Finans Nyhet

Collector ska växa för att utmana storbankerna

Taggar i artikeln

Collector Nischbank
Stefan Alexandersson, vd, CollectorStefan Alexandersson, vd, Collector
Stefan Alexandersson, vd, Collector
Publicerad

Planerar att anställa upp till 90 nya medarbetare per år. Vd: "Det finns en risk att företaget inte klarar av det".

Den svenska nischbanken Collector planerar en expansion där lansering av nya tekniska lösningar och finansiella produkter, samt en förstärkning av personalstyrkan, utgör de huvudsakliga pusselbitarna.

– Jag har aldrig sett sådana möjligheter som jag ser nu, säger vd:n Stefan Alexandersson i en intervju med Bloomberg Business.

Som en del av expansionen bedömer Stefan Alexandersson att bolaget kommer att behöva anställa 80-90 nya medarbetare årligen.

Annons

Det är framförallt inom it-området, och med sin nyutvecklade plattform för detta, som Collector ser sin chans att utmana de stora svenska bankerna.  

Alexandersson menar att de it-system som de flesta svenska banker använder idag är utdaterade och ineffektiva, då man behöver en rad olika system för att hantera sin kortverksamhet.

– Det fungerar helt enkelt inte. För tio år sedan var de här sakerna inte viktiga, nu är det A och O. Man måste kunna snabbt integrera nya kunder och produkter, säger han.

Annons

Enligt Stefan Alexandersson kan Collector erbjuda kredit till små- och medelstora företag inom loppet av bara fyra dagar, något som "ingen annan större bank skulle kunna göra".

Förutom att ta upp kampen med de svenska storbankerna har Collector även utökat sin verksamhet i Finland under det senaste året, där man numera även erbjuder fastighetskrediter.

Sedan Collector listades på Stockholmsbörsen i juni förra året har värdet på bolagets aktie mer än fördubblats, och under årets första kvartal steg intäkterna med hela 30 procent. Vinsten ökade i sin tur med 56 procent.

Annons

Stefan Alexandersson är dock inte odelat positiv till den snabba tillväxten och utvecklingen.

– Saker och ting rör sig väldigt snabbt på Collector, det är något som man behöver ha respekt för. Det finns en risk att företaget inte klarar av det, men än så länge har det gått bra, säger han.

Annons