Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Annons:

TT-ölen lanseras
i Europa

TT, det gamla ölet som hade sin storhetstid när mellanölet infördes, ska bli Sveriges första exportöl. Lanseringen ska ske på fyra av Europas största marknader, Tyskland, Storbritannien, Spanien och Italien.

MickeBergman2_w.jpg
Micke Bergman
Ölkonsumtion i olika länder
Liter per person och år
Tjeckien: 160
Irland: 118
Tyskland: 117
Österrike: 111
Luxemburg: 106
Storbritannien: 101
Danmark: 96
Beligen: 96
Autralien: 95
Slovakien: 88
Finland: 80
Nederländerna: 79
Spanien: 78
Portugal: 65
Sverige: 56
Norge: 52
Island: 49
Grekland: 39
Frankrike: 35
Italen: 30

Källa: Carlsberg
Hur ska ni lyckas komma in på den engelska och tyska marknaden? Producerar inte de egna högklassiga öl som måste vara svåra att konkurrera med?
Visserligen gör de egna goda öl, men de importerar också mycket. Faktum är att det belgiska Stella Artois är störst i England, säger Thomas Eriksson, vd på Galatea som säljer TT.

Enligt statistiken dricker Italienarna minst öl i Europa. Hur kommer det sig att ni satsar på Italien och Spanien, som ju är vinkulturer?
– Visserligen är det vindrickande länder, men Italien importerar faktiskt mest öl av alla Europeiska länder per capita.

Det finns ingen som tidigare lyckats lansera ett svenskt öl på den europeiska marknaden. Varför skulle ni bli framgångsrika?
– Ingen har tidigare gjort ett seriöst försök. Det handlar inte om att vi inte kan göra gott öl här i Sverige.

Den typiska konsumenten av TT är över 40 år och har hängt med sedan mellanölstiden. Samtidigt som TT nu ska lanseras i Europa gör man även en satsning på den yngre generationen i Sverige. Ölen ska efterfrågas av människor som är, eller vill vara, storstadsmänniskor.

Hur ska ni lyckas ge yngre människor smak för TT?
– Den svenska ölen är mycket Norrland och skärgård, prispremium eller lågpris. Det finns ingen modern, svensk storstadsöl, och det är så vi vill positionera TT. TT har till exempel en ny designad engångsflaska som skiljer sig mycket från det gamla sexpacket, säger Micke Magnusson på Edelman UFO, som ansvarar för marknadsföringen.

Det blir ingen traditionell marknadsföringskampanj med annonser och reklamfilmer på tv. Istället satsar Galatea och Edelman UFO på så kallade virala filmer, filmer som produceras för att spridas från person till person på Internet.

– Då kan man ta ut svängarna ordentligt. Ikea har till exempel distribuerat virala filmer som anspelar rätt så mycket på sex, något som aldrig skulle fungera på tv. Vi kommer inte att anspela på sex, men eftersom vi använder Internet som distributionskanal har vi kunnat göra filmerna rätt så fräcka, säger Micke Magnusson.

Planen för Europa är att skapa en ”hype” kring TT och därefter börja bygga upp distributionen och försäljningen. Lyckas projektet i Tyskland, Storbritannien, Spanien och Italien, väntar en lansering i resten av Europa.

Annelie Östlund
08-54587131
annelie.ostlund@realtid.se

 Tillbaka
Skriv ut artikeln Kommentera artikeln Tipsa om artikeln


Annons:


Annons:


Annons: