Finans Nyhet

Google satsar på reklam i spel

Publicerad

Efter en ihärdig ryktesflora är det nu officiellt. Google ger sig på att sälja reklam i spel.

Google har köpt San Francisco-bolaget Adscape Media som specialiserar sig på teknik för att sälja annonser till dataspel. Enligt Red Herring, affärstidning specialiserad på teknologi, är dealen värd 23 miljoner dollar.

För snart ett år sedan köpte Microsoft mediebyrån Massive Inc. för närmare 200 miljarder dollar. Ett par månader senare satsade Intel en massa pengar i konkurrenten IGA. Jämfört med dessa båda bjässar är Adscape en mindre aktör i branschen.

Adscape har tagit fram produkten AdverPlay, ”världens första dynaiska in-game reklamtekonologi”, men också produkter som låter spelare kommunicera via sms eller e-mail.

Annons

Att spelreklamföretag placerar reklam i populära spel är en stadigt växande marknad som förväntas tiodubblas till 2011.

Google är hemlighetsfulla med detaljer kring affären, som den exakta köpeskillingen och hur annonserna kommer att vara utformade.

Bransch-förståsigpåare spekulerar nu i om detta kommer att leda till att Google kommer att erbjuda paketmöjligheter för annonsörer att nå nätanvändare, spelfantaster, radiolyssnare och mobilägare.

Annons

I ett meddelande säger Bernie Stolar från Adscape:

”Vår uppgift på Adscape har alltid varit att gynna spelet som utvecklas och att hitta nya sätt att möjliggöra för spelet att fortsätta så att andra kan avnjuta det.” och forstätter med att hylla Google för att de ”hajar grejen”.

Stolar har tidigare varit vd på Sega samt arbetat för Atari och Sony Computer Entertainment American (SCEA).

Annons

Annons