Finans Debatt

Svenska företag måste börja ta strategier och mål på allvar

Ulf Arnetz, grundare och styrelseordförande för Reforce.
Publicerad

Den nuvarande trenden, med strategier som inte ägnas tillräcklig fokus i exekveringsfasen och mål som inte nås, måste brytas, menar Ulf Arnetz.

Realtid.se

Enligt Harvard Business Review så har forskning visat att företag i snitt bara levererar 63 procent av de resultat som strategierna utlovar. En annan studie presenterad av Bain & Company har gått igenom stora företag i de åtta största industriländerna, och kommit fram till att många företag har mål om 5,5 procent tillväxt per år, vilket få uppnått.

Hur kan detta komma sig att så många företag ligger så långt ifrån sina satta mål och sina strategier?

En delförklaring skulle kunna vara att strategier tenderar att vara alltför optimistiska. Det vill säga att det är mer snack än verkstad som gäller i många styrelser och ledningsgrupper. Så skulle det kunna vara. Om en orimligt optimistisk norm har etablerats, så kan den bli svår att bryta: Om alla förväntar sig mål om 5,5 procent tillväxt, men du föreslår 4 procent, så kommer det att framstå som att du är mindre ambitiös än andra, även om ditt mål är mer realistiskt.

Annons

Vår upplevelse är dock inte att orimliga strategier är det stora problemet, utan snarare att företag ofta brister när det kommer till själva utförandet, exekveringen. Den genomgående diskrepansen mellan mål och resultat har dessutom gjort att både ägare och styrelser nöjer sig med för lite, och att ledningsgrupper slutat ge sitt yttersta för att nå målen. Människor blir lätt bekväma och anpassar sig efter förväntningar. Därför har vi ett antal råd till både ägare och styrelser samt ledningsgrupper:

Nöj er inte med att prestera under målen. Varken ägare, styrelser eller ledningsgrupper bör nöja sig med en prestation under målen. Ägare och styrelse har ett ansvar att inte acceptera bortförklaringar, och ledningsgrupper måste börja ta strategier och mål på större allvar. Detta kan låta självklart eller banalt, men erfarenhet tyder på att detta inte sker i tillräcklig utsträckning idag.

Medarbetarna måste förstå strategin. En av de viktigaste faktorerna för en framgångsrik strategiexekvering, är att medarbetarna är med på tåget. Medarbetarna måste både förstå strategin, och ges tillräckliga hjälpmedel för att kunna utföra den. Forskarna David Norton och Robert Kaplan har i en studie visat att i snitt 95 procent av företags medarbetare inte känner till- eller förstår sina företags strategier, något som även kan bekräftas av vår erfarenhet

Annons

Identifiera vad som fungerar, och accelerera. Ofta finns nycklarna för framgångsrik exekvering redan inom organisationen. Genom att identifiera “best practice” och på ett tydligt sätt beskriva processen kan man snabbt se till att ett betydligt större antal av medarbetarna når, eller till och med överträffar målen.

När företag prioriterar strategiexekvering blir sannolikheten inte bara större att målen uppnås, utan det skapar även tryggare och stoltare medarbetare. Detta leder till förbättrade prestationer, och möjligheter att snarare överträffa målen. Den nuvarande trenden, med strategier som inte ägnas tillräckligt fokus i exekveringsfasen, och mål som inte nås, måste brytas.

Ulf Arnetz är grundare och styrelseordförande för Reforce. Han har startat, drivit upp och sålt flera IT-bolag till amerikanska jättar och suttit i ett flertal styrelser, bland annat för spelutvecklings-företaget DICE.

Annons

Annons