Finans Nyhet

Google utmanar Facebook

Publicerad

Google OpenSocial ska locka Facebooks hobbyprogrammerare att jobba för konkurrenterna.

Google förlorade budstriden. Microsoft köpte 1,6 procent av Facebook för 1,5 miljarder kronor och kan börja kommersialisera allt som sajtens kreativa hobbyprogrammerare utvecklar med Facebooks öppna gränssnitt.

Som svar lanserar Google i morgon sin egen nätverkssajt OpenSocial, med ett öppet gränssnitt för programmerarna, precis som på Facebook.

– Det handlar om att göra webben mer social, om hur du kan få med dig dina vänner till andra sajter, säger Googles produktchef Joe Kraus.

Annons

Google vill locka över Facebooks många självutnämnda kodare med möjligheten att få se sina alster på andra sajter än Facebook.

– Sedan flera månader har vi kontaktats av andra sajter som vill att vi ska anpassa våra tilläggsprogram åt dem. Det har inte varit möjligt. Med Opensocial kan det vi gör användas på andra sajter, säger Ali Partovi, chef för Facebook-finessen iLike, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Till att börja med har Google rekryterat Linkedin, ett Facebook för karriärister, och det egna Orkut. Nätverken Hi5, Friendster, Plaxo och Ning är också med.

Annons

Vem som helst ska kunna sätta ihop och bygga in egna program från alla dessa sajter i sin egen hemsida.

Databasjätten Oracle och Salesforce.com, ett börsnoterat produktbolag inom CRM som grundades av en avhoppare från Oracle, backar upp Googles motattack mot ärkerivalen Microsoft.

När det gäller att låta användarna programmera egna annonser har Google alltid legat före Facebook. Med funktionen Google Adsense kan Facebooks programmerare tjäna pengar med riktade annonser i sina tilläggsprogram på Facebooks egen sajt.

Annons

Facebook går till motattack. Med en cookie, en liten fil som registrerar användarens identitet och preferenser, ska Facebook kunna presentera riktade annonser också på sajter utanför Facebook. Den som registrerat sig som användare av Facebook har redan godkänt villkoren.

Den 6 november ska Facebook presentera sin nya reklamstrategi.

Annons