Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Teknik, Media & Telekom

Annons:

Microsoft-Yahoo
får utmana Google

Grönt ljus från EU-kommissionen och amerikanska justitiedepartementet ska ge mer konkurrens i paradgrenen sökmotorannonser.

bing200.jpg
SÄLLSYNTA Micrsofts söktjänst Bing och Yahoos svenska söksida.
Konkurrensmyndigheterna i EU och USA har godkänt ett samarbete där Microsoft ska sköta sökresultat och annonser på Yahoos söksidor.

Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.

Samarbetet skulle kunna komma igång mot slutet av 2010, rapporterar Dow Jones Newswires och Financial Times.

Affären föreslogs i juli 2009. Nu meddelar företagen att de ska börja samarbeta inom ”de närmaste dagarna”.

Med 90 procent av marknaden för sökmotorannonser är Google så dominerande i Europa att Microsoft och Yahoo kallt räknade med grönt ljus från EU-komissionen.

EU konstaterar att det krävs en kritisk massa för att kunna konkurrera med Google. Det är helt enkelt nödvändigt att släppa fram andra jättar, även om de i sin tur hindrar mindre spelare.

Att också det amerikanska justitiedepartementet sade ja var mer oväntat. Obamas administration har varit mer ovilliga än sina företrädare att godkänna samarbeten som gör det svårare för mindre aktörer att konkurrera.

Men de största annonsköparna, bolag som WPP, Omnicom och Publicis, har varit positiva till Microsofts-Yahoo som ett alternativ till Google.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:




Nu väntar Microsoft och Yahoo besked också från konkurrensmyndigheter i Sydkorea, Taiwan och Japan.

  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons:


Annons: