Annons: Innehåll från SEB

Årets sociala entreprenör: Så får du in kapital till ditt bolag

Sam ManaberiSam Manaberi
Sam Manaberi, vd och en av grundarna till Trine, avrundade 2015 med att koras till Årets sociala entreprenör.

Hans företag ska öka användningen av solenergi i utvecklingsländer. Nu har stjärnentreprenören just dragit in fem nya miljoner kronor från investerare. Här tipsar han om hur du också kan lyckas med din investeringsrunda?

Sam Manaberi avrundade 2015 med att koras till Årets sociala entreprenör. Då hade han drivit sitt företag Trine i drygt ett år efter uppstart på Chalmers Ventures. Via crowdsourcing samlar Trine in kapital från enskilda individer i västvärlden till solenergiprojekt i utvecklingsländer. Kapitalet finansierar installationen och pengar tjänas sedan in genom att den lokala solenergi-entreprenören säljer el.

I fjol lyckades Trine dra in projektfinansiering med hjälp av crowdsourcing. Nu har företaget just framgångsrikt avslutat sin andra finansieringsrunda. Målet var att få in fem miljoner kronor i nytt ägarkapital i bolaget, vilket de nådde för ett par veckor sedan. Den här gången valde de dock en annan metod än crowdsourcing, eftersom målet nu var att finansiera själva bolaget.

– Fördelen med crowdsourcing är att det ger ambassadörer för ett projekt, du får även ett kvitto på att det är andra som tror på idén. Något du behöver fundera över är om ditt företag klarar av en stor mängd investerare. I synnerhet om du vill få in ägarkapital, eftersom resultatet då blir att du kommer få ett stort antal små ägare i bolaget. Vi bedömde att, givet det skede som bolaget är i just nu, det är mer lämpat för färre ägare som engagerar sig djupare. Men det är en avvägningsfråga, från fall till fall, säger Sam Manaberi.

Här delar Sam Manaberi med sig av sina erfarenheter, vad som är viktigt att tänka på och vilka bitar som måste finnas på plats för ett ungt företag.

Sam Manaberis bästa tips för att lyckas med finansieringen:

1. Kontakta affärsänglar. Vi vände oss till ett antal investerare – affärsänglar – och lade fram vår idé. Vi ser en stor fördel i att arbeta med affärsänglar på grund av styrkan i en nära ägarrelation, att tro på samma idé och få del av det nätverk och den kompetens som affärsänglarna bidrar med.

2. Gör research. Se vilka aktiva affärsänglar som finns omkring er bransch. Gå metodiskt till väga och kontakta dem en efter en. Ge en kort beskrivning över telefon om vad ni söker finansiering för.

3. Var tydlig och gå rakt på sak. Stäm träff med dem som du tror kommer att vilja investera och presentera din idé och ditt affärsupplägg (din pitch). Var beredd på att behöva kontakta många, så lägg din tid på att träffa dem som du bedömer som mest troliga att vilja gå med i finansieringen.

4. Underlag till potentiella finansiärer. Fokusera på det väsentliga i investerardokumentet, på två-tre sidor. Resten tar du i samtalet. Det är viktigt att hela tiden behålla fokus.

5. Vad vill investerarna veta? Svaret lyder: Sätt tydliga mål med finansieringsrundan: summan ni vill få in och inom vilken tidsperiod. Berätta också vad som händer om finansieringsrundan inte lyckas, till exempel att utveckling blir försenad och vad det innebär för företaget.

6. Teamet bakom företaget, människorna som ska genomföra affärsidén är viktiga. Ni behöver kunna visa att ni lyckats förut. Vår första projektfinansieringsrunda i höstas var framgångsrik och den är ju ett bevis på vår leveransförmåga.

Vill du ta del av mer innehåll från SEB?

Anmäl dig till våra nyhetsbrev och följ våra experter och rådgivare på vår blogg Green Room.  

Annons