Annons

Annons

17-19 juni 2016

Så blir du en duktig moderator

Det är en konst att kunna moderera ett samtal inför publik. Här bjuder kommunikationsrådgivaren och moderatorn Johanna Sevonen på sina bästa tips.

Att moderera kräver både fallenhet, kompetens, en del mod och framförallt hårt jobb under en begränsad tid.

Det berättar Johanna Sevonen som till vardags är kommunikationsrådgivare på PostNord.

– Får du möjlighet att moderera en konferens, ett evenemang eller ett större möte så ska du tacka ja, tycker jag. Lita på att du förtjänat möjligheten och gjort avtryck, för annars skulle du inte bli tillfrågad, säger hon.

Annons

Annons

Johannas egen moderatorkarriär kom igång efter hon fyllt 40.

– För mig krävdes ett år där jag lovade mig själv att säga ja till allt som inte skulle riska mitt eller någon annans liv. Att fylla 40 år hade alltså sina fördelar.

Har du blivit modigare?

– Ja, lite modigare, men kanske egentligen bara angelägen om att inte låta tillfällen som faktiskt tilltalar hjärtat gå mig förbi. Jag har nog alltid varit nyfiken, ambitiös och långsiktig i allt jag gör. Grymt målmedveten, men inriktad på att lyfta och peppa andra snarare än mig själv. Så när min underbara vän Kattis utmanade mig med ett säg JA-år blev det ett gyllene tillfälle att ge mig själv lite mer fokus.

– Hade jag fått frågan att moderera året innan hade jag sannolikt tackat nej för att det tagit tid från annat, belastat min omgivning för mycket eller ännu mer troligt så hade jag tipsat om andra lämpliga kandidater istället.

Vad är roligast med att moderera?

– Att få vara en del av den energi som uppstår när öppna och nyfikna människor med gemensamt mål för dagen möts. Jag fascineras verkligen av hur mycket det finns att lära om de flesta områden när man tar sig den tiden. Det ger åtminstone mig en grym kompetensutveckling och massor med inspiration.

Har du något tips om man skulle tappa tråden under modereringen?

– Man ska ha en plan för det, absolut! Se till att du har förberett någon slags allmän mellanlandning om du helt tappar bort dig eller så kan du retoriskt be åhörarna repetera det sista du eller talaren sa. Eller också helt sonika erkänner du att du kommit av dig på ett ödmjukt sätt – det finns alltid någon som vill rädda upp situation snabbt. Men oavsett om det händer eller inte, att ha ordning på talkorten är ändå lite a och o, säger Johanna Sevonen.

Johanna Sevonens 6 råd till den som ska moderera

1. Du är gummibandet som har till uppgift att stretcha allas tankeförmåga och lika snabbt få alla att studsa tillbaka till den gemensamma röda tråden.
Mitt råd – var påläst men använd varje minut under presentationen till aktivt lyssnande för att summera viktiga poänger och förbereda följdfrågor.
 

2. Din energinivå påverkar, du måste vara konstant inkännande för att bryggan mellan talarna ska landa rätt, inspirera publiken men inte vara för tongivande.
Mitt råd – tänk att du är förstärkare åt varje talare och repetera budskap som du kopplar vidare med nästkommande talare. Du ska ha kontroll och kommando över scenen, energin och programmet  men du är inte huvudnumret, strålkastaren ska alltid lysa på talaren. 
 

3. Du är säkerhetslinan som måste få också den mest rutinerade talaren att snabbt hitta lugnet för nerver har de alla och teknik kan haverera.
Mitt råd – betydelsen av att gå igenom praktiska detaljer med talaren är stor, hur du påannonserar och avtackar, vilka som sitter i publiken och hur de beter sig eller när du signalerar att tiden snart är slut. Få talaren att känna sig omhändertagen och utvald, hämta vatten, småprata, testa att bildspel och mikrofon fungerar men alldeles oavsett: säkerställ att du också har en tekniker inom räckhåll.   
 

4. Publiken mår bäst när talarna imponerar och det är din plikt att synliggöra värdet om det inte talar för sig självt. 
Mitt råd – glöm att det finns genvägar, bearbeta det som sägs helhjärtat och framhäv det som är eller borde vara poänger och lyft fram nya infallsvinklar för publiken.
 

5. Du får ovärderligt med energi från människor som vill utvecklas. 
Mitt råd – föregå med gott exempel, visa din uppskattning och ge tillbaka! Ge snabb feedback och uppmärksamma engagerade talare och deltagare i exempelvis dina sociala medier så får du ytterligare en positiv energiutveckling.
 

6. Din hjärna drabbas bokstavligen av träningsvärk. 
Mitt råd – plåga inte din ömma muskel mer än nödvändigt. Undvik krävande möten och pressande uppgifter dagen efter så återhämtar du dig snabbare. Räkna med att du har en av dina minst kommunikativa dagar, allt annat blir en bonus.

Fakta

Namn: Johanna Sevonen
Titel: Kommunikationsrådgivare på PostNord med ansvaret att skapa fler kommunikativa ledare bland företagets 1 700 chefer.
Dessutom: Regelbunden gästföreläsare, moderator på Framtidens Kommunikatör samt Framtidens kommunikativa organisation hos Teknologisk Institut och gästbloggare åt Hammer & Hanborg samt Sveriges Kommunikatörer. 
Bakgrund: Har varvat 18 år inom kommunikationsområdet på både ledande- och specialist befattningar. Bland annat som tf chef internkommunikation på Posten och informationschef på Apoteket.  
Ålder: 40
Bor: Täby
Familj: Egen brandman och två barn.
Intressen: Efter jobb fördelas övrig tid på familj, vänner, saunabad och träning men mer och mer också på resor.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Helgens poddar

Bildspel Världens 10 mest exklusiva superyachter

Plats 10. A. Listans enda motorseglare. 143 meter lång.
9. El Mahrousa. Veteranen i sällskapet. 146 meter lång. Toppfart 16 knop. Ursprungligen byggd 1865 av Samuda Bros i London.
8. Prince Abdulaziz. Byggd 1984 av danska Helsingor Vaerft. Tjänstgör som den kungliga yachten för Saudiarabiens kung Abdullah, som ärvde henne av kung Fahd. 147 meter lång, med en marschfart på 18 knop och en toppfart på 22 knop.
7. Topaz. Byggd 2011–2012 på det tyska yachtvarvet Lürssen. Ytterst lite är känt om fartyget, annat än längden 147,2 meter och att hon är den tredje största yachten som byggts på det tyska skeppsvarvet.
6. Al Said. Byggd 2008 också hon på det tyska varvet Lurssen i Bremen. 22 knops marschfart med en toppfart på 25 knop. 155 meter lång.
5. Dilbar. Lurssen-byggda 156 meter långa Dilbar är mätt utifrån sina 15 917 bruttoton världens största yacht.
4. Dubai. Färdigställd 2006 av Platinum yachts, och är med sina 162 meter världens näst största privatägda yacht. Hon kan medföra en helikopter som väger 9,5 ton och två 10 meter långa tenderbåtar. Vid marschfarten 25 knop har hon en räckvidd på 7 400 sjömil.
3. Eclipse. Färdigbyggd 2010 på skeppsvarvet Blom + Voss i Hamburg och är med sina 164 meter världens nästa största superyacht. Ägaren är den inte helt okända ryska miljardären Roman Abramovich, som också äger det engelska fotbollslaget Chelsea.
2. Fulk Al Salamah. Fartyget är 164 meter långt, byggd år 2016 av Mariotti Yachts i hamnstaden Genua i italien.
1. Azzam är med sina 180,5 meter världens största superyacht, byggd av tyska Lurssen, det världsledande tyska skeppsvarvet som konstruerar och bygger stora superyachter. Trots längden och storleken kan fartyget med sina två vattenjetmotorer av gasturbintyp uppnå en toppfart på över 31,5 knop.

Helgens poddar