Annons

Annons

capco_tanneryd.jpg

Anette Tånneryd är managing partner för Capcos Nordenkontor. Hon har en bakgrund på bland som konsult på bland annat IBM och senast Accenture. Hon är utbildad på Göteborgs universitet, California State University och University of Minnesota. Foto: Press

"Banker krigar på flera fronter"

Finansnischade konsultbolaget Capco gör en Nordensatsning. Det nyetablerade Stockholmskontoret ska fördubbla sin arbetsstyrka i år. "Det pågår en teknisk revolution i finansbranschen och banker krigar på tre fronter", säger Anette Tånneryd, managing partner på Capco, till Realtid.

Anette Tånneryd är utbildad civilekonom och jurist, men ser sig mer som entreprenör än akademiker.

– Jag har startat bolag både i Sverige och USA. När jag pluggade i Minneapolis drev jag ett företag inom hälsobranschen med fokus på vitaminer och mineraler. Jag var även med i dotcom-eran och involverad i ett par internetföretag. Jag tror att den tiden drev på de mer etablerade och mogna aktörerna vi har i dag, säger Anette Tånneryd till Realtid.se och som sedan dess jobbat med konsulttjänster inom finans på IBM och senast Accenture.

Hur skiljer sig dagens fintech-våg från dotcom-åren i slutet av 90-talet?

– Det är mycket som är annorlunda, bland annat ur ett tekniskt perspektiv. Alla är mer uppkopplade i dag, vilket gett privatkunder mer makt. Det är en utmaning för den etablerade finanssektorn. Konsumenter har vant sig vid techprodukter och väntar sig samma kvalitet på finanslösningar.

Anette Tånneryd är även affärsängel. Hon investerar främst i fintech, men även andra sektorer. Hon är bland annat delägare i bolånestartupen Bofink och Friendbase som gör mobilspel.

– Normen är manliga investerare som antingen har framgångsrik företagarbakgrund eller senior karriär. Men jag känner mig ändå enormt välkommen. Jag letar också mer efter kvinnliga entreprenörer och kvinnor i styrelser och ledningar. Forskning visar att mer jämställda ledningar och ägarkretsar ger bättre resultat, säger hon.

Nu har Anette Tånneryd utsetts till managing partner på globala konsultjätten Capcos nya Nordenkontor i Stockholm. Bolaget har haft kunder i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn sedan 2011 – och märkt en ökad efterfrågan.

I mars flyttar Nordenkontoret från Engelbrektsgatan på Östermalm till Fintechhub i Stockholm Waterfront nära centralstationen. I hubben återfinns förstår många fintech-startupt, men även Nordea och Handelsbanken har närvaro.

Anette Tånneryd tror att hennes finanserfarenhet och entreprenörsanda är en stor fördel i det "snabbskiftande finanslandskapet och den transformering som branschen befinner sig i".

Varför slutade du på Accenture?

– För att Capco är helt dedikerat finansindustrin. Det lockade mig som kommer från konsultbolag som servar i stort sett alla branscher. Här får jag jobba fokuserat mot en sektor.

Kontoret har 24 medarbetare, varav nästan hälften är kvinnor. Flera har utomnordisk bakgrund och kontorsspråket är engelska. Somliga har 30 års arbetslivserfarenhet, andra bara ett par. Under året ska arbetsstyrkan nästan fördubblas.

– Vi ska vara ungefär 40 stycken framåt senhösten. Vi har nyttjat rekryteringsbolag, men bäst har varit att rekrytera genom de anställdas nätverk.

Bolaget har hämtat från IBM, Accenture och PWC, Tieto-ägda Emric och Klarna. Men även SEB, Swedbank, Danske och Finansinspektionen. Alla är konsulter inom bland annat digitalisering, compliance, regtech, betalningar och kapitalmarknad. De ska även producera rapporter och undesökningar. Kunder är en mix av större och mellanstora tradtionella finansaktörer och fintechbolag.

– Det pågår en [teknisk] revolution i finansbranschen där [stor]banker utkämpar krig på tre fronter: Dels är de attackerade av nya vassa digitala aktörer, dels kämpar de mot varandra och för det tredje måste de anpassa sig till allt tuffare regleringar, säger Anette Tånneryd och tillägger att bankernas olika enheter måste samarbete mer kring digitalisering för nu ritas kartan om.

Men hur illa ute är verkligen bankerna, när de fortsatt tjänar multum på exempelvis bolån?

– De som inte ställer om överlever inte. Kundlojaliteten kan inte tas för given. Yngre generationer använder olika aktörer istället för att vara trogna en bank hela livet istället.

AI och andra automatiserande system är nödvändigt för att kapa kostnader och bli mer proaktiv och kunna skapa rätt tjänster vid rätt tillfälle, menar Tånneryd.

Går det tala om riktigt AI än eller är det mest en tom hajp?

– Vi är i början på någonting stort. Många har fått upp ögonen för sådana lösningar. Andra har väldigt långt kvar innan de kan dra nytta av det. De som lyckas kan göra substantiella kostnadsbesparingar och ges nya intäktsmöjligheter.

Men storbanker är trögrörliga med stora, gamla och dyra system som är svåra att byta ut. Några Capco-kunder New York och Sao Palo behåller befintlig verksamhet, men skapar också helt separata snabbfotade digitala banker. Nordiska finansktörer är mer benägna att byta ut sin kärnstruktur.

Vilken metod som är bäst skiljer sig från fall till fell, menar Anette Tånnetyd. Men banker måste agera för att inte bli omkörda av techbolag och fintech.

– Den bästa lösningen vinner och det spelar inte roll om den kommer från en bank eller någon annan. Det är viktigare än någonsin att organisera sig runt kundens behov och skapa flexiblare strukturer för snabb omställning.

Går det för långsamt?

– Ja, hos en del etablerade spelare. Är du inte med i förändringen tappar du andelar på sikt.

Bör storbanker nischa sig?

–  De vässar redan sina kundsegment och de kan både ha spets och bredd med framgång, under ett varumärke.

SEB, Handelsbanken och fintech-aktör om GDPR

"Småföretagare borde fått bättre GDPR-vägledning"

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons