Finans Debatt

Så här lyckas du på Europas hetaste startupscen

Entreprenören Jonas Hombert och advokaten Magnus Forssman ska hitta nästa stjärna på Stockholms startupscen.
Publicerad

Att lösa ett verkligt problem är det som driver superentreprenören och tidigare KTH-studenten Jonas Hombert. Nu ska han och den rutinerade advokaten och startuprådgivaren Magnus Forssman i ett tävlingsformat hjälpa nya entreprenörer att lyckas på Stockholms heta startupscen. Här är deras bästa råd.

Entreprenören Jonas Hombert gick in i startupvärlden redan 2006 när han studerade till ingenjör på KTH. Sedan dess har mycket hänt. Förutom att antalet företag har ökat markant så har arbetssättet förändrats. Utvecklingen har gått från isolerade entreprenörer som satt på sin kammare till startups som verkar i nätverk och utbyter idéer med varandra. Och utvecklingen går i rasande takt. 

Stockholms startupscen är väldigt spännande just nu. Det finns många företag som har potential att bli nästa Klarna eller Soundcloud. Intresset från investerare och allmänhet är stort. Den enda europeiska stad som egentligen kan mäta sig med Stockholm i detta perspektiv är London.

Homberts affärsidéer bygger alltid på att lösa ett faktiskt problem. Sedan 2014 arbetar han med att hjälpa fondsparare att få bättre överblick och möjlighet att påverka sitt sparande till det bättre. Det har resulterat i Opti, en app som kan hitta och jämföra fonder på parametrar som tillväxt, risk och kostnad. Att jobba med något man verkligen brinner för är centralt för att nå framgång.

Annons

Det krävs en otrolig uthållighet och is i magen för att lyckas. Då måste man ha en affärsidé som man verkligen bryr sig om. Framgång kommer inte över en natt och man måste ta beslut med ett långsiktigt perspektiv, gärna på tio års sikt. 

Hombert erfarenheter är tydliga. Det handlar bland annat om vikten av att verkligen lyssna på användarna och interagera med dem så mycket som möjligt i utvecklingsarbetet. Deras feedback är ovärderlig. Det är också viktigt att bygga ett diversifierat team med olika kompetenser och personligheter. Det skapar en dynamik och energi som en homogen grupp inte kan framkalla. Självständighet är en annan viktig komponent. 

En annan lärdom handlar om bolagets finansiering. Även om det är lockande ska du akta dig för att ta in kapital för tidigt. Det är lite som att koppla in en jetmotor på en bil som har en krokig väg framför sig. Det ger en otrolig hastighet men du har inget svängrum och flexibilitet att manövrera bilen. Det kan sluta i katastrof. 

Annons

Jonas Hombert kommer nu också hjälpa andra entreprenörer på deras resa. I sin roll som jurymedlem i Wistrand Startup Star ska han identifiera nästa svenska startupstjärna. Affärsidétävlingen vänder sig till nystartade företag med tillväxtpotential. Vinnaren får förutom en prischeck ett rådgivningspaket som hjälper entreprenören nå nya höjder. (Läs mer om tävlingen och hur du ansöker här.)

Homberts jurykollega, Wistrandadvokaten Magnus Forssman, har stor erfarenhet av att hjälpa startups med juridisk rådgivning. Så här ser hans bästa tips för den färske företagaren ut, sett ur hans rådgivarperspektiv.

  • Skaffa ett kompanjons- eller aktieägaravtal. Det är viktigt att tidigt reglera delägarnas inbördes förhållanden.
  • Ha ordning och reda på dokument. Allt från första bolagspärmen till anställningsavtal och kundavtal. Det underlättar både den dagliga verksamheten och eventuella framtida försäljningar av verksamheten
  • Var noga med att immateriella rättigheter tillhör bolaget även i början av verksamheten. I avtal med till exempel utvecklingskonsulter ska skriftliga åtagande om detta finnas med.

Det går att ansöka till Startup Star fram till den 26 februari. Därefter går juryn igenom bidragen och tre bidrag som går vidare till final. Under finaldagen presenterar de nominerade sin hisspitch. Så här lyckas du med din presentation, oavsett om det är till den här tävlingen, eller något som ges till andra aktörer och intressenter som du vill ska få upp ögonen för din idé eller ditt företag.

Annons
  • Gör en lättbegriplig och kort skriftlig presentation.
  • Var noga med att förklara vad ni gör och varför. Glöm inte bort att ”varför” inbegriper både att lösa ett behov hos andra, men även (och kanske framförallt) att ni ska tjäna pengar på affären. Förklara därför ”hur” det ska gå till.
  • Förbered den muntliga presentationen noga. Låt de personer som är bäst på muntliga framträdande sköta presentationen och bestäm i förväg i detalj vilket budskap ni vill förmedla.

Jonas Hombert
grundare av JayCut och Opti, jurymedlem i Wistrand Startup Star

Magnus Forssman
advokat och partner, Wistrand advokatbyrå, jurymedlem i Wistrand Startup Star med stor erfarenhet av att hjälpa startups med juridisk rådgivning

Annons