entreprenör som yrke tror jag inte på. Basen är alltid att ha en idé, och inte göra precis som alla andra.

Hur ska man våga satsa om man har en god idé?
– Är man ung är det inte så farligt. Då har man inte så mycket att förlora. För medelålders är det tyngre, men de är å andra sidan de bästa entreprenörembryona, för de har kunskap också. Det är därför man ska se till att ha låga skatter så att man har ett incitament.

Men även unga människor kanske skräms av ett otryggt entreprenörsliv?
– Det borde de inte göra.

Man kanske är rädd att inte kunna sätta mat på bordet?
– I Sverige behöver man inte vara rädd för det. Om det är något land man inte behöver vara rädd för det så är det i Sverige.

Du var själv anställd innan du blev entreprenör. Vad fick dig att ta steget?
– Det var dels friheten, det får man inte glömma. Det är en helt annan frihet att vara egenföretagare än att vara anställd. Men det var också ekonomin. Det var omöjligt att bygga upp några tillgångar med 88 procents marginalskatt. Så det var en stark drivkraft för mig.

Vad ligger bakom dina framgångar?
– Jag har räknat mycket och inte lyssnat så mycket på alltför vidlyftiga visioner. Man måste räkna på allting. Plus och minus. Hur mycket kostar det här? Vilket pris kan jag ta? Och så vidare. Det är mycket jordnära och enkel matematik som man lär sig i grundskolan. Man måste också göra sin hemläxa och se om idén bär eller inte. Mer ska man inte komplicera det hela.

Tror du många missar det?
– Ja, jag har sett många företag som drar igång med en visionär idé, och så har de överhuvudtaget inte funderat på om det finns en marknad för den eller inte.

Något annat tips?
– Ha med någon som har jobbat i branschen. Jag har gjort många misstag i mitt liv. Mitt största, som jag förlorade mycket pengar på, var att starta vegetariska restauranger. Jag hade inte med någon med restaurangvana. Jag visste inte att familjer inte går ut på vegetariska restauranger, för det är alltid någon som vill ha kött. Då blir det bara gäster under lunchen och tomt i lokalen på kvällen. Därför måste man ha med någon som jobbat i branschen. Till exempel en pensionerad marknadsdirektör. Det är ett utmärkt val, för de har tid och kunskap, säger Rune Andersson.

Fakta

Rune Andersson har bland annat varit förvaltningschef på Högskolan i Luleå, chef för Plannja och Electrolux storköksdivison. Han har också varit vd och koncernchef på Trelleborg AB. 1986 startade han företaget Mellby Gård som idag är en internationell industrikoncern bestående av en rad kända och mindre kända företag.
 

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Stjärnor på Berns

Den 7 september arrangerade Svenskt Ledarskap och Women Executive Search en paneldiskussion på Berns Salonger i centrala Stockholm. Temat var slaget om stjärnorna och framtidens ledarskap. Panelgäster var Lars Strannegård, Handelshögskolan i Stockholm, Katarina Berg, Spotify, Fabian Bengtsson, Siba/Netonnet, Stina Bergfors, United Screens och Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap. Moderator var Anna Stenberg, Wes.
Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap och Mats Wahlfeldt, Combitech.
Pernilla Englund, Sylog Sverige och Jörgen Bergström, Saab.
Arrangörerna Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap, (längst till vänster) och Anna Stenberg, Wes, (mitten i brunt) samt övriga i arrangörsteamet.
Tomas Rimeika, Rimeika retorik, Elin Ljung, Ratos och Birgitta Ståhl, Kreab.
Charlotte Rylme, Business Sweden
Bengt Eliasson, BusinessON, Karin Wigart, Svenskt Ledarskap och Roger Martinsson, Furniturebox
Andrea Pohn, Inhouse och Ulrika Evans, Panagora.
Torbjörn Claesson, Haldex
Josefine Hedebark, McKinsey.
Greta Ek, Aktieinvest.
Paulina Buchet, Ecster.
Helena Alexandersson och Victor Vennström, bägge från Tele2.
Constanza Lemuz Rodriguez och Sara Ekström, bägge från iZettle.
Anders Sewerin, Anders Sewerin & Company och Hanne Engberg, Medius.
Amanda Dahlberg, Anne Smitt och Jens Ekelund, Realtid Media.
Wu Jing framförde ett vackert musikstycke för de cirka 200 gästerna.

Bildspel Människa och maskin

Anna Felländer, Danica Kragic Jensfelt, Anders Gustafsson, Åsa Arvidsson, Pehr-Johan Norbäck, Anne-Marie Eklund-Löwinder.
Den 31 augusti bjöd IT-konsultföretaget Avanade in till ett rundabordssamtal på Strandvägen 7a i Stockholm. Temat var Människa och Maskin. Kring bordet samlades Anna Felländer, Swedbank, Danica Kragic Jensfelt, KTH, Anders Gustafsson, Karlstad universitet, Åsa Arvidsson, Avanade, Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning samt Anne-Marie Eklund-Löwinder, ISS. Foto: Martin Sundström
Oliver Hofmann, KG Rickhamre och Elisabeth Wanngård.
Rundabordssamtalet arrangerades i samarbete med Coast Communications. Fr v: Oliver Hofmann, KG Rickhamre och Elisabeth Wanngård.
Gunnar Iggendal, Karl-Johan Byttner, Liv Reenstierna och Kalle Bäck.
Fr v: Gunnar Iggendal, Automation Region, Karl-Johan Byttner, Veckans Affärer, Liv Reenstierna, Beautynet.se och Kalle Bäck, Kungliga Automobilklubben.
Jacob Lindberg och Robin Teigland
Jacob Lindberg och Robin Teigland, bägge från Handelshögskolan i Stockholm.
Ylva Hambraeus Björling
Ylva Hambraeus Björling, Styrelseakademien.
Anne-Marie Eklund-Löwinder och Sophia Nilsson.
Fr v: Anne-Marie Eklund-Löwinder, ISS, och Sophia Nilsson, IDG.
Anne Smitt och Jens Ekelund.
Anne Smitt och Jens Ekelund, bägge från Realtid Media.
Mari Fossheim
Mari Fossheim, Navigator Kommunikasjon.
Anna Felländer
Anna Felländer, Swedbank.
Åsa Arvidsson och Danica Kragic Jensfelt
Fr v: Åsa Arvidsson, Avanade och Danica Kragic Jensfelt, KTH.
Jonas Ogvall och Anna Rydergren.
Jonas Ogvall, Svenskt Digital Handel, och Anna Rydergren, Telia.
Anders Gustafsson
Anders Gustafsson, Karlstad universitet.