Finans Debatt

Kommer en app i din mobil förvalta ditt kapital?

Kapitalförvaltaren Martin Gilbert ställer frågan om det finns en framtid för aktiv fond- och kapitalförvaltning när digitaliseringen tar allt fler kliv framåt i finansbranschen.
Publicerad

I veckan genomförs det ekonomiska toppmötet i Davos. Årets tema handlar om hur digitaliseringen och internet skapar det som kallas för den fjärde industriella revolutionen. Den ritar upp en helt ny karta även för oss fond- och kapitalförvaltare, skriver Martin Gilbert, chef på kapitalförvaltaren Aberdeen Asset Management.

Nu i januari 2017 är det tio år sedan Apple lanserade iPhone, ett klassiskt exempel på hur ny teknik förändrar en industri. Det avslutade Nokias dominans på mobiltelefonimarknaden och skapade den första smarta telefonen som var värd namnet.

Exemplet är typiskt för den så kallade fjärde industriella revolutionen, vilket är ett av årets teman för World Economic Forum i Davos som börjar den tisdagen den 17 januari, och som definieras av enorma förbättringar i datorers processor- och lagringskapacitet och den ständiga internetuppkoppling som vi blivit vana vid. Apple har tagit tillvara på denna tekniska utveckling och lanseringen av iPhone var en milstolpe i revolutionen. Men långsiktig framgång för företag handlar inte om en omvälvande innovation som iPhone. Istället kommer de företag som frodas i denna revolution vara de som ständigt finslipar vad de gör.

Kanske finns det inte något bättre exempel på detta än just Apple. De är ett av världens mest värdefulla företag och deras framgång beror inte på enbart en produkt. De skapade iPod innan iPhone och genom iPoden förändrades marknaden för musikspelare. Därefter skapade de iTunes som erbjöd ett nytt sätt för folk att köpa musik.

Annons

Apple skapade också en marknad för saker som folk inte riktigt tror att de behöver. De var inte först med att tänka på appar, men vände upp och ned på en marknad genom lanserandet av sin Appstore under 2008. Det finns nu omkring två miljoner appar i Appstore.

IPaden möttes inledningsvis av en cynisk inställning när den lanserades och sågs som en onödig, stor och klumpig storebror till iPhone. Det blev istället stor succé, och trots att den verkade vara en vidareutveckling av iPhone så påbörjades den egentligen före telefonen. Med andra ord beror Apples framgång som branschförnyare på att de fortsätter att ständigt förändra sig genom vidareutveckling.

Andra teknikföretag har ett annat sätt att förnya branscher på: genom att köpa upp nya disruptiva innovatörer. Facebook har de senaste året förvärvat WhatsApp, Instagram och Oculus VR. Samtliga till syfte att försöka att öka sitt eget inflytande. Genom appar som WhatsApp nåddes också en snabbt växande bas av yngre användare.

Annons

Andra är någorlunda stora chansningar. Oculus är ett virtual reality-företag och ingen vet om intresset för tekniken kommer vara av ihållande eller mer övergående karaktär. Men att köpa en branschledande aktör hjälper Facebook till en dominerande ställning, i det fall den nya tekniken verkligen tar fart. Instagram ger Facebook tillgång till en annan grupp av användare, inklusive deras information, och det är också en plattform för att konkurrera med företag som Snapchat (som de försökte köpa). Utmaningen för Facebook är att även fortsättningsvis ligga framför konkurrenterna, och samtidigt hålla fast vid sitt ursprungliga fokus. 

Det är denna oavbrutna strävan att göra en sak outtröttligt bra som har hjälpt andra branschförnyare att förbli ledande på sin marknad. Ikea har förändrat sättet som stora delar av Europa konsumerar möbler. Det grundades 1943 och är nu en utbredd affärsverksamhet men har konsekvent gjort en sak mycket bra: enkla, designledande produkter i platta paket.

Ikea lyssnar och förfinar konstant vad de gör för att se till att de också gör det bra. Detta avspeglas i bolagets museum där skolbarn kan lära sig om det entreprenörskap, den teknik och historia som företaget anser vara dess grundsten.

Annons

En stor del av de radikala förändringarna under de senaste åren är sprunget ur internets framväxt och förbättringarna av datorernas processorer. Finanssektorn har inte varit immun mot detta. Bråkiga börsgolv har ersatts av surret från datorer, appar har gjort processen kort med många banktjänstemän och checkhäften är numera ett minne blott.

Kapitalförvaltningsindustrin förändras också. Index och passiv förvaltning tillhandahåller idag investeringar mycket billigare än traditionell aktiv förvaltning. Detta har lett till förutsägelser om att dagarna för aktiv förvaltning är över. Men aktiv förvaltning är inte död. När den görs bra levererar den avkastning utöver vad den passiva förvaltningen är kapabel till, och med det följer ett pris. Det förstår kunderna och de har helt enkelt fler val nu. Vår verksamhet har anpassat sig till detta skifte genom att erbjuda både aktiv och passiv förvaltning i vår portfölj.

Finansiell rådgivningsverksamhet förändras också. Det finns många som menar att online-plattformar kommer att göra traditionella rådgivare överflödiga. Men framtiden är aldrig svart eller vit. Faktum är att ny digital teknik innebär en möjlighet för rådgivare att erbjuda något som är mer tilltalande för kunderna. Den nya tekniken kan utöka, snarare än minska, rådgivarnas kunderbjudande.

Det är lätt att stirra sig blind på hur saker brukade vara. Men förändringarna rullar oavbrutet på. Den fjärde industriella revolutionen håller på att förändra människors liv runt om i hela världen. Den som motsätter sig ny teknik bör komma ihåg att det är bra när den förbättrar för kunderna. Den nya tekniken kommer, och lyfts upp, eftersom det finns en efterfrågan på den. Förutsatt att den nya konkurrensen är både etiskt och juridiskt korrekt bör det göra varje företagsledare alert och uppmärksam.

Ingen kan längre sitta och luta sig tillbaka med armarna i kors. Den fjärde revolutionen kommer inte TV-sändas, men du kanske kan strömma den i din smarta telefon.

Martin Gilbert, chief executive and co-founder, Aberdeen Asset Management.

Annons