Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

REALTID.SE AVSLÖJAR:

Nordisk Premieförvaltning undanhöll försämrade siffror

PPM-rådgivaren Nordisk Premieförvaltning beskrev hur värdet på kundernas portfölj ökat med 99 procent sedan 2005. Nu hävdar vd:n att det var fråga om 57 procent.

tavla99-200.jpg
FÖRE: Avkastning 99 procent.
tavla57-200.jpg
EFTER: Avkastning 57 procent.

Det står inget om riskerna med att spara som företaget föreslår.

Råden kostar 590 kronor för ett år.
Tiotusentals svenskar väljer PPM-fonder efter att ha lyssnat på råd från Nordisk Premieförvaltning. Företaget har 18 heltidsanställda i ett callcenter i Borås och en kundtjänst vid Roslagstull i Stockholm.

Micael Wiklander, vd och ägare, har i mejl till Realtid.se pekat på hur konkurrenterna missköter sig.

– Alexander Ernstbergers bolag Svensk Fondservice visade från början siffror från 2005. De registrerade bolaget i maj 2008. Då kan man ifrågasätta trovärdigheten, säger han.

– Vi eftersöker verkligen ett forum eller en myndighet som oberoende kan granska siffror. Det är det som är problemet i dag, att det inte finns.

Kan ni inte själva redovisa hur ni räknar?
– Det kan vi, men det vore mer trovärdigt för spararna med ett oberoende forum.

Tycker du att branschen har problem med trovärdigheten?
– Det tycker jag faktiskt. Skamfläcken är Svensk Premierådgivning. De använder telemarketing helt utan att kontrollera informationen som lämnas till kunder.

Använder du telemarketing?
– Absolut, men bara via vårt eget callcenter.

Vad gör du åt din egen trovärdighet?
– Många bolag anlitar ju telemarketingbyråer helt utan kompetens. Vi har alltid en grundutbildning i pension och finans. En veckokurs.

Micael Wiklander använder sitt eget PPM-konto som referens för rådgivning sedan 2003. Nordisk Premieförvaltning, som grundades 2007, använder ackumulerad avkastning på det kontot i marknadsföringen.

– Vi redovisar ju ackumulerat, det är det som är intressant för våra kunder, avkastningen totalt för 2005 till 2008, säger Micael Wiklander.

På begäran mejlar han uppgifter från kontot till Realtid.se. Avkastingen stämmer inte.

– Du fick felaktiga underlag för 2005 och 2006. Vi började marknadsföra oss först 2007. För 2005 och 2006 fick du felaktigt ut kopior på ett annat konto. Det var en person i vår rådgivningskommitté som gav mig de uppgifterna.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:




Varför fick du fel uppgifter?
– Precis, det har jag inte lyckats reda ut än. Men det är aldrig några siffror vi redovisat så det var bara olyckligt att jag skickade dem till dig.

Har du ändrat marknadsföringen nu?
– Det har vi inte. Däremot har vi uppdaterat hemsidan. Vi hade en felaktig uppgift om Premiesparfondens avkastning. Det skiljde en procent.

Inga andra fel?
– Det var inga andra fel förutom att vi tagit beslut att uppdatera hemsidan oftare.

Men förut stod det en annan avkastning på hemsidan?
– Precis, det stod 99 procent där. Det var fram till september. Sedan hade vi ju finanskrisen.

Nu i januari stod det att avkastningen avsåg hela 2008?
– Exakt. Det är felaktigt. Det var en sen uppdatering. Jag måste höra med webbyrån vem som har uppdaterat.

Har det här med uppdateringar att göra?
– Hur tänker du då? Vi hade en kraftig nedgång i september. Vi har kommunicerat siffran 99 procent, men den är justerad.

Hur påverkar det här förtroendet för er tjänst?
– Vi har för avsikt att alltid komma med rätt information. Om vi vid något tillfälle inte gjort det så får vi se över våra rutiner.



Fotnot: Realtid.se har talat med Alexander Ernstberger, vd för Towork och delägare i Svensk Fondservice. Realtid.se har talat med Andreas Karlsson, vd för Tre Media Öst som driver Svensk Premierådgivning, Telefiltret, Rixinfo och Mediajakt.
glob99-473.jpg
FÖRE: ”Sedan starten 2005 har portföljen levererat mer än tre gånger så bra resultat gentemot genomsnittet!”
glob57-473.jpg
EFTER: ”Sedan starten 2005 har värdet ökat kraftigt medan Premiesparfonden minskat i värde.”

Exemplen är hämtade från företagets hemsida i januari 2009. Perioden som uppges är ”2005/01/01 - 2008/12/31”.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:


Annons:


Annons:


Annons: