Finans Nyhet

Alexander siktar mot börsen

Publicerad
Uppdaterad

Alexander Ernstberger visar hur han har gått till väga för att nå börsen med sitt företag Towork.se och vi ställer alla dumma frågor.

Sara Johansson

I dag inleds Realtid.ses börskola med en presentation av börsens snart yngsta vd, Alexander Ernstberger.

Vi kommer följa hans väg fram till börsnoteringen, hur det går till, och sedan se hur det går för bolaget Towork.se Sverige AB som noterat bolag. Det här är den första delen av åtta i Realtid.ses börsskola.

Alexander är 21 år gammal och kommer från Stockholm. I dag sitter han som vd för företaget.

Annons

Företaget grundade han när han studerade operativ projektledning på Berghs reklamskola. Då var webbsidan bara ett projekt på sidan av studierna.

Hans intresse för webbutveckling fick honom att börja utveckla den första versionen av Towork.se, en platsannonseringssajt. Då var det kostnadsfritt att både annonsera och att söka arbete. När han sedan slutade sina studier på Berghs var det dags att fundera ut vad han skulle göra med sitt sidoprojekt.

– Sidan började ta en hel del tid och folk började höra av sig med supporter och partnersamarbeten, det skulle inte ha fungerat att ha ett vanligt jobb och ha den här på sidan av. Alternativet var antingen att köra vidare själv eller sälja eller skänka bort den, säger Alexander Ernstberger.

Annons

Alexander valde att fortsätta. Det första steget var att göra om den grafiska profilen för att sajten inte skulle förknippas med den tidigare versionen som var gratis. Han tyckte att domänen Towork.se det var ett bra och kännetecknande namn för sajten och fick därför bli varumärket.

Alexander kände snart att det var svårt att konkurrera med andra redan etablerade företag med samma affärsidé och valde därför att utveckla sin egen.

– Jag kom på ett automatiskt system som möjliggör att du som arbetsgivare lägger upp din platsannons kostnadsfritt, därefter kan folk som vanligt ansöka tjänsten via ett enkelt formulär. En skriftmotor tar sedan bort alla kontaktuppgifter ur ansökningarna och presenterar dem i ett konto dit arbetsgivaren kan logga in och se vilka som anmält sitt intresse för tjänsten.

Annons

Arbetsgivarna kan läsa kandidaternas CV och personliga brev på sajten men kan inte kontakta dem. När arbetsgivarna är nöjda och känner att rätt kandidater anmält sitt intresse för tjänsten så kan de köpa loss annonsen och få tillgång till alla kontaktuppgifter.

När den grafiska profilen och affärsidén var klara behövde Towork.se kapital för att fortsätta sin satsning. Företaget behövde även pengar för att marknadsföra sin produkt.

– Jag gick ut för att leta efter externtkapital, det fanns massor olika möjligheter. Det finns privateplacement när man riktar sig till privata investerare, man kan också låna in pengar, söka kapital från riskkapitalbolag alternativt söka sig till någon av småbolagslistorna, säger Alexander Ernstberger.

Towork Sverige AB startades i oktober 2006, tills i juni 2007 hade bolaget lyckats få in 500.000 kronor från privata investerare vilket räckte till att göra bolaget publikt vilket är en förutsättning för att kunna notera bolaget.

Nu var det dags att marknadsföra produkten. Sajten behövde marknadsföring dels för att få besökare för att kunna generera pengar men även för att få en produktidentifiering för deras unika system.

– Det behövdes en produktidentifiering för att det här systemet skulle bli signifikant för företaget så att ingen skulle kunna komma och slå oss på fingrarna och ta det från oss efter ett halvår, säger Alexander Ernstberger.

Nästa artikel: Towork.se Sverige AB behöver kapital – så gjorde de.

Om Towork.se

Annons