Annons

Annons

Sitewide generic

30 december 2016-1 januari 2017

Champagne-534.jpg

Foto: Pixabay

Så får du bästa bubblet

Skippa ishinken och servera det mousserande vinet lite varmare än vanligt. Häll gärna upp champagnen eller det mousserande vinet i ett vitvinsglas istället för i en champagneflöjt. Då får du en större smakupplevelse på bubblet. Det säger sommeliern Maya Samuelsson till Realtid.

Maya Samuelsson arbetar på dryckesutbildningsföretaget Vinkällan Sommelierutbildning i Stockholm. Det är ett familjeföretag som hennes föräldrar startade för tjugo år sedan. Sedan företaget grundades har Maya Samuelsson varit involverad i verksamheten i mer eller mindre utsträckning, men det var för fem år sedan som hon började arbeta heltid i familjeföretaget.  

Som liten fick Maya Samuelsson och hennes lillebor ofta dricka läsk ur svarta glas – allt för att träna upp doftsinnet. Intresset för champagne växte fram efter att hon vunnit tävlingen Lily Bollinger Awards 2014, arrangerad av champagnehuset Bollinger och den svenska importören Arvid Nordquist, och all kunskap föll på plats.

Maya Samuelsson, sommelier

Kan du ge några tips till nyårsafton?

– Våga att inte ha ishinken framme hela tiden. Mousserade vin har väldigt mycket bubblor så man behöver inte vara rädd att bubblorna försvinner. Man serverar ofta mousserande i temperaturen 6-8 grader, för att behålla bubblorna i vinet, men det kyler också ner, vilket gör att man förlorar mycket smak och doft. För att få en större smakupplevelse på bubblet är mitt tips att servera drycken lite varmare, gärna vid 10 grader.

– Mitt andra tips är att servera champagnen eller mousserande i ett vitvinsglas istället för i en champagneflöjt, eftersom drycken då får mer smak och doft.

Vilken är din favoritmat till mousserande?

– Mousserande är ett vin med en mycket hög halt av syra. Syra är väldigt matvänligt, vilket innebär att mousserande funkar väldigt bra till mat. Vi dricker ofta bubblet precis innan maten serveras eller till skaldjur. Mousserande passar bra till fler maträtter, framförallt till vitt kött, grillad fisk och brynt smör eller till smakrika rätter som puréer och olika typer av feta soppor, för bubblorna lättar upp krämigheten. Det brynta smöret tillsammans med jästkaraktär är en fin kombination. Krispig ugnsgrillad kyckling med örter, citrus och smör passar till exempel mycket bra med årgångschampagne.

Vad letar du efter i en bra champagne?

–  Jag letar lite efter den typiska champagnekaraktären som kommer från den unika jordmånen som finns i vissa delar av champagneområdet. Ska jag ha en champagne ser jag gärna att den kommer från någon av de bättre delarna av den franska provinsen Champagne. Min personliga favorit är champagne med ålder, eftersom den får en mer mogen karaktär och mer brödighet när den legat länge på jästfällning.

Vad ska man tänka på när man väljer bubbel till nyårsafton?

–  Det är roligt att testa något nytt. För 300 kronor kan man få en champagne i de lägre klasserna, men för samma belopp kan man även få en flaska mousserande av mycket hög kvalitet från ett annat område. Jag rekommenderar därför att testa något nytt, men spendera samma pengar som du skulle göra om du köpte champagne.

Vad ska du själv dricka på nyår?

– Jag kommer att fokusera på någon form av årgångschampagne.

 

Annons

Annons

 

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Lyx på torra land – nedslag på världens största båtmässa

Realtid Helg tog ett tidigt morgonflyg till Düsseldorf för att under en helg trampa däck, sukta lyx och drömma sig bort till öppna hav och trygga hamnar. Båtmässan är världens största med över 1800 utställare i 17 hallar. Här är ett litet axplock av sådant vi gillade.
Handgjorda båtar och hemsnickrade loggor hänger inte sällan ihop. Trots märkliga bokstavsformer blir det stiligt. Mycket beroende på högklassiga material och extrem finish.
Definitiv sisu. Finska XO 360 sägs vara född i den stränga finska skärgården. Förmodligen vintertid under bistra förhållanden. Tuff, snygg och stark.
Hermes Speedster by Seven Seas. Marknadsförs av yacht-tillverkaren Seven Seas som en sexig, lyxig och ekonomisk daycruiser. Toppar 45 knop.
Hermes Speedster. Hur mycket mer klassisk Porschekänsla kan det bli på sjön?
D-Boat. En nätt, ultramodern speedster. Bara 5,5 meter lång men det går att sova två här då bredden är 2,3 m; nästan halva längden. Besökaren bakom ratten verkar inte ha några problem att se sig som ägare till den här lilla dyrgripen.
Bronson 34 är nominerad i klassen Power Boot 2017. Bara kromglittret i ankare och för förför.
Här Bronson 34 från sidan. Snygg och proper. Och snabb.
Dags för objekt för lite rymligare plånböcker. Princess 35 m, byggd på varvet i Plymouth. Staden har ca 250 000 invånare och Princess är den största arbetsgivaren. Många av hantverkarna kommer från släkter som byggt båtar i många generationer.
Gin & Princess. Plymouth Gin var Royal Navy’s officiella Gin i över 150 år. Nu har stadens ginproducent och största båtbyggare gjort gemensam sak. Hantverkarna på varvet har sett till att ginflaskor med glas och tillhörande attiraljer fått en lika lyxig inramning som yachternas ägare och gäster. Bara denna lilla smäckra låda går säkert loss på priset för en normal daycruiser. Skål!
De stora yachternas inredningar drar åt det glansiga, polerade, hårdlackade hållet. Kostar det ska det synas i glas, krom och genomlyst marmor. Smakfullt? Beror på vem du frågar.
Snyggast på super-yachterna är oftast de praktiska detaljerna. Här glittrar ankarspelet på en Princess 35. Personal som håller det här blankt och skinande ingår i konceptet.
Ännu en typografiskt egensinnig logga. Här applicerad på sidan av Schweiz motsvarighet till klassikern Riva; mahognycruisern Boesch. Båtbyggandet började på 1920-talet i Kilchberg vid Lake Zurich. Hantverket är enastående och priset därefter. Mycket vackrare blir det inte.
Snygg så snålvattnet rinner till. Boesch, invented for life – at sea!
När man ser hantverket i en Boesch inser man varför prislappen är hög. Det här är trots allt detaljer som inte syns när båten är klar.
Schweiz flagga gör sig bra mot mahogny och krom.
Fransk provokatör. Men ska du hävda dig i Troppan måste du sticka ut om du inte är längst och störst. Tricoloren funkar också fint som båtflagga.
Man får anta att den här franska värstingen har en stark pipa så mullret hörs i hela Saint Tropez.
Det är alltid en god idé att beställa en modell innan man bestämmer sig.
Drömmer du om en Riva? I väntan på bonus, lönehöjning eller arv kan du börja båtresan på mindre fot. Bokstavligen. Mini-Rivor byggda av Kiade, märkets officiella modellbyggare hamnar på mellan 5-15 000 kr.
Alla detaljer i autentiska material. Ibland vill man bara bli liten som en tesked.
Italienska charmhålan Porto Fino i fonden för fina modeller från Kiade.
En flytande holländare. Märket startades av yacht-lackeraren och båtentusiasten Derk Bonsink som skapade det han själv inte kunde hitta på marknaden. Modern och välbyggd med inslag av nostalgi och klassiska linjer. A good paint job, får man förmoda.
Svenska klassikern, nylanserade Hallberg-Rassy 44, hade inga problem att locka besökare. En riktig havsmaskin med sköna linjer som blandar traditionellt och ultramodernt. Så här ska en segelbåt se ut! För tankarna, åtminstone mina, till tidigare Swan-båtar.
Nyast först! Hallberg-Rassy 44 leder med en noslängd.
En annan favorit, holländaren Sturier Dutchman 52. En motorjakt med vackra linjer och en sparsmakad men påkostad interiör. Motsatsen till megajakternas lite kitschiga superlyx.
Sturier Dutchman 52. Hemtrevligt i salong och styrhytt. Gott om plats för baksätesförare. Fotograf Buster Bark tar en paus från plåtandet.
I masterhytten sover man säkert gott. Sturier Dutchman 52 är rymlig och väldisponerad med gott om plats för gäster och deck hand. Påkostat utan att vara pråligt.
Michael Gregoric förklarar konceptet Seafaring 44. Ari Jukkola från AriBoats, märkets svenske återförsäljare, berättade att han drog öronen åt sig när han först hörde talas om båtmodellen; ett okänt slovenskt båtmärke. Men han lät sig snabbt övertygas av både konstruktion och grundare.
Tysk premiär för slovenska Seafaring 44. Intresset var stort och besökarna många.
Öppna ytor. Seafaring 44 bjuder på 360 graders utsikt.
Seafaring 44, Flybridge. Motortrålaren kommer även i modellerna Coupe och Trawler.

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Utgivningen av boken Fingerprint - the story

Utgivningen firades på Tändstickspalatset den 26 januari. Författarna Per Agerman och Karolina Palutko Macéus presenterade boken för gästerna.
Cecilia Wennerholm, advokat Apriori Law, med affärsmannen Per Taube.
Ida Karlbom, Unikon Rainware, Per Danielson, CCO IDG, och Marianne Olsson, konsultexpert.
Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv.
Peter Benson, ekonomijournalist.
Ekonomijournalisten Jenny Hedelin och Pia Grahn, vd Regi.
Lisa von Garrelts, Life Science Sweden, och Niklas Svensson, Expressen.
Henrik von Sydow, Carnegie.
Författaren och journalisten Bernt Hermele.
Erik Zsiga, JKL.
Cecilia Ljung, skådespelare, och Lena Ahlström, vd Ledarstudion.
Thomas Vinell, ordförande Realtid Media.
Therese Stenlund, produktspecialist Johnsson & Johnsson, och Helena Gustafsson, marknadschef Damernas Värld.
Sanna Gernandt, first impression manager Lundqvist och Lindqvist, berättade om den nya klubbsatsningen på Tändstickspalatset.
Johan Macéus, TV4 Nyheterna, Jessica Sandberg, advokat, och Jonas Nyström, Intrum Justitia.
Jon Åsberg, ekonomijournalist.
John Bark, RQ Partner, med systern Molly Bark.
Ida Hansson Brusewitz, redaktör Dagens Industri, Maria Ottoson, redaktör Stockholms Stadsmission, och Andreas Henriksson, redaktör Realtid.se.
Peter Svensson, grundare Baltic Spot.
Stina Liljekvist och Pelle Lundh, Skandia.
Sven-Otto Littorin, Serio Group.
Affärsvärldens Helene Rothstein och Calle Froste.
Per Henricsson, chefredaktör Elektroniktidningen, och Birgitta Forsberg, Dagens Nyheter.
Intellectas ordförande Richard Ohlson och Claes Dinkelspiel, ordförande Nordnet.
Uppmärksamma åhörare, bland annat John Bark och pr-konsulten Boo Ehlin.
Karolina med legendariske börskommentatorn Sven-Ivan Sundqvist.
Radioprofilen Titti Schultz gratulerade.