Finans Nyhet

Ett rum bortom tid

Publicerad

Från Blondie-pop till världens fotogallerier. Greg Zap kommer till Sverige.

Fredagstävlingar

På onsdag släpps This is England ´86 på dubbel-dvd, och vi har fem ex. I den hyllade tv-serien återbesöker regissören Shane Meadows huvudkaraktärerna från långfilmen This is England – Shaun, Woody och Lol – tre år senare. Vi befinner oss i 1986, en tid då fotbolls-VM hölls i Mexico, Chris de Burgh var listetta och 3,4 miljoner var arbetslösa i Storbritannien. När Shaun avslutar sitt sista prov i skolan inser han att han måste finna sin egen väg i livet. Hans vänner Woddy, Lol, Smell, Gadget och Meggie letar likaså efter kärlek, skratt och jobb.

Vad heter bandet som gjorde låten This is England?

1. The Jam.

Annons

X. Madness.

2. The Clash.

Filmen Lymelife är baserad på regissören Derick Martinis erfarenheter från barndomen. Lymelife är berättelsen om den 15-årige Scotts uppväxt i förorterna på Long Island. Medan Scott är upptagen med sin allra första kärlek, ser han sina föräldrars och grannarnas relationer sakta brytas ner när de försöker hänga med i förväntningarna och tidsandan under 70-talet.

Annons

Den kritikerrosade Lymelife är en snygg ensemblefilm, med rosade skådespelarprestationer av namn som Alec Baldwin och Kieran Culkin. Martin Scorsese är verkställande producent. Tävla om sex ex: tre vardera på blu-ray och dvd.

Coffee’s for closers heter en känd monolog som ofta används vid auditions och tävlingar. Den skrevs för Alec Baldwin, men till vilken film?

1. Glengarry Glen Ross.

Annons

X. The cooler.

2. State and Main.

Paranormal activity 2 släpps på blu-ray och dvd den 23 mars, och innehåller förutom bioversionen även en förlängd version av Tod Williams rosade skräckfilm. Daniel och Kristi har just kommit hem med sin nyfödda baby när de börjar hemsökas av en demon. Familjelyckan trasas sönder och deras liv blir till en mardröm de inte kan fly från. Övervakningskamerorna i familjens hus fångar skräcken på bild.

Realtid.se har fem ex av blu-ray-utgåvan som även innehåller en dvd. Förstapristagaren får även förra filmen, Paranormal activity, som är en av de mest inkomstbringaande filmerna någonsin, jämför med utgifter.

Vem regisserade den första Paranormal activity-filmen?

1. Rob Zombie.

X. Oren Peli.

2. George A. Romero.

Willie Nelson har kallat Kimmie Rhodes ”en oupptäckt superstjärna” och de har till och med gjort en duett-cd ihop. Hennes låtar har spelats in av artister som Wynonna Judd, Trisha Yearwood, Amy Grant, Peter Frampton, Waylon Jennings, Mark Knopfler och Emmylous Harris.

På onsdag släpps Texasbaserade Kimmie Rhodes nya cd dreams of flying där hon kompas av musiker som vi hört med Bob Dylan, Eagles och The Dixie Chicks. Realtid har fem ex att tävla om.

Kimmie Rhodes var i Stockholm för en konsert i september 2008. Vem var hon uppvärmare till?

1. Steve Earle.

X. Emmylou Harris.

2. Willie Nelson.

Finska Wentus Blues Band har spelat in sin nya cd Woodstock i just Woodstock, NY i The Band-medlemmen Levon Helms studio. Som producent tog de med sig Clas Yngström från Sky High. Låtarna har de skrivit själva, någon har de fått från Yngström och från Creams legendariske textskrivare Pete Brown. Inte illa för ett gäng finska bluesfans som startade ett band i den finska småstad Kokkola i mellersta Finland för tjugotalet år sedan.

Fem cd står och väntar.

Häromåret kom en dokumentär om Wentus Blues Bands 20-årsjubilem, som nominerades till Jussi, den finska motsvarigheten till Guldbaggen. Vilken av dessa kända artister medverkade inte på jubileumskonserten?

1. Mick Taylor (ex-Rolling Stones).

X. Kim Wilson (The Fabulous Thunderbirds).

2. Peter Green (ex-Fleetwood Mac, John Mayall´s Bluesbreakers).

Maila rätt svar till offbeatworld [snabel-a] hotmail.com senast onsdag 23 mars 2011 kl 15. Ange This is England, Lymelife, Paranormal, Kimmie eller Wentus. Ange önskat format där så krävs, och glöm inte din adress.

Fredags-Kangas

Let me take your photo. En snärtig power pop-singel och minihit i New York 1979.

Passande titel, då kompgitarristen Gregory Crewdson skulle gå vidare till att ”get the knack” som fotograf och ha en mycket framgångsrik karriär. I morgon lördag öppnar den stora utställningen In a lonely place i Galleri 3 på Kulturhuset och visst finns det power i Crewdsons bilder. Dock inte lika rakt i nyllet som ett vådligt riktat power chord, hans fotografiska konst är lite mer smygande, molande än så.

Crewdson gör avancerade iscensättningar i sina fotografier. Mängder av tid och research läggs ner innan fototillfällena. Som ofta sker på så kallade soundstages för film och tv, med uppbyggda rum och scenerier, mängder av rekvisita och människor som ”agerar”.

Att de agerar är dock en sanning med modifikation. Det handlar om frysta ögonblick. Ett rum bortom tid.

Den blodiga steken står på middagsbordet. Bakom kvinna och pojken smälter isen i en drink på köksbänken, och virke för hundratals till på den välfyllda drinkvagnen.

En annan kvinna, i ett hotellbadrum. Hon blöder från underlivet. Hotellrubbet är skabbigt, kläderna utslängda på golvet. I spegeln ser vi att hennes väska är fylld med pillerburkar.

Ett hus står i lågor. Längs de vildvuxna järnvägsspåren går människor med oroliga alternativt förkrossade miner.

I ett annat fotografi har ett hus brunnit ner till grunden och det enda som återstår är förkolnade rester. På gatan en man med kundvagn och en vagnfull räddade tillhörigheter. En rökskadad tv-apparat, en svedd uppsyn.

Andra bilder föreställer flickor och kvinnor. Omkullvälta leksaker bakom det slitna huset, och i en buske syns rester av den där polisavspärrningstejpen vi känner igen från otaliga tv-program och filmer. Vad är det som hänt?

Den amerikanska drömmens mörka sida. Och de skavande ekon som uppstår när populärkulturen möter det djupskildrande eller dokumentära tänkesättet.

Fotografierna är uppblåsta till en så ofantlig storlek att du som besökare kan vandra rakt in i deras scenarion. Små detaljer träder fram som aldrig skulle gå att reproducera i en fotobok.

På senare tid har Gregory Crewdson också alltmer närmast sig det dokumentära. I ett angränsande rum visas svartvita foton från hans besök i den italienska filmbyn Cinecittà. Men naturligvis kan Crewdson inte låta bli att slänga in foton som är arrangerade. Frågan gnager: vad är verklighet, vad är fiktion?

När The Speedies var som hetast i New York producerade Blondies trummis Clem Burke deras musik. De spelade de ofta på ställen som Max´s Kansas City. Publiken brukade slänga frukostflingor på bandet, som hade en låt som hette We wanna be your breakfast cereal.

Jag tror inte det skulle uppskattas om Realtids läsare gick omkring och slängde en massa flingor på Kulturhuset. Men ni kan ju alltid kalla Gregory Crewdson för Greg Zap, som var hans artistnamn.

In a lonely place lånar
namnet från en klassisk film noir från 1950, regisserad av Nicholas Ray och med Humphrey Bogart i huvudrollen. Det är också namnet på en låt med Joy Division, bland det sista Ian Curtis skrev innan självmordet. Blanda estetiken från dessa världar med varandra och du landar ganska nära Galleri 3.

Förberedelserna och efterarbetet för varje fotografi är enormt.

”No polaroid”, som det heter i Gregory Crewdsons och The Speedies låt Let me take your photo.

Fotnot: Det är vernissage på fredagskvällen, offentlig öppning på lördag.

Annons