Finans Nyhet

”Du känns väldigt lite som en vd”

Johan SöörJohan Söör
Foto: Fredrik Hjerling
Publicerad

Han är stjärnskottet från McKinsey som fick i uppdrag att bygga upp det kommersiella tågbolaget MTR Express i Sverige. Nu är 35-årige Johan Söör sedan drygt två år tillbaka vd för samma företag som vill utmana den statliga konkurrenten på allvar.

MTR Express kontor i Stockholm ligger av naturliga skäl inte långt från centralstationen. De anställda måste ha nära till jobbet. Entrén på Klarabergsgatan är anonym men uppe på tredje våningen går det inte att missa att man kommit rätt. En enorm plansch föreställande ett av företagets röda tåg täcker väggen mitt emot dörren.

Föremålet för intervjun, vd:n Johan Söör, kommer och öppnar när jag ringer på. Efteråt slår det mig att det känns lite som ett signum för hans ledarstil. Informell, närvarande, personlig och en man som ger ett handtag i verksamheten när det behövs.

– MTR Express känns lite som ens egen bäbis, berättar han. För några år sedan satt jag och gjorde en hel del själv. Från design av tågen till personalscheman, och nu är vi 90 personer i teamet. Det är fantastiskt kul att vara med och bygga upp ett företag och man får en väldigt emotionell koppling också.

Annons

Hur föddes tanken att utmana SJ?

– Ja, dels ville vår ägare MTR-koncernen växa utanför Hongkong och man såg att Sverige var kanske den marknad som kommit längst när det kommer till konkurrens i tågtrafik. MTR Express är därför ett av få nystartade kommersiella tågbolag i hela världen. Jag jobbade tidigare som konsult på McKinsey och jobbade mycket med flygbolag, men även en del tågbolag, i deras resa med att ställa om till konkurrens. När jag kom in kände koncernen att man ville satsa fullt ut.

Hur lång tid tog det från idé till att de första tågen började rulla?

Annons

– Jag brukar räkna startpunkten från när vi tecknade avtal om att köpa sex nya tåg och det gjorde vi i november 2013. Trafiken startade vi sedan i mars förra året. Att beställa nya tåg brukar ta tre-fyra år vanligtvis. Men vi fick sex stycken på ett och ett halvt år och hade byggt upp ett helt bolag. Så det har gått supersnabbt, varit intensivt men jäkligt kul också.

Du har jobbat hårt förstår jag.

– Jo, men gör man det man tycker är kul och känner passion för, att få vara med och bygga upp något helt nytt från scratch, då ger det mycket energi också. Jag har alltid tyckt om att jobba mycket. Som konsult jobbar man för sin klient men som vd i ett bolag blir det mer för ens egen skull. Då kan jag ta de extra timmarna.

Annons

MTR Express trafikerar Stockholm-Göteborg i dagsläget. Hur skulle du utvärdera det här året?

– Jag skulle säga att vi haft en väldigt god start. Vi har lyckats väl med den kvalitet vi ger till kunderna trots att det gått så snabbt. Man tror det inte när man läser tidningen om järnvägens problem, men vi har samma punktlighet som SAS och Norwegian mellan Stockholm och Göteborg, och väsentligt bättre punktlighet än SJ på samma sträcka.

Bättre än SJ. Vad beror det på?

– Vi har gjort en del analyser och ser att vi har mycket färre egenorsakade fel än SJ. Ett exempel är fordonsfel, vilket är vanligt hos tågbolag, och där har vi en sjättedel så många fel som SJ.

Men ni har nya tåg och de har många gamla.

– Det är klart att vi har helt nya tåg som är byggda i Schweiz och har hög kvalitet. Men det beror också på hur man jobbar med fordonsunderhåll. Vi har även jobbat mycket med att minska effekten av en störning. Vi har rutiner så att vi kan vända tågen snabbt på stationen och spara tid. Rekordet hittills är åtta minuter innan det går iväg igen, och det är väldigt snabbt.

Finns det planer på att utöka trafiken?

– Vi vill absolut växa på sikt. Vi ser att det finns fem-sex linjer i Sverige som är intressanta men vi har också sagt att vi tar ett steg i taget. Nu har vi fullt fokus på första linjen. När vi fått upp den med full lönsamhet så tar vi nästa steg.  

Du har ju fått bygga upp detta från ax till limpa. Det är kanske inte så vanligt för en vd. Hur ser du på din roll?

– Det är lite once in a lifetime möjlighet att att få bygga upp något från scratch. Det jag och hela teamet har jobbat mycket med är att sätta en väldigt stark och god kultur med rätt människor ombord. Min filosofi är att man kan ha världens smartaste strategi och världens bästa tåg, men ska man lyckas oavsett bransch så är det allra viktigaste att man har en bottenplatta med rätt kultur och rätt människor

Hur skapar man det?

– Dels har vi varit extremt noggranna i rekryteringsprocesserna. Alla har genomgått tester, oavsett jobb. Sedan har vi från dag ett jobbat mycket med vision, mission och värdeord. Det finns i alla bolag, men vi har tagit det på väldigt stort allvar och varit måna om att vill man jobba hos oss så ska man vara medveten om vad det innebär i form av att ställa upp på de värderingar som gäller. Även vi i ledningen förväntas vara synliga i verksamheten. Det är jätteviktigt! Alla i ledningen ska vara ombord på tågen minst en gång i veckan.

Hur viktigt är det att vara en synlig vd?

– Jag tror det är extremt viktigt. Av två skäl: Dels uppskattas det väldigt mycket av kollegorna. En lokförare sa till mig förra veckan att jag är en vd som känns väldigt lite som en vd. Det tog jag som en komplimang. För jag ser mig själv väldigt lite som en vd utan som Johan som jobbar på ett bolag som är fantastiskt spännande och som jag vill fortsätta utveckla Jag vill att det ska vara ett team med högt i tak, utan distans, och där jag hjälper till där det behövs. Det andra skälet är att det ger mig en god förståelse för verksamheten. Ska jag sitta i möte med våra ägare eller Trafikverkets generaldirektör och ha en bra diskussion där måste jag ha full koll på vad som händer i verksamheten. Sedan betyder inte det att jag ska lägga mig i allting utan jag försöker lämna mycket utrymme till kollegorna i teamet.

Du ger intryck av att vara en modern chef. Varifrån kommer tankarna om att vara en synlig och delaktig vd?

– Jättebra fråga. Det är nog dels intimt kopplat till mina egna värderingar, vilket typ av ledarskap jag vill se, och hur jag funkar som person. Dels är det kopplat till att jag ser runt om mig vad dagens unga i näringslivet vill ha för typ av ledarskap. Det finns en viss generationsskillnad mellan mig som 80-talist och 90-talister och kanske 40- ,50-, 60-talister i just synen på ledarskap och hierarkier Jag tror hela näringslivet kommer behöva gå mot ett modernare ledarskap. De generationer som kommer in nu är vana att få mycket eget ansvar, är ganska snabbrörliga, vill ha mycket att säga till om, är ganska illojala och kanske inte lika bundna av gamla strukturer som man var för 20-30 år sedan.

– På McKinsey jobbade jag dessutom med 35 olika bolag, och då ser man vad som funkar väl i en organisation och vad som inte gör det. De företag som jag jobbat med som varit duktigast är just de som haft högt i tak, stark teamkänsla, starka värderingar och där duktiga människor fått mycket eget ansvar.

Så du tankade inspiration när du var konsult?

– Absolut. Det är nog en av de bästa sakerna med att vara konsult att man får så bred exponering mot olika branscher. Det har jag haft fantastiskt mycket nytta av, både goda, men även en del dåliga exempel som jag sett.

Vad kunde det vara?

– Som konsult såg man ibland exempel på verksamheter där det kunde vara personliga kopplingar som räknades. Vem som kände vem. Det var internpolitik, ibland vem som gjorde sig mest hörd. Sådant vill jag undvika.

Vad är det goda ledarskapet tycker du?

– Jag brukar skilja på det som sägs och det som görs. Min bestämda uppfattning är att det är det som görs som ska räknas. Inte vem som lägger fram saker på snyggast sätt och kan spela taktiskt, utan den som får mycket gjort och är en doer men som ändå kan jobba i en teammiljö. Det är den typen av beteende som man måste uppmuntra i organisationen

Du jobbade på McKinsey i sju år – en lång konsultkarriär får man säga.

– Ja, jag var ovanligt länge på McKinsey. Genomsnittstiden är ungefär tre år. Så det var ett tecken på att jag trivdes och fick mycket ansvar och utvecklades. Som konsult finns det kanske en nidbild att man sitter mycket med excel och powerpoint, men det jag lärde mig först var vikten av att jobba i en organisation med människor och förstå hur olika människor fungerar. Om man jämför Johan idag jämfört med för tio år sedan så är den professionellt största utvecklingen hur jag mer och mer förstått vikten av allt mjukt i en verksamhet, och tonat ner de smarta strategierna och analyserna. För utan människorna och kulturen kommer du inte lyckas som företag, det är jag helt övertygad om.

Innan McKinsey gick du på Handelshögskolan i Stockholm. Vad hade du för karriärdrömmar under den tiden?

– Handels är ju ganska enkelspårigt. Antingen är det banking eller consulting. Jag var inte mer spännande än att jag också övervägde de två alternativen. Jag trodde att båda kunde ge en god start i näringslivet att bygga vidare på. Så jag var på ganska många rekryteringsevents, gjorde ett internship på en bank i London, men sedan kände jag att consulting kändes lite mer brett. Jag var på intervjuer på några olika konsulthus och valde McKinsey för att det kändes bäst i magen. Skulle jag välja om idag hade jag nog inte stannat riktigt lika länge men jag skulle definitivt välja McKinsey som första jobb. Det var en fantastisk skola.

Magkänslan. Är det viktigt att följa den?

– Ja, jag går mer och mer på den, särskilt när det gäller personliga beslut. Till exempel när jag slutade på McKinsey och skulle välja nytt jobb. Då gick jag väldigt lite på taktik utan på magkänsla. Ibland kan det låta ovetenskapligt och fluffigt, men magkänslan är ju summan av alla erfarenheter man har med sig. Så det är den bästa beslutsparametern tycker jag.

Blev du headhuntad till MTR?

– Ja, det ringde en headhunter en dag som kände till att jag jobbat en del med flyg och tåg. Sedan träffade jag några i koncernen och processen gick ganska snabbt. Men först var jag ledig i fyra månader. Jag kände att jag hade jobbat intensivt och mycket under sju år så jag ville ta ett steg tillbaka och plana ut, och göra saker jag inte haft tid till.

Vad gjorde du?

– Dels återtog jag pianospelandet som jag gjorde när jag var liten, och tog även piano- och sånglektioner. Dels så reste jag en del. Sedan levde jag mest skönt vardagsliv, sådant jag inte hunnit med på länge. Som att käka lunch med personer man inte träffat på länge, sporta mycket, läsa mycket. Nu har jag sagt att varje gång jag byter jobb så ska jag ta ett break emellan. Det är min ambition.

Du är 35 och har redan kommit väldigt långt i yrkeslivet. Går det att toppa en vd-roll?

– Jag tänker inte i sådana banor, men jag har fått mersmak på att leda en verksamhet. Det kommer jag säkert försöka få chansen till vid fler tillfällen på lång sikt. Även om detta som jag gör nu är väldigt spännande skulle jag kunna tänka mig att testa en annan bransch någon gång och en större verksamhet. Men även start-up spåret. Vi är ju en start-up och att bygga upp ett helt nytt bolag från scratch – det skulle jag gärna göra fler gånger. Samtidigt tycker jag mycket om att skriva och musik. Det skulle jag också kunna tänka mig att hålla på med. Jag tror det är nyttigt att växla spår och byta världar.

Var hämtar du inspiration?

– Både från musik men också mycket från naturen. I skogen, på fjället eller på havet. Jag söker mig dit när jag vill koppla av men också för att fatta större beslut. Det sitter ganska djupt i mig att jag måste ha den kopplingen till naturen. Ledarskapsinspiration hämtar jag inte från managementböcker, utan jag tror mer på att hämta exempel från det dagliga livet. Det kan vara personer jag ser eller i pod-casts med intressanta profiler.

Till sist: Var är MTR Express om fem år om du får önska?

– Då är vi ett bolag med trafik på fyra-fem linjer i Sverige. Då har vi vuxit och blivit det tågbolag man förknippar med tåg i Sverige. Idag är det SJ som är det. Men jag hoppas att det är vi som är synonymt med tåg och att det är oss man ser upp till för att förstå hur man driver tågverksamhet, säger Johan Söör.

Bakgrund

2010 öppnade alliansregeringen upp för full konkurrens på tågmarknaden. Några år senare initierades ett projekt inom den Hongkong-baserade MTR-koncernen som sedan tidigare driver tunnelbanan i Stockholm. Projektet, som var fröet till MTR Express, ledde Johan Söör i sin dåvarande roll som affärsutvecklingsdirektör. Ett par år senare blev han vd för företaget.

Fakta

Namn: Johan Söör
Titel: Vd på MTR Express
Ålder: 35
Bor: Stockholm
Ursprungligen från: Lindesberg
Familj: Mamma, pappa, syster
Intressen: Skidåkning, spela piano, umgås med vänner och familj
Läser just nu: Steve Jobs självbiografi
Förebilder i näringslivet: Jag gillar personer som går in och bryter ny mark. Sebastian Siemiatkowski på Klarna gör ett helt fantastiskt jobb. Daniel Ek på Spotify är en annan. Eva Hamilton, SVT:s förra vd, är också en jätteintressant ledare.

Annons