Annons

Annons

Skånsk gästfrihet

Brosarps_gastgifveri_534.png

Brösarps Gästgifveri – ett tidlöst gästgiveri på vackra Österlen – som är en mötesplats för alla

Gästgiveriet som är mer rätt i tiden än någonsin

På vackra Österlen ligger Brösarps Gästgifveri, där den äkta skånska gästgivartraditionen lever vidare. Här bjuds det på lokala delikatesser såsom vildsvin, skånsk speckeskinka och skånsk äggkaka. Hur det kom sig att Anders Cederberg, tidigare advokat, och hans dotter Hanna Cederberg bestämde sig för att ta över det anrika gästgiveriet är en lång historia, men rastlöshet liksom en nyfikenhet låg till grund för beslutet. 

Österlens landskap är med sina böljande backar, vidsträckta sandstränder, djupa skogar, öppna hedar och brusande vattenfall trollbindande. På ängarna där gullviva, mandelblom, hedblomster och backsippa blommar betar kor tillsammans med sina kalvar. De pittoreska boningshusen ramas in av stockrosor i vackra pastellfärger och vid kusten ligger fiskenäten utspridda. 

Alldeles vid porten till det vackra Österlen ligger Brösarps Gästgifveri. När man kommer in i restaurangen är det som att tiden har stått stilla. Gamla bruksföremål och tavlor, alla med Skåneanknytning, fyller de ockragula väggarna i rummet som även går i färgerna rött och grönt, vackra skånska allmogemöbler står utplacerade längst väggarna, inklusive ett stort änglaskåp, och stearinljusen sprider en varm känsla i rummet. 

Brösarps Gästgifveri med anor från 1684


Ett av porträtten som hänger i restaurangen är målad av den skånska konstnären Gerhard Nordström. Porträttet föreställer en man som utstrålar värme, trygghet och beslutsamhet. Det är Anders Cederberg som tog över gästgiveriet för 25 år sedan och som idag är dess vd. 

På Brösarps Gästgifveri lever den äkta skånska gästgivartraditionen vidare. I köket råder det full aktivitet. Här förbereds lokala delikatesser såsom vildsvin, skånsk späckeskinka och skånsk äggkaka med varmrökt fläsk och rårörda lingon. 

Råvarorna levereras till restaurangen via "Bondens skafferi" som inhandlar allt från lokala producenter. Därutöver plockas nässlorna till nässelsoppan i närheten av Brösarps backar, äpplena till äppelkakan kommer från Kivik, liksom cidern och  musten hämtas från Maglehem. 

Hur det kom sig att Anders Cederberg, som först arbetade som polis och sedan som  advokat och inte hade någon erfarenhet av att driva restaurangverksamhet, tog över gästgiveriet är en lång historia, men för att göra en lång historia kort var det hans förtidspensionering som låg till grund för beslutet. 

Annons

Annons

Hanna och Anders Cederberg


– Jag är till naturen en orolig själ! Jag vill alltid ha saker att göra och ett liv som förtidspensionär var därför inget som lockade. När gästgiveriet gick i konkurs såg jag min chans, säger han. 

Det var ett modigt beslut med tanke på att du inte hade någon erfarenhet av att bedriva restaurangrörelse.

– Ja, det var ett modigt beslut med tanke på att min erfarenhet av restaurangbranschen endast bestod i att vara en flitig besökare. Men, jag kommer från ett hem där mat och dryck betydde mycket. I min familj fanns både jägare och fiskare och vi fick därför tillgång till färsk sjöfågel, hare, krabba och hummer. Det var ett rikt och varierande matutbud som serverades på middagsbordet. Dessutom hade vi kokerska. 

I år är det 25 år sedan som din familj tog över Brösarps Gästgifveri. Vad har du för vision? 

– Brösarps Gästgifveri har funnits sedan 1684. Det är ett kulturarv som vi vill förvalta och utveckla. Vi strävar efter att gästgiveriet ska vara en mötesplats för alla. Det ligger i begreppet "gästgiveri". Det spelar därför ingen roll om du kommer i smoking eller i blåställ – alla är välkomna, till och med hundar. Brösarps Gästgifveri kommer aldrig att bli en fine dining club. 

Hanna Cederberg, som är dotter till Anders Cederberg, tog över som driftansvarig för elva år sedan. Det var inte alls planen, eftersom hon hade utbildat sig till lärare och bestämt sig för att inte arbeta inom hotell och turistnäringen. Men ödet ville annorlunda.

Enligt henne är den stora utmaningen att hantera den stora säsongsskiftningen. Under sommaren är det tre gånger fler gäster än under resten av året, vilket försvårar både planering och rekrytering. 

Nyckeln för att hantera den här utmaningen är enligt Hanna Cederberg att skapa olika slags reseanledningar till att besöka gästgiveriet. 

Ett av hotellrummen


– Gästigiveriet består inte bara av en välrenommerad restaurang och vinkällare utan även av en konferensanläggning, ett hotell med 34 rum och ett spa. Spat, som invigdes för sex år sedan av författaren Björn Ranelid, har särskilt bidragit till att fler gäster har besökt oss under vinterhalvåret.


Dessutom har Hanna Cederberg utformat flera olika paket. I paketet "Gourmet & vandringsweekend" ingår förutom två nätter, två middagar och två frukostar även picknick och karta med tips på de bästa smultronställena. 

– Friluftsturismen har ökat markant. Barnfamiljer liksom ungdomar och äldre vill uppleva Österlen till fots. Skåneleden och Backaleden går ju genom Brösarp och något av det vackraste som finns är att vandra ner till naturområdet Haväng och se landskapet öppna sig.  

För att locka fler turister poängterar Hanna Cederberg vikten av att förutom fånga upp trender även samarbeta med andra aktörer på orten. 

– Ju fler attraktiva ställen det finns på en ort desto sannolikare är det att folk besöker platsen. Om man bor här i en vecka är det troligt att man även vill äta på andra restauranger och därför tycker jag att det är viktigt att vi rekommenderar andra aktörer. Företagsandan här på Österlen upplever jag som god i den bemärkelsen att man tipsar om varandra. 

– Det har exploderat av nya initiativ som syftar till att locka turister till Österlen. Vi är bara i början, fyller Anders Cederberg i.

Andra initiativ som lockar tusentals besökare till byn varje år är Antikmässan och Moderna, som Anders Cederberg är initiativtagare till. 

– De här två initiativen är nyckeln till att vi har överlevt. Nu är jag med och förbereder Skånes matfestival, som jag har dragit igång tillsammans med Livsmedelsakademien i Malmö. Nästa år flyttar Grill-SM från Göteborg till Brösarp, så det kommer också att innebära en hel del publicitet och besökare.  

Det låter som att ni är fullt sysselsatta. Vad mer är på gång?

– Just nu har vi fullt upp med Bengtemölla Gård, som är en unik mangårdsbyggnad i två våningars korsvirke som uppfördes i mitten av 1700-talet och som ligger inbäddat i Brösarps backar. Där odlar vi sparris och vinrankor. Tanken är att gården ska bli en mötesplats för kultur och gastronomi. Vi har redan anordnat bröllop där och i höst kommer Sparbanken Syd att ha sin konferens på gården, avslutar Anders Cederberg. 

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Helgens poddar

Bildspel Världens 10 mest exklusiva superyachter

Plats 10. A. Listans enda motorseglare. 143 meter lång.
9. El Mahrousa. Veteranen i sällskapet. 146 meter lång. Toppfart 16 knop. Ursprungligen byggd 1865 av Samuda Bros i London.
8. Prince Abdulaziz. Byggd 1984 av danska Helsingor Vaerft. Tjänstgör som den kungliga yachten för Saudiarabiens kung Abdullah, som ärvde henne av kung Fahd. 147 meter lång, med en marschfart på 18 knop och en toppfart på 22 knop.
7. Topaz. Byggd 2011–2012 på det tyska yachtvarvet Lürssen. Ytterst lite är känt om fartyget, annat än längden 147,2 meter och att hon är den tredje största yachten som byggts på det tyska skeppsvarvet.
6. Al Said. Byggd 2008 också hon på det tyska varvet Lurssen i Bremen. 22 knops marschfart med en toppfart på 25 knop. 155 meter lång.
5. Dilbar. Lurssen-byggda 156 meter långa Dilbar är mätt utifrån sina 15 917 bruttoton världens största yacht.
4. Dubai. Färdigställd 2006 av Platinum yachts, och är med sina 162 meter världens näst största privatägda yacht. Hon kan medföra en helikopter som väger 9,5 ton och två 10 meter långa tenderbåtar. Vid marschfarten 25 knop har hon en räckvidd på 7 400 sjömil.
3. Eclipse. Färdigbyggd 2010 på skeppsvarvet Blom + Voss i Hamburg och är med sina 164 meter världens nästa största superyacht. Ägaren är den inte helt okända ryska miljardären Roman Abramovich, som också äger det engelska fotbollslaget Chelsea.
2. Fulk Al Salamah. Fartyget är 164 meter långt, byggd år 2016 av Mariotti Yachts i hamnstaden Genua i italien.
1. Azzam är med sina 180,5 meter världens största superyacht, byggd av tyska Lurssen, det världsledande tyska skeppsvarvet som konstruerar och bygger stora superyachter. Trots längden och storleken kan fartyget med sina två vattenjetmotorer av gasturbintyp uppnå en toppfart på över 31,5 knop.

Helgens poddar