Annons

Annons

Bildspel Connoisseurs motordag 2016

Hatten av för Connoisseurs motordag 2016 på Steninge slott. Antikexperten Peder Lamm och Dominika Peczynski, PR-byrån Mafioso, med stilfull bilsamling bakom sig. Foto: John Bark
Kom fram ur busken! En röd Ferrari 308 GTS behöver inte skämmas för sig.
Torr, god och gratis. Richard Julins bubbel saknade dock något. Just det, alkoholen. Kanske klokt en sådan här dag.
Bilar i all ära. Men med tanke på infartstrafiken numera är helikopter ingen dum idé.
En silverfärgad jätteinsekt har landat på gräset: McLaren.
Man får anta att det inte är en jättelik p-bot på vindrutan … Men parkerar man sin antika Rolls på gräsmattan får man kanske stå sitt kast. Årsmodell 1934. Bara 27 hk men det var nog stadigare kusar på den tiden.
Ferraris logotyp har sina rötter i första världskrigets flyghistoria. Symbolen med den stegrande hästen tillhörde ursprungligen den legendariske stridsflygaren greve Francesco Baracca.
Bilarnas Rolls Royce. En Ghost med 571 hk under huven. Det har hänt lite med motorstyrkan sedan 1934.
Blått funkar alltid, på Porschar liksom på män.
Som sagt.
Lista för att få köra nya Jagga-suven var lång, för lång. Bättre att ringa en återförsäljare.
Italienska ambassadören Elena Basile, framför sitt lands kanske främsta bilmärke.
Det var varmt, Juhlins alkoholfria lyxbubbel gick åt som Champagne i solsken.
Min personliga favorit, Maserati Ghibli. Vill ha helt enkelt.
Att få köra bussfil är helt klart ett försäljningsargument.
Inte blott män och Porschar gick i blått. Så även kvinnor som Elena Basile, Italiens ambassadör här med väninnan Lena Bäcker.
Slottsherre Per Taube pratar bilar med en gäst. Och randigt skärp och rutig skjorta funkar visst ihop.
Det var klokt att hänga på Susanne Ytterskog från Connoisseur. Hon känner de flesta. Tyvärr förbättrade de inte mina chanser att få provköra Jaguar.

Vilka linjer! Välavvägda proportioner! Så ska en bil se ut! En BMW 2800 cs från 1970.
Ägaren Roland Bengtsson visar upp den cognacsfärgade läderklädseln. Jag faller i farstun!
Som sagt; en riktigt väldesignad bil har inga ofördelaktiga sidor.