Finans Nyhet

E-handeln fortsätter öka

Publicerad
Uppdaterad

Elektronik, böcker och skivor är fortfarande det som handlas mest via internet. Men kläder och livsmedel är på gång.

Martin Schori

De svenska e-handelsföretagens försäljning över internet ökade med 32 procent under fjolåret jämfört med året innan. Året avslutades starkt med en ökning på 36 procent under perioden september-december, enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI).

Den starka avslutningen på året beror förmodligen på julhandeln på nätet satte rekord.

E-handelns andel av den totala handeln är dock fortfarande rätt blygsam. Den stod för 2,5 procent eller 11,8 miljarder mot 471 miljarder kronor.

Annons

– Av elektronikhandeln sker numera omkring 15 procent via nätet. Andelen för skivor och böcker är något mer, säger Malin Blank, detaljhandelsanalytiker vid HUI.

Män köper främst datorer och datortillbehör via nätet. Kvinnor och konsumenter utanför storstäderna är de som oftast köper kläder via internet. Och klädhandeln via internet kommer att öka, tror Malin Blank.

– Klädhandeln via nätet har blivit allt mer framgångsrik. I nästa steg kommer det att bli möjligt att också prova kläderna på nätet, säger Malin Blank.

Annons

Hon berättar att de stora klädföretagen utvecklar allt mer avancerade nättjänster där du som konsument kan ladda in dina egna mått och kanske också bild och se hur du ser ut i de kläder du är intresserad av.

– Snart kan man kanske också få råd via nätet av en personlig rådgivare. Kanske blir det då också ett storstadsfenomen, säger hon.

Den viktigaste fördelen med e-handeln är att få paketen levererade i brevlådan eller till närmaste ombud. Det tycker både företag och konsumenter.

Annons

– Har du en butik ute i landet är kundunderlaget begränsat. Men via internet växer kundunderlaget rejält, konstaterar Malin Blank.

Och e-handelsföretagen finns till största delen utanför storstäderna. När det gäller näthandlandet av livsmedel finns i dag egentligen bara en stor aktör. Det är Netextra som verkar i Stockholmsregionen.

– Men vi tror att också livsmedel kommer att växa på nätet och bli allt mer accepterat. Det är bekvämt och sparar tid, säger Malin Blank.

HUI konstaterar också att en tredjedel av dem som e-handlar gör det minst en gång i månaden.

TT

Annons