Annons

Annons

Almedalsspecial

Fredrik_Andersson_534.png

PR-experten och Almedalslegendaren Fredrik Andersson.

 "När bandet klipps drar spektaklet igång"

Snart inleds Almedalsveckan. Här ger mannen som grundade Primes populära rosévinsmingel, Fredrik Andersson, sina bästa tips på hur du blir en bättre minglare och berättar om ett oväntat möte med den demokratiska presidentkandidaten Jesse Jackson.

I helgen vallfärdar politiker, lobbyister, journalister och företrädare för olika intresseorganisationer till den medeltida hansestaden Visby. Då inleds nämligen Almedalsveckan, vars tradition går tillbaks till 1968 då den dåvarande utbildningsministern Olof Palme talade från ett lastbilsflak vid Kruttornet i Almedalen.

Det skulle dock dröja till 1991 innan  samtliga riksdagspartiledare fanns på plats.

Almedalsveckan kan närmast beskrivas som en "branschfestival" där tusentals deltagare samlas på en liten yta under ett antal dagar för att mingla, utbyta tankar och idéer och knyta nya kontakter.

Almedalen  har blivit en självklar mötesplats för kommunikations- och påverkansindustrin, branschintressen och expertföretag. På senare år har även börsvd:ar, styrelseproffs och samhällsengagerade entreprenörer hittat till Visby.

PR-experten Fredrik Andersson liknar det som kommer att utspela sig under nästa vecka för "ett kluster innanför Visbys ringmurar där det ständigt pågående svenska demokratiska samtalet äger rum i miniatyr". 

Han är en rutinerad Almedalsbesökare. Fredrik Andersson har besökt Almedalsveckan under de senaste 20 åren och förklarar sitt engagemang med "ett stort samhällsintresse och en passion för att förändra världen kombinerat med en nyfikenhet att stifta bekantskap med männsikor man annars inte skulle springa på och utbyta idéer med".

Fredrik Andersson är mannen bakom Primes populära rosévinsmingel, vilket drogs igång i början av 2000-talet, under en tid när ingen normal människa drack rosévin i Sverige. Tanken var att skapa en plattform för oväntade möten och därmed fantastiska samtal – precis det som är Almedalsveckans kännetecken nuförtiden.

Idag är Fredrik Andersson vd för kommunikationsbyrån Miltton Labs. Byrån står bland annat bakom appen "Mingel" som är ett "Tinder för Business", vilken syftar till att förenkla de personliga mötena under Almedalsveckan.

Vad är det som lockar dig till Almedalen?

– Det är den explosion av samhällsengagemang, analys, diskussion och fördjupning i kombination med alla oväntade möten som sker. Jag känner en stor entusiasm för den kommande veckan.

Kan du berätta om ett oväntat möte som har betytt mycket för dig?

– Det var mötet med den demokratiska presidentkandidaten Jesse Jackson just i Almedalen. Att få chansen att diskutera olika frågor med honom under en middag gjorde ett oerhört stort intryck på mig. Vi pratade bland annat om hur unikt hela konceptet med Almedalsveckan är. Här möts faktiskt olika intressen och man lyssnar på varandra. Det är häftigt! Ett sådant event behövs i hela världen, inte minst i USA. Idag finns det krafter som tittar på hur Almedalsidén, även kallas "The Great Listening" ska exporteras till andra sidan Atlanten.

Vad ser du mest fram emot under årets Almedalsvecka?

– Jag ser mycket fram emot alla oväntade mötena. Det är spännande att få träffa människor man inte förväntar sig att träffa. Under Almedalsveckan är människor inte lika styrda av sina vanligtvis fulltecknade kalendrar, vilket skapar goda förutsättningar för spontana möten.

Fredrik Andersson poängterar att han även ser fram emot invigningsceremonin av Almedalsveckan som kommer äga rum på söndag kväll, där han själv står värd tillsammans med några andra aktörer.

– När bandet klipps drar spektaklet igång. Det är roligt att få vara en del av det hela.

Vilka blir de stora sakfrågorna som kommer diskuteras?

– Mycket kommer förstås att kretsa kring digitaliseringen, integration och läget i världen. Eftersom företrädare för många olika intressen kommer att vara på plats blir det även fokus på andra områden från utbildning till sjukvården i framtiden och från säkerhetspolitiker till klimatförändring såväl som kultur och mänskliga rättigheter.

Hur blir man en bättre minglare?

– Mitt bästa tips är att anamma den så kallade "Almedalsandan", vilken innebär att man ska bjuda på sina egna kontakter så mycket som möjligt och koppla ihop människor med varandra. Sammankopplandet är otroligt viktigt och däri ligger också Almedalsveckans styrka, men också fortsatta relevans i framtiden.

Ett annat tips som Fredrik Andersson ger är att redan innan man anländer till Visby bestämma sig för vilket fokus man har med sin vistelse och därefter identifiera de personer som gör att man lyckas uppnå sitt fokus. Var och en bör därför ställa sig följande frågor: Vad vill jag påverka, hur ska jag åstadkomma någonting och vem vill jag träffa? Men också utsätta sig för oplanerade och oväntade möten och sammanhang.

Vad har du själv för fokus med din vistelse?

– Jag är nyfiken på att träffa de internationella gästerna som anländer till ön. De erbjuder nya perspektiv och nya bekantskaper. Jag skulle vilja ta ytterligare lite mer av världen till Almedalen.

Annons

Annons

 

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Helgens poddar

Bildspel Världens 10 mest exklusiva superyachter

Plats 10. A. Listans enda motorseglare. 143 meter lång.
9. El Mahrousa. Veteranen i sällskapet. 146 meter lång. Toppfart 16 knop. Ursprungligen byggd 1865 av Samuda Bros i London.
8. Prince Abdulaziz. Byggd 1984 av danska Helsingor Vaerft. Tjänstgör som den kungliga yachten för Saudiarabiens kung Abdullah, som ärvde henne av kung Fahd. 147 meter lång, med en marschfart på 18 knop och en toppfart på 22 knop.
7. Topaz. Byggd 2011–2012 på det tyska yachtvarvet Lürssen. Ytterst lite är känt om fartyget, annat än längden 147,2 meter och att hon är den tredje största yachten som byggts på det tyska skeppsvarvet.
6. Al Said. Byggd 2008 också hon på det tyska varvet Lurssen i Bremen. 22 knops marschfart med en toppfart på 25 knop. 155 meter lång.
5. Dilbar. Lurssen-byggda 156 meter långa Dilbar är mätt utifrån sina 15 917 bruttoton världens största yacht.
4. Dubai. Färdigställd 2006 av Platinum yachts, och är med sina 162 meter världens näst största privatägda yacht. Hon kan medföra en helikopter som väger 9,5 ton och två 10 meter långa tenderbåtar. Vid marschfarten 25 knop har hon en räckvidd på 7 400 sjömil.
3. Eclipse. Färdigbyggd 2010 på skeppsvarvet Blom + Voss i Hamburg och är med sina 164 meter världens nästa största superyacht. Ägaren är den inte helt okända ryska miljardären Roman Abramovich, som också äger det engelska fotbollslaget Chelsea.
2. Fulk Al Salamah. Fartyget är 164 meter långt, byggd år 2016 av Mariotti Yachts i hamnstaden Genua i italien.
1. Azzam är med sina 180,5 meter världens största superyacht, byggd av tyska Lurssen, det världsledande tyska skeppsvarvet som konstruerar och bygger stora superyachter. Trots längden och storleken kan fartyget med sina två vattenjetmotorer av gasturbintyp uppnå en toppfart på över 31,5 knop.

Helgens poddar