Hans företag ska öka användningen av solenergi i utvecklingsländer. Nu har stjärnentreprenören just dragit in fem nya miljoner kronor från investerare. Här tipsar han om hur du också kan lyckas med din investeringsrunda?
Sam Manaberi avrundade 2015 med att koras till Årets sociala entreprenör. Då hade han drivit sitt företag Trine i drygt ett år efter uppstart på Chalmers Ventures. Via crowdsourcing samlar Trine in kapital från enskilda individer i västvärlden till solenergiprojekt i utvecklingsländer. Kapitalet finansierar installationen och pengar tjänas sedan in genom att den lokala solenergi-entreprenören säljer el.
I fjol lyckades Trine dra in projektfinansiering med hjälp av crowdsourcing. Nu har företaget just framgångsrikt avslutat sin andra finansieringsrunda. Målet var att få in fem miljoner kronor i nytt ägarkapital i bolaget, vilket de nådde för ett par veckor sedan. Den här gången valde de dock en annan metod än crowdsourcing, eftersom målet nu var att finansiera själva bolaget.
– Fördelen med crowdsourcing är att det ger ambassadörer för ett projekt, du får även ett kvitto på att det är andra som tror på idén. Något du behöver fundera över är om ditt företag klarar av en stor mängd investerare. I synnerhet om du vill få in ägarkapital, eftersom resultatet då blir att du kommer få ett stort antal små ägare i bolaget. Vi bedömde att, givet det skede som bolaget är i just nu, det är mer lämpat för färre ägare som engagerar sig djupare. Men det är en avvägningsfråga, från fall till fall, säger Sam Manaberi.
Här delar Sam Manaberi med sig av sina erfarenheter, vad som är viktigt att tänka på och vilka bitar som måste finnas på plats för ett ungt företag.