Annons

Annons

nordea-macleod.jpg

Ewan Macleod – som tidigare ansvarade för Royal Bank of Scotlands digitala omgörning – delar chefsposten för avdelningen Digital group med Poul Raaholt som också varit chef för Group IT på Nordea.
Ewan Macleod är en av två chefer som leder Nordeas nya digitalenhet Group Digital. Foto: Arto Alanenpää/Wikimedia Commons och Pressbild

"Finns stor digital expertis i Norden"

På 90-talet var han framgångsrik internetentreprenör i London. Nu har han flyttat till Köpenhamn för att leda Nordeas gigantiska IT-satsning. "Vi måste tala direkt till fintech-branschen", säger han.

Nordeas vd Casper von Koskull aviserade i juli 2016 att bankens gamla IT-system ska uppgraderas för cirka tio miljarder kronor de kommande åren. 

Som ett led i den satsningen startades för drygt ett år sedan nya enheten Group Digital som ska driva bankens digitala förnyelse och fungera som en samlande länk för hela koncernen på detta område.

Ewan MacLeod – som tidigare ansvarade för Royal Bank of Scotlands digitala omgörning – delar chefsposten för Group Digital tillsammans med Poul Raaholt som bland annat varit chef för Group IT på Nordea.

Annons

Annons

"Gillar livsstilen"

Realtid.se fick en exklusiv intervju med skotten Ewan MacLeod. I sin chefsroll på Nordeas Köpenhamnskontor är han bland annat involverad i bytet av bankens grundläggande infrastruktur, så kallad "core banking".

Målet är att bryta eller åtminstone minska Nordeas teknikarv eller "tech legacy" – ett problem som uppkommer när system läggs till system under många år, vilket gör dem trögrörliga.

Ewan Macleod har sedan länge arbetat med digitalisering på olika sätt. I sin ungdom på 90-talet var han internetentreprenör i London.

– Jag gillar den livsstilen och kodar fortfarande. [Skriptspråket] php är mitt "favoritspråk", säger han skrattar.

Ewan MacLeod startade tillsammans med en vän en internet-startup som byggde forum och chattrum åt brittiska bolag som använda den då nya online-tekniken internt.

– Jag var en total nörd på den tiden och använda uppringningsmodem och såg konsultmöjligheter. Jag sa till företag att jag kunde skapa infrastrukturen och mjukvaran samt moderera och kontrollera dessa forum, berättar han.

Dotcom-kraschen kom som en chock

I slutet av 90-talet började startupen göra vinst – men då kom plötsligt dotcom-kraschen som sände chockvågor in i dåtidens techbransch.

– Vi blev väldigt överraskade. Kund efter kund ringde och sa att de inte kunde betala för vår tjänst längre – trots att vi hade kontrakt med dem. Vi var i chock. All vinst försvann på en vecka. Samtidigt var vi ändå väl förberedda eftersom. Vi hade intjäning från kunder och hade inte bara förlitat oss på aktiespekulation.

Ewan MacLeods startup gjorde trots det inte vinst på ett helt år – men överlevde ändå krisen. Han bestämde sig för att nischa och skala ner bolaget till att enbart syssla med att moderera och kontrollera forum och chattrum under några år.

Byggde tjänst för nattklubbar

En bit in på 00-talet avvecklade han dock sin startup för att utveckla en ny tjänst för nattklubbar. Lösningen gjorde det möjligt för nattklubbsbesökare att skicka sms som projicerades, för allmän beskådan, på biodukar intill dansgolv.

– Jag var ung på den tiden och gick ofta ut och insåg att många uteställen huserade i gamla biografer med intakta biodukar. Det var så jag fick idén och det blev till min förvåning en omedelbar succé, minns Ewan MacLeod som sålde tjänsten till klubbar runt om i Storbritannien.

Pendlade två timmar – enkel väg

De senaste åre har han arbetat som IT-konsult i London. Senast ledde han Royal Bank of Scotlands digitala omgörning. Men i december flyttade han till Köpenhamn och tillträdde sin chefstjänst på Nordeas digitala enhet.

– Bankens storlek liksom möjligheterna till att bidra till dess digitala transformation lockade mig, säger Ewan MacLeod.

Han har tagit med sig hela sin familj till Köpenhamn och "älskar redan staden".

– I London pendlade jag två timmar varje dag till jobbet, enkel väg. Jag såg aldrig barnen förutom på helgerna. Så det var verkligen ingen drömtillvaro.

Likheter med Skottland

Ewan Macleod tilltalas också den skandinaviska livsstilen.

– Jag är skotte från början och ser många likheter mellan den skotska och skandinaviska kulturen. Dels i direktheten, men också i hur man behandlar varandra. Det är civiliserat och man har omtanke om sina medmänniskor. Det finns också tid att samtala här.

I London är alla "superstressade" och ingen hinner prata någon längre stund, säger han.

– Det är en massiv stad och alla är väldigt anonyma. Så för mig har det alltid varit underbart att gå genom centrala Oslo eller Stockholm som jag besökt regelbundet genom åren. Det påminner om livet i Skottland, konstaterar Ewan Macleod.

Letar finanslösningar

Som en av två chefer för Nordeas Group Digital tittar Ewan MacLeod mycket på nya finansiella tjänster.

– Vi måste tala direkt till fintech-marknaden och titta på samarbetsmöjligheter. Historiskt sett har vi dock inte varit så öppna för partnerskap. Men fintech-bolag har fenomenal innovationsförmåga och kan agera snabbt, medan det tar längre tid för oss, säger han.

I en färsk intervju med Realtid.se menar dock IT- och finansexperten Åke Freij på IBM att svenska banker varit sena på bollen i den senaste teknikvågen. Det slås också fast i en ny PWC-rapport . Men Ewan MacLeod håller inte med om det.

– Vi har de senaste åren sett fantastiska innovationer inom till exempel mobilbetalningar, såsom Swish i Sverige och Vipps i Norge, säger Ewan MacLeod och fortsätter:

– Men som en storbank är vi hela tiden tvungna att vara på tårna så att vi kan utveckla de rätta teknologierna och de rätta tjänsterna för våra kunder snabbt. Vad vi insett är att vi inte behöver göra det här på egen hand; det finns en framväxande ekosystem av finansiella tjänster som vi kan ansluta oss till.

Samarbeten med fintech-startup

Han pekar också på att Nordea närmat sig fintech-scenen genom hubbar. Förra veckan presenterade banken ett officiellt samarbete med Stockholm fintech hub, vilket Realtid.se berättat.

Sedan tidigare har banken också närvaro på norska motsvarigheten Factory i Oslo. Banken har dessutom startat ett accelerator-program för startups i Helsingfors och Stockholm.

Målet är att bygga upp ett startup-nätverk för att hitta så många samarbetspartners så möjligt, enligt Ewan Macleod som räknar med flera fintech-investeringar under året – men troligen inga förvärv. I fjol gick Nordea bland annat in i norska sparappen Spiff, svenska betaltjänsten Betalo och finska hälsoappen Fjuul.

Varför har Norden blivit så framgångsrikt inom finanslösningar, tror du?
 
– Det finns stor digital expertis i regionen med många duktiga ingenjörer, tack vare bra utbildningssystem. Men också för att det startats flera stora mobil- och telekombolag i Norden såsom Nokia och Ericsson. Många startup-grundare kommer från den typen av bolag.
 
Den brittiska fintech-marknaden är dock fortsatt mycket större än den nordiska och att reursstarka amerikanska investerare söker sig i första hand dit, enligt MacLeod.

Han tror ändå att den nordiska fintech-sektorn har kapacitet att konkurrera globalt tack vare sin starka ingenjörsbas och regionens många dedikerade startup-entreprenörer.

Många nya regleringar

En stor utmaning för Ewan Macleod och Group digital-teamer är de många EU-lagar som implementeras under nästa år. En av de mest uppmärksammade är EU:s nya betaltjänst-direktiv PSD2.

Det innebär i huvudsak att bankkunder äger sin konto- och transaktionsinformation och att banker, under vissa omständigheter, måste dela sig av den datan till så kallade tredjeparts-aktörer, exempelvis fintech-startups.

Ewan MacLeod välkomnar den nya lagen och tror att den leder till en ny flora av finanstjänster och ökad innovationstakt, då många startups kommer att försöka slå mynt av kunddata.

Finns det några risker med att dela med sig av sin kontoinformation?

– Det är utanför mitt område. Men jag vet att vi gör alla ansträngningar för att se till att det är säkert och har alltid de bästa säkerhetsexperterna.

En annan omdiskuterad kommande lag är EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) som ersätter datakyddslagen (PUL) och implementeras nästa år. Den medför bland annat banker måste radera all kundinformation och kunden kräver.

Man har alltså rätt att bli bortglömd. Nu pågår ett intensivt arbete på Nordea för att se till att banken är compliant på detta område, enligt Ewan MacLeod

Måste jobba kombinerat

Han betonar att det är viktigt att jobba med lagar och innovationer kombinerat – och inte separat. 

– Vi får inte heller bara titta på nordiska eller europeiska regleringar, utan globalt. En ny tjänst som till exempel introduceras i Singapore kan lätt replikeras och tas in i Norden. Så vi måste se regleringar ur ett globalt perspektiv, säger Ewan MacLeod.

Han lyfter fram bankens projekt "Open banking" som ett exempel på ett digitalt och regulatoriskt helhetsgrpp. Nordea har bland annat lanserat en utvecklarportal som ska göra det enklare för fintech-bolag att interagera med Nordeas system. Hittills har 600 utvecklare anslutit sig till plattformen, berättar Ewan Macleod.

Vill inte kommentera flytthot

Han vill inte kommentera hur Nordeas eventuella flytt av sitt huvudkontor från Stockholm påverkar bankens digitala satsningar. Han framhåller dock "alla digitala aktiviteter är distribuerade i hela Norden".

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons