Finans Nyhet

Allt fler bedragna på internet

Publicerad
Uppdaterad

Drygt 3.5 miljoner människor upplevde förra året att de blivit lurade på nätet. De ska ha förlorat i snitt 11.800 kronor.

Sara Johansson

Rapporten som presenterades i veckan visar hur många som upplevt att de blivit bedragna på nätet och hur dåliga kunskaperna är om säkerheten online. Studien är finansierat av brittiska myndigheter, skriver tidningen Telegraph.

Många av de bedragna har inte varit tillräckligt försiktiga. De har till exempel inte installerat ett antivirusprogram eller använt olika lösenord för olika sajter. Försiktighetsåtgärder som bör göras.

3.5 miljoner, eller en av tio internetanvändare, upplevde förra året att de blivit bedragna online. I snitt ska användarna ha förlorat 11.800 kronor var.

Annons

Fler än hälften av de personer som ingick i undersökningen trodde att banker, butiker och internetföretag var ansvariga för att stoppa bedrägerierna. Färre än hälften visste att de själva var skyldiga att vara försiktiga.

Ökningen av bedrägerier på nätet reflekterar ökningen av internetanvändingen i England. Rapporten visade att 93 procent av folket använde internet dagligen och spenderar i snitt 14.169 kronor per år på varor och tjänster.

Den typiska internetanvändaren har sammanlagt nio lösenord på sajter med internetbanken, shoppingsajter och chattsidor inkluderat. Men fem procent i undersökningen menade att de har ett och samma lösenord till alla sajter. 60 procent har ett par lösenord som är samma.

Annons

Vanliga ord är de som är lättast att hacka sig igenom för bedragarna. En fjärdedel berättade att de inte hade något antivirusprogram.

En av fem har svarat på spam eller skräppost. Enligt ”Get Safe online” som utförde undersökningen är det är dumt arr svara på spam eftersom du då konfirmerar att mejladressen är aktiv.

Deras råd är kort och gott:

Annons

– Var och en av oss måste ta ett större personligt ansvar för vår egen trygghet online.

Annons