Annons

Annons

Trevlig Midsommar!

Bruun-Sven-Bruun.jpg

Sven Bruun och Åsa Sannerheim

"Varje blomma är en juvel"

Bruun Blommor, som ligger ett stenkast från Karlaplan, har en lång tradition av vackra blommor och är en välkänd butik bland stadens boende. Hemligheten bakom framgången är satsningen på kundupplevelsen och omsorgen om varje växt.

När man stiger in i blomsterbutiken Bruun Blommor möts man av ett blomsterhav i olika färger och nyanser. Varje blomma ser ut som ett konstverk och behandlas också som ett sådant.
 
I lokalerna har det länge varit blombutik. Det var när nuvarande ägare Sven Bruun tog över verksamheten tillsammans med kompanjonen Torsten Bergfeldt för fyra år sedan som blomsterhandeln fick sitt nuvarande namn. Ägarna hade stor erfarenhet av att bedriva blomsterbutiker, bland annat från NK, Saltsjöbaden och Alvik, och såg stor potential i den lilla blomsterbutiken.

– Vi hade från början tänkt att vara passiva ägare, men blev snabbt aktiva sådana, förklarar Sven Bruun. Vi ville göra butiken mer levande så vi satsade på att öka utbudet av blommor och att förlänga öppettiderna.

Idag är Bruun Blommor ett lönsamt företag med sju anställda.

Vad är då  hemligheten till Bruuns framgång?

– Våra kunder vill gärna få in naturens prakt i sina vardagsrum. Vår stil kan därför beskrivas som "naturlig" snarare än "floristisk". Vi satsar på mycket färg och ljusa toner, framförallt rosa. Vi köper inte heller in stela blommor utan vill att de ska sprudla av liv. Vi letar efter de vackraste blommorna som vi kan kombinera ihop på ett estetiskt tilltalande sätt, berättar Sven Bruun.

Åsa Sannerheim, som är florist i butiken sedan tre år tillbaks, berättar att de också arbetar med klassiskt runda buketter och använder själva grönskan som en blomma istället för endast utfyllnad.

Dessutom är kundupplevelsen viktig.
– Vi vill att kunderna ska kunna gå omkring i buken så att kunden kan se varje blomma och känna doften. Vi har därför valt att inte ha någon blomsterkyl, vilket också innebär att blommorna måste vara färska och av högsta kvalitet.

Att Åsa Sannerheim och Sven Bruun uppskattar sina blommor märks tydligt.

– Varje blomma är en juvel och vi vill låta blommorna tala för sig själva, säger Åsa Sannerheim som även berättar att blommorna kommer från hela världen; från Ecuador köps världens vackraste rosor, anemoner, mimosa, ranunkel inhandlas från Italien och andra blommor har sitt ursprung i Israel, Holland och Kenya.

Under november och december är blomförsäljningen som störst.

– I julas sålde vi drygt 2.000 amaryllisstjälkar, berättar Sven Bruun.

Det är under sommaren och början av hösten som försäljningen är som lägst, men kundkretsen är butiken trogen.

– De flesta av våra stamkunder bor i närheten, berättar Åsa Sannerheim. Det som är speciellt är att de flesta som handlar från oss är privatkunder och inte företagskunder. Vi lär känna våra kunder och beroende på tycke, smak och ändamål binder vi ihop en vacker bukett. Ofta lander en blombukett på mellan 400 och 800 kronor, men det är heller inte ovanligt att en bukett landar långt över tusenlappen. Vad det totala köpet stannar på varierar stort.

Det poppar ständigt upp nya blomsterbutiker, men enligt Sven Bruun utgör inte dessa ett hot eftersom deras butik är så pass nischad. Om blomsterbranschen säger Åsa Sannerheim:

– Många blomsterbutiker har tagit till sig att kunden vill ha en unik upplevelse när hon går in i en blomsterbutik och att känslan som förmedlas till kunden ska vara annorlunda än i dagligvaruhandeln. Det gäller att positionera sig och det gör vi genom att sälja ett gediget hantverk.

Vilka blommor föreslår ni för en kund som önskar bröllopsblommor?

– Då ber jag att få se brudens klänning! Utifrån klänningen, brudens längd, smak och årstid komponerar jag ihop en vacker bukett, berättar Åsa Sannerheim. Liksom på begravningar är pastellfärgade rosor populärt på bröllop.

Hur ser framtiden ut?

– Vi vill fortsätta vår tradition och utveckla vårt koncept av vackra kvalitetsblommor. Dessutom satsar vi på att få en mer välskyltad butik och på en modern hemsida, förklarar Sven Bruun.

– Vi har länge förlitat oss på det goda ordet och det har räckt väldigt långt. Varje bukett som har lämnat butiken är vår marknadsföring, men nu är det tid att ta plats där ute på internet, fyller Åsa Sannerheim i.

Hon avslutar:

– En dröm är att vi ska kunna odla våra egna blommor.

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Helgens poddar

Bildspel Världens 10 mest exklusiva superyachter

Plats 10. A. Listans enda motorseglare. 143 meter lång.
9. El Mahrousa. Veteranen i sällskapet. 146 meter lång. Toppfart 16 knop. Ursprungligen byggd 1865 av Samuda Bros i London.
8. Prince Abdulaziz. Byggd 1984 av danska Helsingor Vaerft. Tjänstgör som den kungliga yachten för Saudiarabiens kung Abdullah, som ärvde henne av kung Fahd. 147 meter lång, med en marschfart på 18 knop och en toppfart på 22 knop.
7. Topaz. Byggd 2011–2012 på det tyska yachtvarvet Lürssen. Ytterst lite är känt om fartyget, annat än längden 147,2 meter och att hon är den tredje största yachten som byggts på det tyska skeppsvarvet.
6. Al Said. Byggd 2008 också hon på det tyska varvet Lurssen i Bremen. 22 knops marschfart med en toppfart på 25 knop. 155 meter lång.
5. Dilbar. Lurssen-byggda 156 meter långa Dilbar är mätt utifrån sina 15 917 bruttoton världens största yacht.
4. Dubai. Färdigställd 2006 av Platinum yachts, och är med sina 162 meter världens näst största privatägda yacht. Hon kan medföra en helikopter som väger 9,5 ton och två 10 meter långa tenderbåtar. Vid marschfarten 25 knop har hon en räckvidd på 7 400 sjömil.
3. Eclipse. Färdigbyggd 2010 på skeppsvarvet Blom + Voss i Hamburg och är med sina 164 meter världens nästa största superyacht. Ägaren är den inte helt okända ryska miljardären Roman Abramovich, som också äger det engelska fotbollslaget Chelsea.
2. Fulk Al Salamah. Fartyget är 164 meter långt, byggd år 2016 av Mariotti Yachts i hamnstaden Genua i italien.
1. Azzam är med sina 180,5 meter världens största superyacht, byggd av tyska Lurssen, det världsledande tyska skeppsvarvet som konstruerar och bygger stora superyachter. Trots längden och storleken kan fartyget med sina två vattenjetmotorer av gasturbintyp uppnå en toppfart på över 31,5 knop.

Helgens poddar