Annons

Annons

Trevlig Midsommar!

Klockor534.png

Auktionens highlights: Rolex Cosmograph (utrop 380.000 kr), Rolex Submariner (utrop 100.000 kr och Heuer Autavia (utrop 90.000 kr)

"Din klocka säger vem du är"

Det finns inte många ting som väcker så mycket fascination som klockor. Och intresset visar inga tendenser på att avta. Tvärtom! Men, vad är det egentligen med klockor som fascinerar så? I helgen är det dags för uställningen “Important Timepieces” på auktionshuset Bukowskis och kanske hittar vi svaret där.

Klockspecialisterna Mikael Wallhagen och Tony Frank har båda arbetat med klockor hela sina yrkesverksamma liv.

Bukowskis båda klockspecialister, Mikael Wallhagen och Tony Frank.

– Min far och farfar var urmakare och de ägde en egen butik. Att arbeta med klockor låg därför lite i blodet, berättar Tony Frank.

Det som verkligen fick honom att stanna i branschen var när han snabbt fick åka in till butiken samma morgon som han skulle mucka från lumpen därför att hans far hade fått hjärtinfarkt.

– Därefter blev jag fast.

Annons

Annons

Extremt komplicerad klocka tillverkad i platina. Auktionens högsta utrop på 480.000 kr.

Mikael Wallhagen utbildade sig till urmakare vid urmakarskolan i Borensberg i Östergötland. Efter att ha varit butikschef i några år för en klockbutik i Stockholm hamnade han i auktionsvärlden.

Vad är det med klockor som lockar så?

– Samtidigt som klockan är en teknisk produkt är den även en accessoar. Vad du har för typ av klocka säger lite vem du är. En klocka berättar även mycket om sin samtid, vilket är otroligt spännande, säger Mikael Wallhagen.

I helgen samlas alla klockfantaster på Bukowskis, för då visas nämligen utställningen “Important Timepieces” innan det är dags för den stora auktionen nu på tisdag (den 16 maj). Temat är “åtråvärda samlarobjekt och unika vintage-exemplar”.

– Vi har riktat in oss på klockor som normalt sett inte finns i det vanliga flödet. Klockorna är gamla, unika och exceptionella på något sätt, säger Mikael Wallhagen.

Väldigt ovanlig klocka som sällan kommer ut på internationella auktioner. Tillverkad i kort serie med mekaniskt alarm och vattentät, från 1959.


Vad är det som gör en klocka exceptionell och åtråvärd?

– Ofta är det en modell som har en historik som är förknippad med en horologisk komplikation eller ett speciellt tillfälle. Klockan kan till exempel ha en ha en speciell provians som kunglig eller militär eller så förknippas klockan med en känd skådespelare eller film. Det är inte helt ovanligt att en klocka som inte var populär under sin tid blir populär långt senare. Ett exempel på en sådan modell är Rolex Explorer II som ofta bars av den amerikanska skådespelaren Steve McQueen. Klockmodellen sålde inte så bra i butikerna och därför tillverkades det inte heller så många exemplar av den. Idag är modellen mycket eftertraktad.

Finns det många samlarobjekt i Sverige?

– Det finns många intressanta klockor ute i byrålådorna, vilket hänger samman med tre faktorer 1) vi har förskonats från krig, 2) vi har ett bra klimat och 3) många har varit försiktiga med sina klockor, säger Mikael Wallhagen.

En mycket sällsynt Omega Speedmaster som har ett automatiskt urverk fast monterat i den boett som generell brukar vara till den manuella klockorna. Speedmaster är mest känd för att vara första klockan på månen.


Klockor som har ett auktionsvärde är ofta inte äldre än fyrtio år, berättar Mikael Wallhagen. Det beror på att armbandsuren började användas först efter första världskriget. Mellan de båda världskrigen var det både armbandsur och fickur som gällde, men efter andra världskriget var armbandsuret dominerande. Senast det var trendigt att samla på fickur var på 80-talet. Idag är det nästan uteslutande armbandsuren som samlarna är ute efter, vilket hänger samman med att pärmsamlandets tid är ute.

– Idag fokuserar vi samlandet på saker som vi kan ha framme i hemmet snarare än saker man lägger i byrålådan såsom mynt och frimärken. Fickuret har blivit något opraktiskt, eftersom man inte använder det som tidmätare längre. Jag tror faktiskt inte att det kommer bli populärt att samla på fickur igen, säger Mikael Wallhagen.

Tony Frank berättar att auktionen kommer att dra till sig många internationella intressenter.

– Fördelen med klockor är att de är enkla att skicka över gränserna. Det finns inte några restriktioner eller importförbud som det kan finnas för andra slags antikviteter.

Heuer har blivit väldigt populärt på senare år och just denna är i ett otroligt fint skick med originalband och den är nästan helt oanvänd.


Jakten på bra samlarobjekt pågår under hela året, berättar Tony Frank.

– Ibland får vi in objekten direkt från medvetna samlare, ibland hittar vi dem i dammiga byrålådor. Det är just det som är en del av charmen. Det är långt ifrån alla objekt som passerar nålsögat. Av 100 klockor kanske vi åtar oss att sälja 70 stycken på vår digitala auktion. Det är endast 5-10 stycken som auktioneras ut på vår stora auktion. Att hitta de här russinen är det som gör jobbet så roligt.

Om man har sparat ihop en slant och vill investera i en klocka, vad bör man tänka på?

– Då rekommenderar jag att man väljer ett starkt varumärke och en känd modell. Ett annat knep är att investera i ett bra exemplar i den lägre prisklassen istället för vad många tror – att investera i ett sämre exemplar i den högre prisklassen. Vi tror nämligen att det är de fina exemplaren som har den gynnsammaste prisutvecklingen, säger Tony Frank.

Hur behåller man värdet i en klocka?

– Ett tips är att behålla allt runt omkring såsom certifikat, instruktionsböcker och förvaringslådor. Sådant uppskattar en samlare. Förr insåg man inte det, men det gör man idag. Man bör även tänka på att behålla det mesta i original och inte byta ut delar i klockan.

Rolex Daytona lanserades 1963 och detta tidiga exemplar är från 1964. Att den är fullservad på fabriken ganska nyligen för en stor summa borde kännas tryggt för en köpare.


Efterfrågan på gamla och exklusiva klockor är större än efterfrågan på de moderna klockorna. Fördelen med ett kvartsur (batteridriven klocka) är att de har hög tidsprecision och att de är förhållandevis billiga i pris. Mekaniska urverk är känsliga för värmeskillnader och rörelser, men ändå betingar mekaniska klockor ofta ett högre pris än kvartsur.

– Känslan av att ha en exklusiv klocka är ofta det viktigaste för en klocksamlare. Om den går exakt eller inte är inte lika viktigt, säger Mikael Wallhagen.

Är klockor lika populära bland kvinnor som bland män?

–  Det är stor skillnad. Bland klocksamlarna är 90-95 procent män, men vi ser också att fler kvinnor köper vad som traditionellt sett kan beskrivas som manliga armbandsur. Generellt är de som samlar även intresserade av teknik och de intresserar sig därför inte enbart för klockans utseende, utan även för urverket och klockans speciella funktioner, säger Mikael Wallhagen.

Mikael Wallhagen och Tony Frank ser båda fram emot auktionen som de beskriver som “Skandinaviens främsta”. Därefter börjar jakten på nästa säsongs åtråvärda klockor.

Nyfiken på klockorna?

Se hela katalogen online här

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Realtid Helg testar racingkurs

Realtid Helgs John Bark drabbas av tävlingsinstinkt under racingkursen Formel Bil steg 1 på Linköpings Motorstadium. Missa inte hans bilder från en fartfylld dag!
Under förmiddagen drillas vi av instruktörerna KG och Jonas.
Enkelt i klassrummet när KG förklarar. Som bortblåst i bilen på banan!
Rödvit kajak på hjul. Garanterat snabbpaddlad!
Känns bättre med overallerna på. Nu ser vi i alla fall ut som proffs!
Uppställning team-vis vid respektiva bil. Jag tillhör gröna stallet.
Än är inte lektionen över! Det är mycket man ska komma ihåg innan man tar plats i formelbilens sittbrunn.
En vänskaplig selfie innan striden om hundradelar och noslängder tar vid.
Ingen vanlig Volvo. Ingen dussinförare heller; KG visar vägen.
Ledarbilen har lämnat banan. Nu ökar farten. Och adrenalinet!
En bil man ofta ser baken på: Ariel Atom 3.5.
Varmt! Man sitter granne med svansmotorn. Och trångt. Det är inte sittkomforten som säljer in det här konceptet.
Till skillnad från Formelbilarna är Ariel Atom reggad för vanlig landsväg.
Om någon snurrat eller hamnat utanför banan får Volvon rycka ut.
Nervositeten börjar släppa, förmiddagens teorilektion kommer (hjälpligt) tillbaka.
The Arial är ett spjut. Låter bra också.
Sitter sexpunktsbältet tillräckligt tajt? Det är svårt för föraren att manövrera i sittbrunnen. Teamen hjälper varandra att komma i och ur.
”Gröna teamet” på väg in till förarbyte.
Glöm högerregeln! Disciplinen är hård, ingen släpps ut på banan när lopp pågår.
Greppet är väldigt bra. Tills det börjar regna …
Nu djävlar ska det tävlas!
Arialen vaktar så att ingen tjuvstartar.
Många hjälmar har GoPro-fästen. Det blir säkert livligt refererad filmvisning i många hem senare på kvällen …
Bilarna är inte bara snygga och snabba. Det är extremt kul att köra också! Och lärorikt.
Sa de 200 knyck? Känns som 250! Minst! Särskilt när kurvan närmar sig.
Tyvärr blev det ingen prispall för mig. Men jag skämde inte ut mig. Och jag körde inte av banan. Av: John Bark

Helgens poddar

Helgens poddar

Bildspel Världens 10 mest exklusiva superyachter

Plats 10. A. Listans enda motorseglare. 143 meter lång.
9. El Mahrousa. Veteranen i sällskapet. 146 meter lång. Toppfart 16 knop. Ursprungligen byggd 1865 av Samuda Bros i London.
8. Prince Abdulaziz. Byggd 1984 av danska Helsingor Vaerft. Tjänstgör som den kungliga yachten för Saudiarabiens kung Abdullah, som ärvde henne av kung Fahd. 147 meter lång, med en marschfart på 18 knop och en toppfart på 22 knop.
7. Topaz. Byggd 2011–2012 på det tyska yachtvarvet Lürssen. Ytterst lite är känt om fartyget, annat än längden 147,2 meter och att hon är den tredje största yachten som byggts på det tyska skeppsvarvet.
6. Al Said. Byggd 2008 också hon på det tyska varvet Lurssen i Bremen. 22 knops marschfart med en toppfart på 25 knop. 155 meter lång.
5. Dilbar. Lurssen-byggda 156 meter långa Dilbar är mätt utifrån sina 15 917 bruttoton världens största yacht.
4. Dubai. Färdigställd 2006 av Platinum yachts, och är med sina 162 meter världens näst största privatägda yacht. Hon kan medföra en helikopter som väger 9,5 ton och två 10 meter långa tenderbåtar. Vid marschfarten 25 knop har hon en räckvidd på 7 400 sjömil.
3. Eclipse. Färdigbyggd 2010 på skeppsvarvet Blom + Voss i Hamburg och är med sina 164 meter världens nästa största superyacht. Ägaren är den inte helt okända ryska miljardären Roman Abramovich, som också äger det engelska fotbollslaget Chelsea.
2. Fulk Al Salamah. Fartyget är 164 meter långt, byggd år 2016 av Mariotti Yachts i hamnstaden Genua i italien.
1. Azzam är med sina 180,5 meter världens största superyacht, byggd av tyska Lurssen, det världsledande tyska skeppsvarvet som konstruerar och bygger stora superyachter. Trots längden och storleken kan fartyget med sina två vattenjetmotorer av gasturbintyp uppnå en toppfart på över 31,5 knop.

Helgens poddar