Annons

Annons

Doku-död eller genreförädling?

Det blir ständigt fler dokusåpor och med allt mer konstiga intriger. Nu hävdas det att fenomenet dokusåpa kopplat strypgrepp på sig själv genom överproduktion.

Dokusåporna började lite trevande på 90-talet med MTV:s The Real World, fick sedan ett uppsving med SVT:s Robinson och slog till slut igenom med dunder och brak i början av 2000-talet med Baren, Big Brother och diverse ”gör om mig-såpor”. Frågan är nu om det blivit allt för många och om publiken tröttnat på allt bråkande och kivande i tv-rutan.

Riket med Stefan Sauk blev en rejäl flopp för STV och när den statliga kanalen sålde succén Robinson till Tv-3 tappade programmet genast tittare.

När tv-tittarna sviker försvinner även de stora rubrikerna i kvällspressen. Christina Pousette på Aftonbladets nöjesredaktion medger att intresset från kvällspressen för såporna minskat markant.

– Intresset har sjunkit för de enskilda programmen. Publiken har spätts ut när det blir så många program. Det finns inte en eller två givna program att följa.

Så det är ett medvetet val från er sida att bevaka dokusåporna mindre nu?

– Njaa…vi skriver ju om det som engagerar våra läsare.

Hur vet ni vad som engagerar läsarna?

– Dels har vi ju en regelbunden kontakt med läsarna och sen är det ju bara att se på tittarsiffrorna för tv-programmen för att se att det inte engagerar folk i samma utsträckning som tidigare.

Informationschef Claes Westrell på företaget Mediamätningar i Skandinavien, MMS, bekräftar att den generella tendensen för Dokusåpor är på nedgång.

– Big Brother har ett bra exempel. Anledningen är nog att det har blivit för många att titta på helt enkelt, säger han.

Big Brothers tittarsiffror har stadigt gått upp från starten till och med 2003, men föll tillbaka under 2004.

Mats Ahlin på mediebyrån Carat håller inte med om att det skulle vara en allmän trend att tittarna sviker dokusåporna.

– Generellt sett har det inte minskat, det är nog bara vissa enskilda dokusåpor som har tappat. Robinson har ju tappar rejält, men det kan ju ha att göra med att de bytte kanal. Fame Factory däremot går fortsatt bra, säger Mats Ahlin.

Och ni känner inte något tendens från kunderna att de inte vill lägga sina reklamplatser på Dokusåpor längre ?

– Jo, i vissa fall. Men det har snarare att göra med att de tycker att det ät tvivelaktiga program och inte något lämpligt forum att marknadsföra sitt varumärke på.

Anders Björkman på Expressen anser även han att Dokusåporna lever.

– Att vi har skrivit lite mindre om dem nu är bara för att Riket blev ett fiasko. Hade Robinsson varit kvar i SVT hade vi skrivit lika mycket om det nu som vi gjorde tidigare, säger Anders Björkman.

Att dokusåporna skulle ha blivit fler tycker Anders Björkman är en missuppfattning.

– Det går inte att jämföra de svenskproducerade med de importerade. De svenska är varken fler eller färre än de varit de senaste åren. De som köps in från andra länder har det ju aldrig varit någon som tittat på. De har inte fler tittare än Tranås tidning, säger Anders Björkman.

Johan Westman, programchef på Kanal 5, säger dock att de kommer satsa vidare på inköpta dokusåpor, men att man kommer rikta in sig på de med lite mer "sofistikerad” handling.

– Dokusåpor är ett uttryck som används för allt möjligt i dag. Det jag kallar för reality-baserad underhållning tror jag kommer fortsätta att utvecklas. Det som man skulle kunna kalla för ”osofistikerade dokusåpor", det vill säga sådana med en mindre tydlig handling har nog börjat tappa lite intresse hos tittarna. När de gäller de stora dokusåporna, till exempel Big Brother så tror jag att de intresset kommer leva kvar ett bra tag till.

Så ni kommer fortsätta med Big Brother ett tag till?

– Nu kör vi den här säsongen klart, sen får vi se.

SEB, Handelsbanken och fintech-aktör om GDPR

"Småföretagare borde fått bättre GDPR-vägledning"

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons