Annons

Annons

Sitewide generic

17-19 februari

ThomasRockertNY_534.jpg

Thomas Röckert,industrirådgivare på Nordic Capital.
Thomas Röckert är sedan augusti industrirådgivare på Nordic Capital.

Thomas är affärsvärldens Lasse Lagerbäck

Thomas Röckert har de senaste 25 åren tränat upp och coachat i storleksordningen 25.000 säljare i ett 50-tal länder. Sedan augusti i fjol är han en av riskkapitalbolaget Nordic Capitals industrirådgivare.
– Mitt jobb är att jobba med "lärde män på latin" och med "bönder på bönders vis", fast i ett internationellt perspektiv, förklarar han.
För Realtid Karriär berättar Thomas om sin långa och framgångsrika karriär.

"När jag var klar med gymnasiet visste jag inte vad jag skulle göra, och eftersom alla i min pappas släkt var officerare valde jag att också att testa en sådan karriär. Då fick jag smak för det här med att motivera, utbilda och utveckla människor. Det var fantastiskt att få in unga människor från när och fjärran som skulle göra lumpen i en nio-tio månader, ofta ganska omotiverade. Det var en utmaning jag gillade. Efter ett par år lämnade jag det militära och började på Handelshögskolan. Alla skulle på den tiden bli "bankers", men min mage sa mig att det inte var något för mig så jag inriktade mig istället på marketing, och det har jag jobbat med sedan dess.

Så småningom blev jag rekryterad till Electrolux på ett traineeprogram. Där fick jag börja från "botten" med att sälja dammsugare, något jag tyckte var jäkligt utmanande och roligt  – och det gick väldigt bra. Det jag framför allt lärde mig under denna tid var att en kvantitativ insats leder till resultat. Med en högre kvantitet kommer sedermera även kvaliteten; att jämföras med säljandets antal kundbesök eller touchpoints.

Därefter, i mitten av 80-talet, blev jag rekryterad till utbildningsföretaget Mercuri International där jag jobbade med ägaren och koncernchefen Curt Abrahamsson som jag lärde mig fantastiskt mycket av. Jag fick ett projekt – att se till att Mercuri International, som då fanns i 30 länder, blev mer effektivt och kunde hantera sina nyckelkunder på ett betydligt bättre sätt.  Då blev jag placerad mitt i Europa, närmare bestämt  Schweiz, och där har jag bott sedan dess. Anledningen är väldigt enkel: att jag inte vill sitta på flygplan mer än nödvändigt. Jag har alltid haft mer än 150 resdagar per år.

Det var egentligen då jag mer handgripligt började jobba med att utveckla människor. Och är det något jag är stolt över, förutom min familj, så är det att jag har haft förmånen att få utveckla 25.000 säljare och chefer. Detta under ett lopp av 25 år och i 50 länder. Jag är  otroligt tacksam över allt jag har fått lära mig längs vägen.

1994 startade jag tillsammans med min kompanjon Maarten van Cleeff ett nytt företag, MTSI, med ett för den tiden nytt koncept: strategisk implementering. MTSI stod från början för Maarten och Thomas Strategisk Implementering, vilket lät lite för ego, så vi ändrade betydelsen till Management Technique Strategy Implementation. Affärsidén var att på djupet förstå företagens strategi för att sedan utveckla organisationen och inte minst "fotfolket", det vill säga säljarna. Helt enkelt att vara duktiga på strategiarbete och pedagogik på samma gång.

Våra första kunder var Alfa Laval, Tetra Pak, ABB, Honda, och inte minst Nokia Mobile Phones där vi fick vara med att utveckla deras försäljning globalt – fantastiskt roligt, vilka  entreprenörer! Till att börja med delade vi in världen i 25 regioner där vi skulle ha en tre-fyra konsulter i varje. Idén var att man skulle sälja till internationella företag i ett land och samtidigt ge business till andra länder; jag gillar när det är ett givande och tagande. Efter några år fanns vi i tio länder, och hade 30 anställda när vi sålde företaget år 2000.

Jag tror fortfarande på själva idén vi hade, kruxet är att den inte funkar i praktiken. Problemet var att hitta konsulter som både kunde "prata med lärde män på latin" och samtidigt med "bönder på bönders vis" – som var komfortabla med att jobba i många olika kulturer, ena dagen vara i Ryssland och andra dagen i USA eller Indien. Var hittar du de människorna för ett rimligt pris? Detta är inget man lär sig på Handelshögskolan, utan handlar mer om personlighet, empatisk förmåga och en vilja att lära sig andra kulturer. Det är en vision jag alltjämt bär med mig.

Sedan kom jag på en idé, nämligen att som affärsidé utveckla andra bolag, speciellt vad gäller intäktssidan. Samma idé som Nordic Capital bygger på, och här är vi nu. Nordic Capital gör ju inte själva hantverket när det gäller utvecklandet av de företag de går in i, utan köper dessa tjänster. Det är här min roll som industrirådgivare inom Nordic Capital kommer in, en roll jag verkligen trivs i och där jag direkt kan se effekterna av min och mitt teams insats. Det är som "hand i handsken" för mig. Jag jobbar med bolagen på ett väldigt handfast sätt – du kan se mig ungefär som en Lasse Lagerbäck i affärsvärlden.

Min första kontakt med Nordic Capital var när jag jobbade med ett av deras portföljbolag, ett business to business-bolag som stagnerat i sin tillväxt. En av styrelsemedlemmarna var även Nordic Capital-partner, och frågade mig om min bakgrund och mina strategier. Då fick jag i uppdrag att göra samma sak för ett annat av deras bolag. Detta var för två år sedan och som följd tyckte både jag och Nordic Capital att vi borde formalisera vårt samarbete. Det var så jag blev deras industrirådgivare, formellt sedan augusti förra året.

Mitt specifika fackområde är att jobba med kommersiella förbättringar inom framför allt "business to business". Jag sitter ofta med i företagens styrelse, men jobbar på alla  nivåer. När jag går in i ett av Nordic Capitals portföljbolag letar jag upp en person där som jag kan jobba tillsammans med, som jag så att säga lär upp och som blir min ambassadör inom företaget. Min roll, generellt sett, är få företagen att sälja mer, bättre och på ett kostnadseffektivt sätt. Det finns egentligen inte ett enda bolag som inte kan och vill bli bättre vad gäller intäkterna  – om man drar parallellen till ett fotbollslag så kan man säga att det motsvarar anfallet.

Ett av företagen jag jobbar med för tillfället är Munters, ett ganska stort industriföretag som jobbar med avfuktning och klimatanläggningar. Ett annat bolag är Vizrt, ett fantastiskt intressant norskt bolag som jobbar med grafik inom mediaindustrin, till exempel nyhetsremsorna du ser i bild när du tittar på tv. Ett helt annat typ av bolag är Handicare som jobbar med handikapputrustning, hjälpmedel så att exempelvis äldre kan bo kvar hemma längre. Ytterligare ett bolag jag jobbar med är Cint som gör en plattform för att effektivisera marknadsundersökningar på ett sätt så att företagen själva kan göra dessa.

Det finns några förbättringsområden inom företag som är generella. På säljsidan är ett av de stora problemen att den enskilda säljaren har väldigt mycket på sina axlar, och då gäller det att kunna "time management", det vill säga att tidsplanera och prioritera. Säljaren får allt mindre tid för varje kund, och även kunderna har allt mindre tid att avvara. För att stötta säljarna så att de klarar av sin svåra arbetssituation måste man jobba med träning, coachning och med deras "mindset". Ibland också med att hitta alternativa säljkanaler, ofta digitala.

Jag kan ärligt säga att jag trivs med klimatet och professionalismen på Nordic Capital och att jobba här; jag kände ganska direkt att vibbarna mellan oss var rätt. De människor som jobbar här är otroligt målmedvetna, trevliga, empatiska, och väldigt duktiga. Och som jag hela tiden lär mig nya saker av, det gäller bara att hålla öronen öppna. Det är klart att jag hela tiden måste hänga med i vad som händer i branschen; läsa forskningsrapporter, titta på vad top management-konsulter skriver om trender och utveckling, och inte minst att hitta de bästa exemplen från verkligheten och sedan multiplicera dessa.

Avslutningsvis kan jag säga att det inte finns någon i Europa som har träffat och utvecklat lika många säljare som jag har gjort, och det är jag jäkligt stolt över. Den röda tråden genom hela min karriär, ända sedan min tid i det militära, är att utveckla människor. Och att utveckla bolag. Båda sakerna är väldigt roliga!"
 

Annons

Annons

FAKTA

Namn: Thomas Röckert.
Ålder: 61 år.
Gör: Industrirådgivare åt Nordic Capital.
Familj: Sambo, två vuxna döttrar och två bonusbarn.
Bor: Schwieiz. Övernattningslägenhet i Stockholm.
Intressen: Idrott, friluftsliv, skidor, båtliv.
Förebild: "I min ungdom var det Janne Carlzon på SAS, i dag är det exempelvis Martin Lundstedt som är vd på Volvo lastvagnar. Inom idrotten är min förebild den legendariske fotbollstränaren Alex Ferguson."

Bildspel Lyx på torra land – nedslag på världens största båtmässa

Realtid Helg tog ett tidigt morgonflyg till Düsseldorf för att under en helg trampa däck, sukta lyx och drömma sig bort till öppna hav och trygga hamnar. Båtmässan är världens största med över 1800 utställare i 17 hallar. Här är ett litet axplock av sådant vi gillade.
Handgjorda båtar och hemsnickrade loggor hänger inte sällan ihop. Trots märkliga bokstavsformer blir det stiligt. Mycket beroende på högklassiga material och extrem finish.
Definitiv sisu. Finska XO 360 sägs vara född i den stränga finska skärgården. Förmodligen vintertid under bistra förhållanden. Tuff, snygg och stark.
Hermes Speedster by Seven Seas. Marknadsförs av yacht-tillverkaren Seven Seas som en sexig, lyxig och ekonomisk daycruiser. Toppar 45 knop.
Hermes Speedster. Hur mycket mer klassisk Porschekänsla kan det bli på sjön?
D-Boat. En nätt, ultramodern speedster. Bara 5,5 meter lång men det går att sova två här då bredden är 2,3 m; nästan halva längden. Besökaren bakom ratten verkar inte ha några problem att se sig som ägare till den här lilla dyrgripen.
Bronson 34 är nominerad i klassen Power Boot 2017. Bara kromglittret i ankare och för förför.
Här Bronson 34 från sidan. Snygg och proper. Och snabb.
Dags för objekt för lite rymligare plånböcker. Princess 35 m, byggd på varvet i Plymouth. Staden har ca 250 000 invånare och Princess är den största arbetsgivaren. Många av hantverkarna kommer från släkter som byggt båtar i många generationer.
Gin & Princess. Plymouth Gin var Royal Navy’s officiella Gin i över 150 år. Nu har stadens ginproducent och största båtbyggare gjort gemensam sak. Hantverkarna på varvet har sett till att ginflaskor med glas och tillhörande attiraljer fått en lika lyxig inramning som yachternas ägare och gäster. Bara denna lilla smäckra låda går säkert loss på priset för en normal daycruiser. Skål!
De stora yachternas inredningar drar åt det glansiga, polerade, hårdlackade hållet. Kostar det ska det synas i glas, krom och genomlyst marmor. Smakfullt? Beror på vem du frågar.
Snyggast på super-yachterna är oftast de praktiska detaljerna. Här glittrar ankarspelet på en Princess 35. Personal som håller det här blankt och skinande ingår i konceptet.
Ännu en typografiskt egensinnig logga. Här applicerad på sidan av Schweiz motsvarighet till klassikern Riva; mahognycruisern Boesch. Båtbyggandet började på 1920-talet i Kilchberg vid Lake Zurich. Hantverket är enastående och priset därefter. Mycket vackrare blir det inte.
Snygg så snålvattnet rinner till. Boesch, invented for life – at sea!
När man ser hantverket i en Boesch inser man varför prislappen är hög. Det här är trots allt detaljer som inte syns när båten är klar.
Schweiz flagga gör sig bra mot mahogny och krom.
Fransk provokatör. Men ska du hävda dig i Troppan måste du sticka ut om du inte är längst och störst. Tricoloren funkar också fint som båtflagga.
Man får anta att den här franska värstingen har en stark pipa så mullret hörs i hela Saint Tropez.
Det är alltid en god idé att beställa en modell innan man bestämmer sig.
Drömmer du om en Riva? I väntan på bonus, lönehöjning eller arv kan du börja båtresan på mindre fot. Bokstavligen. Mini-Rivor byggda av Kiade, märkets officiella modellbyggare hamnar på mellan 5-15 000 kr.
Alla detaljer i autentiska material. Ibland vill man bara bli liten som en tesked.
Italienska charmhålan Porto Fino i fonden för fina modeller från Kiade.
En flytande holländare. Märket startades av yacht-lackeraren och båtentusiasten Derk Bonsink som skapade det han själv inte kunde hitta på marknaden. Modern och välbyggd med inslag av nostalgi och klassiska linjer. A good paint job, får man förmoda.
Svenska klassikern, nylanserade Hallberg-Rassy 44, hade inga problem att locka besökare. En riktig havsmaskin med sköna linjer som blandar traditionellt och ultramodernt. Så här ska en segelbåt se ut! För tankarna, åtminstone mina, till tidigare Swan-båtar.
Nyast först! Hallberg-Rassy 44 leder med en noslängd.
En annan favorit, holländaren Sturier Dutchman 52. En motorjakt med vackra linjer och en sparsmakad men påkostad interiör. Motsatsen till megajakternas lite kitschiga superlyx.
Sturier Dutchman 52. Hemtrevligt i salong och styrhytt. Gott om plats för baksätesförare. Fotograf Buster Bark tar en paus från plåtandet.
I masterhytten sover man säkert gott. Sturier Dutchman 52 är rymlig och väldisponerad med gott om plats för gäster och deck hand. Påkostat utan att vara pråligt.
Michael Gregoric förklarar konceptet Seafaring 44. Ari Jukkola från AriBoats, märkets svenske återförsäljare, berättade att han drog öronen åt sig när han först hörde talas om båtmodellen; ett okänt slovenskt båtmärke. Men han lät sig snabbt övertygas av både konstruktion och grundare.
Tysk premiär för slovenska Seafaring 44. Intresset var stort och besökarna många.
Öppna ytor. Seafaring 44 bjuder på 360 graders utsikt.
Seafaring 44, Flybridge. Motortrålaren kommer även i modellerna Coupe och Trawler.

Annons

Annons

Bildspel Lyx på torra land – nedslag på världens största båtmässa

Realtid Helg tog ett tidigt morgonflyg till Düsseldorf för att under en helg trampa däck, sukta lyx och drömma sig bort till öppna hav och trygga hamnar. Båtmässan är världens största med över 1800 utställare i 17 hallar. Här är ett litet axplock av sådant vi gillade.
Handgjorda båtar och hemsnickrade loggor hänger inte sällan ihop. Trots märkliga bokstavsformer blir det stiligt. Mycket beroende på högklassiga material och extrem finish.
Definitiv sisu. Finska XO 360 sägs vara född i den stränga finska skärgården. Förmodligen vintertid under bistra förhållanden. Tuff, snygg och stark.
Hermes Speedster by Seven Seas. Marknadsförs av yacht-tillverkaren Seven Seas som en sexig, lyxig och ekonomisk daycruiser. Toppar 45 knop.
Hermes Speedster. Hur mycket mer klassisk Porschekänsla kan det bli på sjön?
D-Boat. En nätt, ultramodern speedster. Bara 5,5 meter lång men det går att sova två här då bredden är 2,3 m; nästan halva längden. Besökaren bakom ratten verkar inte ha några problem att se sig som ägare till den här lilla dyrgripen.
Bronson 34 är nominerad i klassen Power Boot 2017. Bara kromglittret i ankare och för förför.
Här Bronson 34 från sidan. Snygg och proper. Och snabb.
Dags för objekt för lite rymligare plånböcker. Princess 35 m, byggd på varvet i Plymouth. Staden har ca 250 000 invånare och Princess är den största arbetsgivaren. Många av hantverkarna kommer från släkter som byggt båtar i många generationer.
Gin & Princess. Plymouth Gin var Royal Navy’s officiella Gin i över 150 år. Nu har stadens ginproducent och största båtbyggare gjort gemensam sak. Hantverkarna på varvet har sett till att ginflaskor med glas och tillhörande attiraljer fått en lika lyxig inramning som yachternas ägare och gäster. Bara denna lilla smäckra låda går säkert loss på priset för en normal daycruiser. Skål!
De stora yachternas inredningar drar åt det glansiga, polerade, hårdlackade hållet. Kostar det ska det synas i glas, krom och genomlyst marmor. Smakfullt? Beror på vem du frågar.
Snyggast på super-yachterna är oftast de praktiska detaljerna. Här glittrar ankarspelet på en Princess 35. Personal som håller det här blankt och skinande ingår i konceptet.
Ännu en typografiskt egensinnig logga. Här applicerad på sidan av Schweiz motsvarighet till klassikern Riva; mahognycruisern Boesch. Båtbyggandet började på 1920-talet i Kilchberg vid Lake Zurich. Hantverket är enastående och priset därefter. Mycket vackrare blir det inte.
Snygg så snålvattnet rinner till. Boesch, invented for life – at sea!
När man ser hantverket i en Boesch inser man varför prislappen är hög. Det här är trots allt detaljer som inte syns när båten är klar.
Schweiz flagga gör sig bra mot mahogny och krom.
Fransk provokatör. Men ska du hävda dig i Troppan måste du sticka ut om du inte är längst och störst. Tricoloren funkar också fint som båtflagga.
Man får anta att den här franska värstingen har en stark pipa så mullret hörs i hela Saint Tropez.
Det är alltid en god idé att beställa en modell innan man bestämmer sig.
Drömmer du om en Riva? I väntan på bonus, lönehöjning eller arv kan du börja båtresan på mindre fot. Bokstavligen. Mini-Rivor byggda av Kiade, märkets officiella modellbyggare hamnar på mellan 5-15 000 kr.
Alla detaljer i autentiska material. Ibland vill man bara bli liten som en tesked.
Italienska charmhålan Porto Fino i fonden för fina modeller från Kiade.
En flytande holländare. Märket startades av yacht-lackeraren och båtentusiasten Derk Bonsink som skapade det han själv inte kunde hitta på marknaden. Modern och välbyggd med inslag av nostalgi och klassiska linjer. A good paint job, får man förmoda.
Svenska klassikern, nylanserade Hallberg-Rassy 44, hade inga problem att locka besökare. En riktig havsmaskin med sköna linjer som blandar traditionellt och ultramodernt. Så här ska en segelbåt se ut! För tankarna, åtminstone mina, till tidigare Swan-båtar.
Nyast först! Hallberg-Rassy 44 leder med en noslängd.
En annan favorit, holländaren Sturier Dutchman 52. En motorjakt med vackra linjer och en sparsmakad men påkostad interiör. Motsatsen till megajakternas lite kitschiga superlyx.
Sturier Dutchman 52. Hemtrevligt i salong och styrhytt. Gott om plats för baksätesförare. Fotograf Buster Bark tar en paus från plåtandet.
I masterhytten sover man säkert gott. Sturier Dutchman 52 är rymlig och väldisponerad med gott om plats för gäster och deck hand. Påkostat utan att vara pråligt.
Michael Gregoric förklarar konceptet Seafaring 44. Ari Jukkola från AriBoats, märkets svenske återförsäljare, berättade att han drog öronen åt sig när han först hörde talas om båtmodellen; ett okänt slovenskt båtmärke. Men han lät sig snabbt övertygas av både konstruktion och grundare.
Tysk premiär för slovenska Seafaring 44. Intresset var stort och besökarna många.
Öppna ytor. Seafaring 44 bjuder på 360 graders utsikt.
Seafaring 44, Flybridge. Motortrålaren kommer även i modellerna Coupe och Trawler.

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Utgivningen av boken Fingerprint - the story

Utgivningen firades på Tändstickspalatset den 26 januari. Författarna Per Agerman och Karolina Palutko Macéus presenterade boken för gästerna.
Cecilia Wennerholm, advokat Apriori Law, med affärsmannen Per Taube.
Ida Karlbom, Unikon Rainware, Per Danielson, CCO IDG, och Marianne Olsson, konsultexpert.
Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv.
Peter Benson, ekonomijournalist.
Ekonomijournalisten Jenny Hedelin och Pia Grahn, vd Regi.
Lisa von Garrelts, Life Science Sweden, och Niklas Svensson, Expressen.
Henrik von Sydow, Carnegie.
Författaren och journalisten Bernt Hermele.
Erik Zsiga, JKL.
Cecilia Ljung, skådespelare, och Lena Ahlström, vd Ledarstudion.
Thomas Vinell, ordförande Realtid Media.
Therese Stenlund, produktspecialist Johnsson & Johnsson, och Helena Gustafsson, marknadschef Damernas Värld.
Sanna Gernandt, first impression manager Lundqvist och Lindqvist, berättade om den nya klubbsatsningen på Tändstickspalatset.
Johan Macéus, TV4 Nyheterna, Jessica Sandberg, advokat, och Jonas Nyström, Intrum Justitia.
Jon Åsberg, ekonomijournalist.
John Bark, RQ Partner, med systern Molly Bark.
Ida Hansson Brusewitz, redaktör Dagens Industri, Maria Ottoson, redaktör Stockholms Stadsmission, och Andreas Henriksson, redaktör Realtid.se.
Peter Svensson, grundare Baltic Spot.
Stina Liljekvist och Pelle Lundh, Skandia.
Sven-Otto Littorin, Serio Group.
Affärsvärldens Helene Rothstein och Calle Froste.
Per Henricsson, chefredaktör Elektroniktidningen, och Birgitta Forsberg, Dagens Nyheter.
Intellectas ordförande Richard Ohlson och Claes Dinkelspiel, ordförande Nordnet.
Uppmärksamma åhörare, bland annat John Bark och pr-konsulten Boo Ehlin.
Karolina med legendariske börskommentatorn Sven-Ivan Sundqvist.
Radioprofilen Titti Schultz gratulerade.

Annons

Annons