Helg Helg

Realtids affärslunchindex: Sturehof

FinrummetFinrummet
Publicerad

På efterfrågan från våra läsare skapar vi nu Realtids affärslunchindex. Vi testar affärslunch på olika restauranger enligt fem kriterier.

Naturligt nog känns det inte som om samma kriterier gäller för en bra affärslunch som för kvällsrestaurang. Vi utgår från att en affärslunch handlar om att initiera en affär, diskutera en viktig fråga eller bara nätverka. Samtalet är alltid i centrum på en affärslunch. Maten ska vara god och stödja mage och hjärna men inte ta för mycket plats på scenen. 

 

REALTIDS AFFÄRSLUNCHINDEX – STUREHOF

SAMMANVÄGT INDEX: 96,3

Vårt första nedslag för affärslunch blir svårslaget. Nästan svårt att analysera ett besök på en sådan institution. Sturehof blir varje år utvald som kandidat i Kockarnas Krog trots att de inte är en Michelinrestaurang eller fine dining och det förstår vi varför. Helt enkelt affärslunchernas affärslunch. Här pratar vi om en närmast perfekt upplevelse. 

Annons

1. Service: 98 procent 

Naturligt nog attraherar Sturehof de bästa servitörerna och flera har arbetat där sedan många år. Det vet de om och de är roliga om du vill, eller diskreta om du hellre vill det. Servis handlar om rutiner som sitter och en känsla för feeling. En restaurang som år ut och år in verkligen har det bästa klientelet och levererar på topp sätter stilen. Det känns internationellt men ändå på ett diskret svenskt sätt. Jackorna i olika grader gör sitt till eftersom det är så tydligt vem som är servitör och det odlar kanske en yrkesstolthet som är svår att ta miste på. Bokningen är sjukt snabb, personlig och bra, de vet alltid vem du är om du är där ofta och med antalet bord är Sturehof alltid flexibla. Det är ofta fullt men man kan ändå komma spontant och få ett bord. Det är alltid rent och snyggt på bordet och notan kommer blixtsnabbt.

2. Miljö ljud och ljus: 95 procent

Det är ljust på Sturehof. Det är ett behagligt ljust ljus som gör att du ser den du äter med och det gör också Sturehof till Stockholms bästa plats för mingel. Här träffar du ju alltid folk du känner och vem vet, det kan alltid leda till fler affärer. Det är någon unik akustik, det lyckas vara rätt stökigt och ändå är det skönt att prata här. Sittgrupperna i soffan har långt avstånd till nästa bord och de platserna kan man ju be om vid extra konfidentialitet. Trevligt är att äta ute i hallen till Sturegallerian för ytterligare stök och mingel. Baren där har en fin känsla. Och ja uteserveringen på sommaren behöver kanske inte nämnas. I bästa solläge. Utsikten är inte mot vackra Stockholm, dock mot Stockholms vackra människor…

3. Mat – och dryck: 98 procent

Ingen annanstans finns det så många svenska klassiker i modern tappning som här. På något sätt lyckas de alltid hålla kvalitet med undantag för ett par perioder som varit sämre. Här äter du från samma meny som vid middag – skulle du ha internationellt besök så finns väl inget bättre ställe än här då det finns Sturehofs assietter. En sammanfattning av svenska klassiker i små portioner. Passar med öl och nubbe såväl som med vin. Vill man sedan äta en enkel lunchrätt, svenska klassiker eller piggvar på benet så finns allt.

Annons

Att Sturehof har tillgång till egen fiskmarknad märks och på grund av omsättningen kan man med full säkerhet äta allt från aborre till riktigt färsska ostron. På senare tid kan jag ändå känna att vi ser lite modernare upplägg, några nya smakkombinationer och ändå en och annan överraskning. Allt detta känner ni säkert väl till men man vill ju ändå ha ett benchmark när vi letar andra platser att gå till. När man ska gå ut tänker man gärna. Sturehof – eller något annat idag? Det går ju dock inte gå hit jämnt, det blir för tokigt. 

Och var annars finner du liksom i Paris ett ypperligt bra lagrat Bourgogne på glas? Med vacuumpumpen Coravin har sortimentet på glas utökats starkt. Många lite finare viner finns på glas och det är vi ju ute efter vid lunchtid. Min rekommendation är att alltid fråga efter sommelier eftersom de har lite spännande saker som inte står på menyn. Det är svårt att hålla viner på glas men med den omsättning Sturehof har blir det bra. Och just nu har man också satsat lite mer på naturviner. På den alkoholfria sidan tycker jag möjligen att jag saknar spännande drycker och hoppas på lite utökat sortiment av icke söta drycker.

4. Paraphernelia: 100 procent

Sturehof är ändå inrett på 90-talet. Man blir ändå imponerad hur skön inredningen ändå är. Klassisk Shakerstil i svagt turkosgrönt, glas och mässing och jag älskar hur krokarna för kläder är invävda i inredningen. Det känns bra att veta var man har sin kappa. Missa inte inredningsdetaljerna i mässing.  

Annons

Den klassiska kaviarröran till hårt bröd är också beroendeframkallande och har överlevt alla tidsåldrar, må den fortsätta leva. Vill också lyfta fram att den är vitlökslös. Jag kommer återkomma till detta men en god och bra affärslunch bör inte innehålla vitlök överhuvudtaget. Det är både otrevligt för kollegor och för dig själv att lukta vitlök när du kommer tillbaka från dagens lunch, eller hur?

5. Prisvärt: 85 procent

Jo det är dyrt, men det är också bäst. Vi skulle säga att det finns några konkurrenter numera. Men det är ändå bäst.

Och nu ska vi se, vad kan vi månne få för kritik för denna alldeles för positiva artikel. Hör av er om ni har några invändnigar mot kungen på affärslunchhimmeln.

Vi är tacksamma om du kan ta dig två minuter till att svara på ett par frågor om dina affärsluncher. Enkäten hittar du här>>

 

 

 

 

Realtids affärslunchindex – Så här vägs olika kriterier

1. Serviceperfektion

För en gångs skull sätter vi nu detta före maten. Servicen ska vara top-notch och snabbhet blir extra viktig. Vid lunch står vi ut med en mer snorkig hovmästare eller stressad servitör om maten kommer snabbt och är helt korrekt enligt beställning. Vi har nämligen inte tid att vänta på något som blev fel. Med en viktig affärspartner mittemot och ofta ett pressat tidschema till nästa möte finns inte tid att lyssna på långa utläggningar om var fågeln kommer från eller hur man odlat egna rädisor. Kontakten med servis är trevlig men vid lunch finns det dessvärre inte tid för sådant – och en erfaren servitör vet detta. Tappar vår viktiga kund sin sked på golvet så ska servitören se detta omedelbart. Kanske inte så svenskt, men ack så viktigt.

Bokningen ska vara enkel att göra och gå snabbt. Ett plus är om det går att slinka in utan bokning. 

Notan ska gå snabbt och det är ingen nackdel om den kommer utan att du bett om den. Trevligt är om den kommer in med en chokladbit eller annat gott sött att minnas.

2. Miljö – ljud, ljus och design

Vid klassisk brasserilunch ska stämningen vara härlig och stökig men det får inte vara dålig akustik så man inte hör vad den andra säger. Ofta har det mer med rummets design att göra. Musik är absolut katastrof, det är närmast omöjligt att luncha med musik i bakgrunden.

Avstånd mellan borden för att kunna prata om konfidentiella ämnen är ett måste. För att du ska kunna se din samtalspartner är ett behagligt men starkt ljus viktigt. Lite dämpat är absolut fantastiskt när det gäller att dinera men mindre bra vid lunch. Vi ger också extra stilpoäng för vacker utsikt och att kunna se säsongen utanför. 

3. Mat – och dryck

Att maten är god är alltid viktigt och utförandet ska gärna vara stramt och snyggt, serverat på en och samma tallrik. En väg att gå är klassisk svensk husman, särskilt om du har internationella besök. Dock kan husman bli otroligt tung, vi ska ju ändå prestera mitt på dagen. Därför ser vi gärna att rätten är moderniserad och att grönsaker och rotfrukter tar större plats. Vi vill ju inte somna vid konferensbordet senare på dagen och nuförtiden tänker de flesta på hälsan.

En dagens rätt är det snabbaste för gästen och det bästa och ur hållbarhetsperspektiv, en riktig kretsloppsgärning för köket. Köper du in anka till kvällen kan konfiterade anklår vara en grym lunch. Och så vidare. Det är förstås bra om det finns variation på rätterna så det alltid finns en kött, fisk, grönt och alltid sallad på menyn. Ett plus är restauranger som också har några lyxigare rätter eller hela kvällsmenyn tillgänglig. På franskt manér får det gärna finnas en liten trerätters eller möjlighet att beställa små förrätter och desserter. Kolhydrater är rätt viktigt för prestationen så brödkorgen får gärna betona flera grövre bröd och mycket hårt. 

Vi vill slå ett slag för utbudet på dryck. De flesta i Sverige dricker ramlösa eller vatten vid lunchen. Lunchen är inte restaurangens största intäktskälla och vi bör kunna unna oss att vara lite kontinentala och dricka ett glas gott vin tillsammans med vår kund. Utbudet av fina alkoholfria drycker ökar annars verkligen. Restaurangen är värd att tjäna lite pengar på ditt möte som förhoppningsvis genererar bra affärer och en lunch med vatten blir för dem oerhört dålig business. Låt oss kosta på oss att beställa något gott att dricka till maten, oavsett om det nu är med alkohol eller utan.

4. Paraphernalia – diverse

Älskar detta amerikanska ord som betyder lite av varje eller något som sticker ut. I denna kategori tar vi upp det där lilla extra som gör att vi gillar just det här stället. Det kan vara vacker konst på väggarna, en supersnygg toalett eller varma handdukar. Det där du minns. You name it!

5. Priset

Även om pappa betalar så är det viktigt att det inte är onödigt dyrt i förhållande till kvalitet. En riktigt toppenupplevelse kan vara dyr men då också leverera mer än priset. Och tvärtom. Dyrt och dåligt är tyvärr förekommande.

Annons